• KvonB

fullmåne! sover ni dåligt?

Sover ni sämre vid fullmåne?
    Drömmer ni annorlunda vid fullmåne?

Någon som känner av??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 14:09
    Coola grejer, på tal om sådana, får ni huvudvärk vid väderväxlingar? Känner ni i kroppen om det blir åska/regn osv?

• Svar på tråden fullmåne! sover ni dåligt?
  • 7 små apor
    2underbara skrev 2010-10-27 12:52:29 följande:
    Ojdå.

Har du någon undersökning som styrker det du upplever?
    Annars räknas det inte och således har du fel.

Har jag lärt mig i den här tråden  
    Ja, visst är det "lite" märklig inställning att det som inte finns svart på vitt, det finns inte.
    Jag brukar kalla det trångsynthet fastän det finns finare namn för det, och beroende på hur det framförs för översitteri och gruffmakeri.
    Och det sistnämnda bör man dissa.

OnT:
    Hur kom du fram till att det fanns ett sammanhang med månen?
  • M C
    R Franklin skrev 2010-10-26 19:05:05 följande:
    Bara att börja bokföra varje gång du vaknar famlande krampaktigt.
    Det ska jag göra.
    Jag kan föra dagbok om det här på FL. Kanske fler kan göra samma? Skriva upp varenda gång man drömmer sådär så man inte inser att man sover, vaknar med ett skrik (händer iallafall 4gg/år), famlar efter grejerna man drömde om... Ungarnas mardrömmar, gubbens drömmar.
    Jag börjar idag.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • 2underbara
    M C skrev 2010-10-27 13:26:53 följande:
    Det ska jag göra.
    Jag kan föra dagbok om det här på FL. Kanske fler kan göra samma? Skriva upp varenda gång man drömmer sådär så man inte inser att man sover, vaknar med ett skrik (händer iallafall 4gg/år), famlar efter grejerna man drömde om... Ungarnas mardrömmar, gubbens drömmar.
    Jag börjar idag.
    Bra initiativ där!
    Kör hårt, kanske vi kan starta en "du måste ha det nedskrivet annars räknas det inte"-tråd?
    För de som känner att de har tid över så kan man skriva ner allt man upplever där, samt tar med fakta om datum, månens placering, lufttryck, temperatur, grannens skostorlek, politiskt läge i hela  världen samt allt annat.
  • bäbbä
    2underbara skrev 2010-10-27 13:37:09 följande:
    Bra initiativ där!
    Kör hårt, kanske vi kan starta en "du måste ha det nedskrivet annars räknas det inte"-tråd?
    För de som känner att de har tid över så kan man skriva ner allt man upplever där, samt tar med fakta om datum, månens placering, lufttryck, temperatur, grannens skostorlek, politiskt läge i hela  världen samt allt annat.
    hahahah!!
  • killershrew
    2underbara skrev 2010-10-27 13:37:09 följande:
    Bra initiativ där!
    Tycker du det är fel att undersöka hur saker egentligen ligger till?
    Ridicule is the only weapon which can be used against unintelligible propositions -Jefferson
  • killershrew
    bäbbä skrev 2010-10-27 14:07:46 följande:
    hahahah!!
    Så du tycker det där var kul. Själv tycker jag inte kunskapsfientlighet är speciellt underhållande.
    Ridicule is the only weapon which can be used against unintelligible propositions -Jefferson
  • killershrew
    7 små apor skrev 2010-10-27 13:06:54 följande:
    Ja, visst är det "lite" märklig inställning att det som inte finns svart på vitt, det finns inte.
    Jag brukar kalla det trångsynthet fastän det finns finare namn för det, och beroende på hur det framförs för översitteri och gruffmakeri.
    Och det sistnämnda bör man dissa.

OnT:
    Hur kom du fram till att det fanns ett sammanhang med månen?
    I det här fallet handlar det om att de här sakerna har undersökts ett antal gånger och det finns ingen koppling mellan månfaserna och exempelvis brottsfrekvens eller samtal till larmcentraler. Franklin länkade till en utmärkt sammanställning av forskningsläget tidigare i tråden. Det som är trångsynt är att inte kunna erkänna för sig själv att man har fel eller att man kan ha missförstått sina upplevelser.
  • 2underbara
    killershrew skrev 2010-10-27 14:42:07 följande:
    Tycker du det är fel att undersöka hur saker egentligen ligger till?
    Nejnej, absolut inte.

Särskilt viktigt är människors erfarenhet och upplevelser, bra att det finns de som vill ta tag i det, själv famlar jag i blindo.

Vansinne att tro att man kan ha erfarenhet av något utan att få det bekräftat av andra, med fullständiga utredningar av erkända forskare.

Kan bara göra tummen upp. 
  • 7 små apor
    killershrew skrev 2010-10-27 14:46:37 följande:
    I det här fallet handlar det om att de här sakerna har undersökts ett antal gånger och det finns ingen koppling mellan månfaserna och exempelvis brottsfrekvens eller samtal till larmcentraler. Franklin länkade till en utmärkt sammanställning av forskningsläget tidigare i tråden. Det som är trångsynt är att inte kunna erkänna för sig själv att man har fel eller att man kan ha missförstått sina upplevelser.
    Tja..
    Det finns undersökningar som pekar på det motsatta.

Trångsynt är den ton som förts, att med hjälp av vissa utvalda undersökningar ropa att det inte finns öht samtidigt som annat begligeras.

Att "uppleva fel" är en rätt märklig, och trångsynt inställning faktisk.
  • R Franklin
    7 små apor skrev 2010-10-27 14:59:06 följande:
    Att "uppleva fel" är en rätt märklig, och trångsynt inställning faktisk.
    Är det verkligen någon här som ifrågasatt upplevelsen? Det som ifrågasätts är påståenden om samband som inte existerar (Som t.ex ökad barnafödande eller fler våldsbrott vid fullmåne).

Att folk upplever att de sover sämre stämmer säkert. Däremot är jag inte lika övertygad om att de egentligen sover sämre vid fullmåne utan tror det är betydligt sannolikare att de fallit offer för confirmation bias då de sätter ett felaktigt samband mellan sin tidvis dåliga sömn och just fullmånen.
Svar på tråden fullmåne! sover ni dåligt?