• KvonB

fullmåne! sover ni dåligt?

Sover ni sämre vid fullmåne?
    Drömmer ni annorlunda vid fullmåne?

Någon som känner av??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 14:09
    Coola grejer, på tal om sådana, får ni huvudvärk vid väderväxlingar? Känner ni i kroppen om det blir åska/regn osv?

• Svar på tråden fullmåne! sover ni dåligt?
  • R Franklin
    Naturligtvis kommer det att förekomma rapporter och undersökningar som ser ett samband, något annat vore oundvikligt om man gör tillräckligt många undersökningar. Så vad man alltså måste titta på är vad den överväldigande majoriteten säger av alla undersökningar som gjorts.

Ett axplock
    http://faculty.washington.edu/chudler/moon.html

• Johan01
    svampbobfyrkant skrev 2010-10-26 06:02:44 följande:
    Killershrew:

Du skrev att "Franklins fel att hon uttrycker sig otydligt"

HUR FAN kan det vara Franklins fel att hon uttrycker sig otydligt!?!

Och eftersom det enligt din respons är helt ok att lyfta ut delar av ett citat för att stödja sitt eget påstående så kan det knappast vara fel av mig att göra som jag just gjorde... ELLER?
    Haha!
  • R Franklin
    svampbobfyrkant skrev 2010-10-25 23:32:17 följande:
    Kom igen herr rosevelt... Det VAR uppenbart vad Nessima syftade på. Men du verkar vara på krigsstigen så att du missade det kan vara förståeligt, man att sen förvränga genom att citera delar av det ursprungliga inlägget är lågt... Skulle du mena att jag behöver data som stödjer följande påstående?
    -Jag jobbar som kassörska på ICA, och något som är ganska spännande är att det alltid är mer folk på fredagar!
    Nej det var inte uppenbart eftersom Nessima inte skrev att det var något hon upplevde, det lades istället fram som ett faktum.

Skulle någon tvivla på att det var mer folk i affären på fredagar, och detta diskuterades, så verkar det väl rimligt att man lägger fram stöd för den ståndpunkten ja.
  • Ferrari72
    KvonB skrev 2010-10-24 13:42:23 följande:
    Sover ni sämre vid fullmåne?
    Drömmer ni annorlunda vid fullmåne?

Någon som känner av??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 14:09
    Coola grejer, på tal om sådana, får ni huvudvärk vid väderväxlingar? Känner ni i kroppen om det blir åska/regn osv?
    absolut, jag sover väldigt oroligt och vaknar flera gånger. Har alltid känt av fullmåne i hela mitt liv och tycker det är väldigt spännande. Jag drömmar väldigt mycket i vanliga fall men vid fullmåne är det som att drömmarna inte finns. Vet inte hur jag ska förklara, men när jag vaknar efter att det är fullmåne känns det som jag är ordentligt bakfull ( fast jag inte är det ). Intressant tråd!
  • killershrew
    svampbobfyrkant skrev 2010-10-26 06:02:44 följande:
    Killershrew:

Du skrev att "Franklins fel att hon uttrycker sig otydligt"

HUR FAN kan det vara Franklins fel att hon uttrycker sig otydligt!?!

Och eftersom det enligt din respons är helt ok att lyfta ut delar av ett citat för att stödja sitt eget påstående så kan det knappast vara fel av mig att göra som jag just gjorde... ELLER?
    Det är naturligtvis helt ok att kommentera delar av citat om man inte förändrar innehållet. Hur menar du att franklins citat missrepresenterar den ursprungliga källan? Jag gissar att du är ganska ny som debattör på nätet. Titta runt på lite forum så ser du att det Franklin gjorde inte är något ovanligt eller konstigt.

Det här är inget som är unikt för nätet precis. Om du i en tidning läser en ledare som kommenterar statsministerns tal exempelvis kommer du antagligen inte att hitta hela talet där utan det kommer att kommenteras i delar. Att hela tiden ha med hela källan vid varje kommentar skulle naturligtvis bli ohållbart. Tidningen skulle väga 10 kilo varje dag.
    Ridicule is the only weapon which can be used against unintelligible propositions -Jefferson
  • killershrew
    Johan01 skrev 2010-10-26 06:20:40 följande:
    Haha!
    Jag tycker inte du skall göra narr av svampbobfyrkant när han gör bort sig.
    Ridicule is the only weapon which can be used against unintelligible propositions -Jefferson
  • killershrew
    Lyckligtvis spelar det ingen roll vad man tror i frågor som kan undersökas systematiskt.

Angående länkarna är de perfekta exempel på det som kalla confirmation bias. Att människor tror att fullmånen påverkar dem betyder inte att det är så.
  • M C
    killershrew skrev 2010-10-26 10:14:02 följande:
    Lyckligtvis spelar det ingen roll vad man tror i frågor som kan undersökas systematiskt.

Angående länkarna är de perfekta exempel på det som kalla confirmation bias. Att människor tror att fullmånen påverkar dem betyder inte att det är så.
    Nej, men det kan vara så.

Det går inte att säga vilket som. Grejen är att det är väldigt många anekdotiska bevis för att det är någonting som påverkar folk när det gäller månen.
    Inatt sov jag förresten bättre igen. Märkligt.
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • M C
    Nessima skrev 2010-10-25 23:04:33 följande:
    Jag själv märker inte av när det är fullmåne, däremot har jag tidigare jobbat som vakt på en nattklubb och något som är ganska spännande är att det är mycket fler bråk när det är fullmåne än andra kvällar...
    På snuthäcken är det bokstavligen folk som ylar och knökfullt i arresten.
    Den värsta fullmånesnatten jag hade på nummerupplysningen fick jag ta skrattpauser flera gånger i timmen.

Fullmånen närmast jul brukar vara extrem, på vintern är det oftast mycket mycket värre än på sommaren. Jag hade tanter som gafflar om tomtar (bokstavligen), en fullständigt galen karl som ville att jag skulle betala hans räkningar och en minnesvärd människa som skrek om helveteselden. Helt galet! Om någon undrar hur det är att få räkningskillen på tråden så har jag bara "surrealistiskt" som svar. Kl 02 på natten, en tydlig (alltså inte full) röst som på fullt allvar resonerade kring en räkning.
    Auuooooooo!! *ylar*
    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • killershrew
    M C skrev 2010-10-26 11:05:52 följande:
    Nej, men det kan vara så.

Det går inte att säga vilket som. Grejen är att det är väldigt många anekdotiska bevis för att det är någonting som påverkar folk när det gäller månen.
    Inatt sov jag förresten bättre igen. Märkligt.
    MC, du som är förnuftets riddare och en av mina favvisar finns det inte nästan lika många anekdotiska bevis för måneffektens existens som för guds existens? Vad säger du, MC? ;)
Svar på tråden fullmåne! sover ni dåligt?