• KvonB

fullmåne! sover ni dåligt?

Sover ni sämre vid fullmåne?
    Drömmer ni annorlunda vid fullmåne?

Någon som känner av??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 14:09
    Coola grejer, på tal om sådana, får ni huvudvärk vid väderväxlingar? Känner ni i kroppen om det blir åska/regn osv?

• Svar på tråden fullmåne! sover ni dåligt?
  • R Franklin
    M C skrev 2010-10-28 08:49:32 följande:
    Tja, det var barnmorskan som sa det.
    Skulle spontant säga av erfarenhet att barnmorskor kläcker ur sig en hel del som saknar belägg. Det verkar vara väldigt mkt traditioner och myter som sprids inom barnmorskeleden.

Roligaste ögonblicket på BB besöket inför förlossningen var när en tjej frågade barnmorskan som just informerat om de olika smärtlindingsmetoderna, hur akupunktur egentligen fungerar
  • M C
    R Franklin skrev 2010-10-28 09:48:34 följande:
    Skulle spontant säga av erfarenhet att barnmorskor kläcker ur sig en hel del som saknar belägg. Det verkar vara väldigt mkt traditioner och myter som sprids inom barnmorskeleden.

Roligaste ögonblicket på BB besöket inför förlossningen var när en tjej frågade barnmorskan som just informerat om de olika smärtlindingsmetoderna, hur akupunktur egentligen fungerar
    Kanske det. Men att vi föder på morgonkvisten torde vara rätt lätt att undersöka. Men det är lite *orka* på det, så otroligt oviktigt.Drömmer

En kompis frågade vad BVC var. Det var rätt kul det med. Flört
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Det den här tråden visar är att människor är helt villiga att förkasta undersökningar till förmån för sina egna upplevelser, undersökningar vars enda är att eliminera de felkällor vi som människor har.

Ja, du (till den som känner sig träffad) kanske sover sämre när det är fullmåne, det kan man egentligen inte säga något om och det är i sammanhanget ganska ointressant. Man bör dock vara medveten om de problem som finns med att lita på sina erfarenheter i frågor som denna.

Det är inte en personlig svaghet utan något som delas av alla varelser som har en någorlunda hög intelligens. Om man inte är medveten om detta faktum så bör man rimligtvis vara tacksam när någon påpekar det (även om det kan göras på olika sätt, vissa bra, andra mindre bra).

Med det sagt så kan vi gå över till rena faktapåståenden, här är några som brukar komma upp och som även har varit med i tråden:

1. Det är klart att månen påverkar oss, den påverkar ju tidvattnet.
    2. Fler brott begås/fler barn föds/annat som händer vid fullmåne än vanliga dagar.
    3. Många sover sämre.

Lite bemötande:
    1. Dragningskraften som månen utövar på en människa är svag, svagare än många andra objekt som finns. Dessutom så ska man inte glömma att vi faktiskt går runt på en stor gravitationskälla (också känd som jorden eller Tellus) som har ungefär 100 gånger massan som månen (Luna).

Om vi nu accepterar att månen faktiskt påverkar oss så kraftigt som vissa påstår så har vi fortfarande ett roligt faktum att titta på som förkastar denna hypotes. Detta faktum är lika enkelt som förbluffande, månens faser är inte synkroniserad med månens gravitationspåverkan (hur nära den är jorden). Detta betyder helt enkelt att månen vid fullmåne kan ha en mindre påverkan på oss än den har vid nymåne eller halvmåne.

2. Den statistik som har förts säger emot detta påstående och som jag nämnde ovan så är personliga erfarenheter (anektdoter) av ringa värde eftersom de är filtrerade innan de når vårt medvetande och även när de ligger där som ett minne påverkas av vad vi upplever. Lokalt kan det kanske vara så att brott/födslar ökar men statistiken säger som sagt emot det och eftersom vi vet hur människan fungerar här (se ovan) så är studier och undersökningar det enda sätt som är rimligt att grunda uppfattningen på.

Jag har också upplevt att det är mer att göra/värre (på akuten) men när man kollar statistiken så ser man att det ofta är ungefär samma nivå och intensitet som dagar med motsvarande förhållanden. Det är bara det att man kommer ihåg fullmånenätter, på samma sätt som man kommer ihåg julafton, nyår, valborg, påsk, oktoberfesten och så vidare (där man i vissa fall kan se en ökning i statistiken) eller morfars dödsdag, mammas födelsedag eller dagen då den där sliskiga killen gjorde slut med din syster. Då kommer man helt plötsligt ihåg saker man upplevde den dagen. Vilka psykologiska förklaringar som finns bakom det behöver vi knappast gå in på men det är ganska väldokumenterat.

3. Ok, låt oss säga att det är sant. Om det är en faktisk, och inte upplevd, förändring så kan det förklaras med att man spänner sig för att man vet att det är fullmåne eller att fullmånen infaller på en måndag eller vad det nu kan vara. Om det är en upplevd förändring så kan det bero på att folk pratar om det mer och att det verkar tydligare. Återigen konfirmeringsbias som har nämnts tidigare i tråden.

Att dra slutsatsen att månen påverkar oss på något magiskt sätt får inte stöd av den evidens som finns.

I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • R Franklin
    7 små apor skrev 2010-10-25 13:24:48 följande:
    Jag vet inte om du missade att det rörde sig om en googling samt att jag kommer att läsa om än inte idag?

Nåväl första träffen handlade om en studie publicerat i British Medicine Journal. Eftersom jag inte läst än vore det tämligen taffligt att ens försöka ange källor utan du får göra som jag, googla eller så får du ge dig till tåls till jag har läst.
    Nå, läst den än? Och får vi andra snart ta del av studien du syftat på?
  • 7 små apor
    R Franklin skrev 2010-11-01 06:06:27 följande:
    Nå, läst den än? Och får vi andra snart ta del av studien du syftat på?
    Otålig?
    Påminner dig om vad jag skrev förut: att jag skulle återvända till dig personligen när jag fått lust och tid att läsa.
  • gladare

Testa att äta lite russin vid fullmåne

• R Franklin
    7 små apor skrev 2010-11-01 14:37:56 följande:
    Otålig?
    Påminner dig om vad jag skrev förut: att jag skulle återvända till dig personligen när jag fått lust och tid att läsa.
    Otålig och otålig. Finner det bara ganska märkligt att hänvisa till studier man inte själv läst. Eller ens "känner" för att läsa när en summering efterfrågas. Man klarar inte heller att ens länka till studien. Man kan väl sammanfatta det som så att använda en okänd studie som argument inte är speciellt mycket värt i en diskussion.
  • R Franklin

Ikväll klockan 20:00 så går dokumentären om fullmånen igen. Rätt många i den här tråden som borde se den.

" Del 11 av 18: Fullmåne. I alla tider har människan fruktat fullmånen. Under dess sken blir människan galen, många ligger sömnlösa och fler barn föds. I kvällens film ger sig Rasmus Åkerblom ut på nattvandring bland poliser, ordningsvakter och barnmorskor som alla vittnar om att de har extra mycket att göra dessa nätter. Men finns det verkligen vetenskapligt belägg för att vår närmaste himlakropp har den makten över oss? Från 11/1 i SVT2. Även i SVT2 5/11, SVT2 6/11 och SVT1 7/11. Textat sid. 299. 5.1-ljud. Börjar: 20:00 Slutar: 21:00 Längd: 60 min"

• Mimmi86

Jag själv sover sämre när det är fullmåne och har svårt att komma till ro.

Jobbar på ett äldreboende och just när det är fullmåne eller dagarna innan så är det mycket larm nattetid samt mycket mer oroligheter. Och det vet vi alla om det syns också på våra behovslistor (tex oxascan medicin - mot orolighet ges oftare till dem som verkligen behöver det.)  och även på dagarna kan vi känna av det på vissa boende de är mer oroliga och "mer sjuka" dessa dagar, sen återgår det till det normala efter fullmåne.

Så visst påverkas vi!

• killershrew
    R Franklin skrev 2010-11-01 19:30:16 följande:
    Ikväll klockan 20:00 så går dokumentären om fullmånen igen. Rätt många i den här tråden som borde se den.

" Del 11 av 18: Fullmåne. I alla tider har människan fruktat fullmånen. Under dess sken blir människan galen, många ligger sömnlösa och fler barn föds. I kvällens film ger sig Rasmus Åkerblom ut på nattvandring bland poliser, ordningsvakter och barnmorskor som alla vittnar om att de har extra mycket att göra dessa nätter. Men finns det verkligen vetenskapligt belägg för att vår närmaste himlakropp har den makten över oss? Från 11/1 i SVT2. Även i SVT2 5/11, SVT2 6/11 och SVT1 7/11. Textat sid. 299. 5.1-ljud. Börjar: 20:00 Slutar: 21:00 Längd: 60 min"
    Tack. Det var intressant!
    Ridicule is the only weapon which can be used against unintelligible propositions -Jefferson
Svar på tråden fullmåne! sover ni dåligt?