• KvonB

fullmåne! sover ni dåligt?

Sover ni sämre vid fullmåne?
    Drömmer ni annorlunda vid fullmåne?

Någon som känner av??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 14:09
    Coola grejer, på tal om sådana, får ni huvudvärk vid väderväxlingar? Känner ni i kroppen om det blir åska/regn osv?

• Svar på tråden fullmåne! sover ni dåligt?
  • 7 små apor
    R Franklin skrev 2010-10-25 20:05:13 följande:
    Nej, en enda bra referens räcker. Än så länge tycks de lysa med sin frånvaro här i tråden.
    Ja, jag håller med dig där. Inte en enda vettig referens.
    Men som sagt får du ge dig till tåls.
  • mallanis

Har bara läst TS. Men jag sover sämre vid fullmåne, varför? Ingen aning men ebb och flod brukar väll också höra ihop med fullmånen? (har jag hört inget jag vet)

Tredje gången gillt!?
  • R Franklin
    mallanis skrev 2010-10-25 20:18:29 följande:
    Ingen aning men ebb och flod brukar väll också höra ihop med fullmånen? (har jag hört inget jag vet)
    Hör det inte till grundskolekunskaper att veta hur ebb och flod fungera? Och ja, ligger du på fel plats på en långgrund strand vid ebb och flod så lär du känna av det.
  • Millan83
    R Franklin skrev 2010-10-25 20:43:18 följande:
    Hör det inte till grundskolekunskaper att veta hur ebb och flod fungera? Och ja, ligger du på fel plats på en långgrund strand vid ebb och flod så lär du känna av det.
    Varför påverkar inte månens dragningskraft vätskorna i kroppen?
  • MammaAmy

alltså, jag vet inte om det nu är fullmånen....men nu när jag läste det märkte jag faktiskt att jag sov sååå dåligt sista dagarna..usch fy....

kom sent till skolan 2 ggr i veckan, pga att jag vaknar så många gånger under natten och somnar så vid 6,7 ...hm...

• Stealth
    MammaAmy skrev 2010-10-25 20:52:55 följande:

alltså, jag vet inte om det nu är fullmånen....men nu när jag läste det märkte jag faktiskt att jag sov sååå dåligt sista dagarna..usch fy....

kom sent till skolan 2 ggr i veckan, pga att jag vaknar så många gånger under natten och somnar så vid 6,7 ...hm...

Men fullmånen inträffade ju under en helg... eller är det söndagsskola?
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • R Franklin
    Millan83 skrev 2010-10-25 20:49:55 följande:
    Varför påverkar inte månens dragningskraft vätskorna i kroppen?
    Därför att det är för lite vätska. Dragningskraften ifrån månen är extremt svag. Men när den samverkar på ohyggliga mängder vattenmolekyler i havet så blir endå effekten högst märkbar. Människokroppen däremot innehåller inte på långa vägar tillräckligt med vatten. Faktum är att nästan allting omkring dig ger en större påverkan genom sin dragningskraft än just månen.
  • Millan83
    R Franklin skrev 2010-10-25 21:01:27 följande:
    Därför att det är för lite vätska. Dragningskraften ifrån månen är extremt svag. Men när den samverkar på ohyggliga mängder vattenmolekyler i havet så blir endå effekten högst märkbar. Människokroppen däremot innehåller inte på långa vägar tillräckligt med vatten. Faktum är att nästan allting omkring dig ger en större påverkan genom sin dragningskraft än just månen.
    Jobbigt.

Men vad är det då som påverkar mig under fullmånen? Om ni hävdar att det inte finns nån korrelation mellan att sova dåligt och uppleva ett visst mönster och fullmåne?

Jag sover alltid superbra. Förutom ibland, och när jag klivit upp dagen efter upptäcker jag att det är fullmåne. Alltid samma sak. Jag vrider och vänder, kommer inte till ro och det känns som att jag lyfter ur sängen och inte riktigt kommer "ner i madrassen".  
  • Headrush

Jag själv märker inget vid fullmåne, men min mamma brukar säga att hon sover dåligt då... Haha

Däremot så får jag lätt huvudvärk vid väderskiftningar och åska.

Somliga ger en bara magont...
  • R Franklin
    Millan83 skrev 2010-10-25 21:04:19 följande:
    Jobbigt.

Men vad är det då som påverkar mig under fullmånen? Om ni hävdar att det inte finns nån korrelation mellan att sova dåligt och uppleva ett visst mönster och fullmåne?
    Vad jag sett så är det ingen här som sagt att det inte finns en korrelation mellan att sova dåligt och fullmåne? Vad jag säger är att det inte bero på månens dragningskraft. Och att det inte heller finns någon korrelation mellan fullmåne och antal födda barn, våldbrott osv.

Jag har också sagt flera gånger redan i tråden att det knappast kan vara en överaskning att folk sover sämre när det är ljusare ute.
Svar på tråden fullmåne! sover ni dåligt?