• KvonB

fullmåne! sover ni dåligt?

Sover ni sämre vid fullmåne?
    Drömmer ni annorlunda vid fullmåne?

Någon som känner av??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-24 14:09
    Coola grejer, på tal om sådana, får ni huvudvärk vid väderväxlingar? Känner ni i kroppen om det blir åska/regn osv?

• Svar på tråden fullmåne! sover ni dåligt?
  • killershrew
    Mimmi86 skrev 2010-11-01 21:34:31 följande:
    Jag själv sover sämre när det är fullmåne och har svårt att komma till ro.

Jobbar på ett äldreboende och just när det är fullmåne eller dagarna innan så är det mycket larm nattetid samt mycket mer oroligheter. Och det vet vi alla om det syns också på våra behovslistor (tex oxascan medicin - mot orolighet ges oftare till dem som verkligen behöver det.)  och även på dagarna kan vi känna av det på vissa boende de är mer oroliga och "mer sjuka" dessa dagar, sen återgår det till det normala efter fullmåne.

Så visst påverkas vi!
    Obestämd
    Ridicule is the only weapon which can be used against unintelligible propositions -Jefferson
  • Hirsu
    killershrew skrev 2010-11-01 22:13:11 följande:
    Obestämd
    Instämmer.
  • TeeTee

Skakar lite liv i denna tråd för att jag inte vanligtvis är vidskepplig, eller så. Men följande är lite märkligt:

Jag har en 4-åring, som sover tryggt och gott varje natt. Någon gång ibland har han nätter där han har jättesvårt att sova och varje gång det händer har maken och jag tittat på varandra och undrat "men vad hände NU?!" Och varje gång har det vist sig att det har inträffat vid fullmåne! Vi glömmer av det från gång till gång, och blir lika överraskade varje gång -förmodligen för att vi egentligen inte tror att det kan vara fullmånen som påverkar.

Ungen vet inte om att det är fullmåne, alltså kan han inte "förvänta" sig att sova dåligt. Han har mörkläggningsgardiner, så det är inte ljuset som påverkar.

Är det verkligen slumpen som gör att det har varit fullmåne varje gång han har sovit dåligt???

Doktor; är det ADHD? -Nej det är en vanlig skitunge!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    TeeTee skrev 2011-01-19 21:18:21 följande:
    Skakar lite liv i denna tråd för att jag inte vanligtvis är vidskepplig, eller så. Men följande är lite märkligt:

Jag har en 4-åring, som sover tryggt och gott varje natt. Någon gång ibland har han nätter där han har jättesvårt att sova och varje gång det händer har maken och jag tittat på varandra och undrat "men vad hände NU?!" Och varje gång har det vist sig att det har inträffat vid fullmåne! Vi glömmer av det från gång till gång, och blir lika överraskade varje gång -förmodligen för att vi egentligen inte tror att det kan vara fullmånen som påverkar.

Ungen vet inte om att det är fullmåne, alltså kan han inte "förvänta" sig att sova dåligt. Han har mörkläggningsgardiner, så det är inte ljuset som påverkar.

Är det verkligen slumpen som gör att det har varit fullmåne varje gång han har sovit dåligt???
    Det finns flera naturliga förklaringar till det ni upplever.

Konfirmeringsbias är den största boven, man ser mycket snabbt mönster i sådana händelser så det kan räcka med att det har hänt två eller tre gånger för att det ska verka vanligt. Det är mycket möjligt att flera fullmånenätter har gått förbi utan att att han har reagerat och det bortser man från.

Oro bland föräldrar eller andra närstående kan inte uteslutas som en källa till orolighet.

Att en fyraåring inte skulle ha hört talas om fullmåne och dess effekter finner jag något osannolikt, i varje fall i stora drag.

Slumpen är inte otrolig heller, särskilt inte i samband med konfirmeringsbias.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • M C

Inatt och igår natt har jag haft älskare i sömnen. Senast det hände var... vid en fullmåne. Jag har sovit dåligt många många nätter mellan fullmånehelvetet men det är ångest, svettiga barn och kräksjukor. Drömmarna kom igång för tre nätter sen.

Jag skulle skriva dagbok, men jag glömmer bort det. Det har hänt för mycket på dagarna, har helt enkelt förträngt det.

Fun fact: i morse behövde jag inte ha helljuset på för månen lyste upp så bra!

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • alexander2011

jag puffar på denn tråden lite.

här är en till som har problem med detta o alltid har haft tror jag..
    nu under flera dagar då det har varit fullmåne så har jag sovit oroligt,vaknar av och an och får aldrig riktigt sova ut :S kul att se att det inte bara är jag som har detta problemet

• Popov

Det är så mycket kosmiskt strålning då, så det är svårt att fokusera sina tankar 

I can't lie to you about your chances, but... you have my sympathies
  • Popov

Jag har svårt att sova oxå för varulvar står utanför fönstret och ylar

• Popov
    R Franklin skrev 2010-10-28 09:48:34 följande:
    Skulle spontant säga av erfarenhet att barnmorskor kläcker ur sig en hel del som saknar belägg. Det verkar vara väldigt mkt traditioner och myter som sprids inom barnmorskeleden.

Roligaste ögonblicket på BB besöket inför förlossningen var när en tjej frågade barnmorskan som just informerat om de olika smärtlindingsmetoderna, hur akupunktur egentligen fungerar
    Aha, du är barnmorska
  • Buster78

jag sov förr sämre vid fullmåne....Idag sover jag oavsett, däremot drömmer jag mer när det ä fullmåne.

Detsamma så hade jag rikligare mens vid fullmåne förr.

• R Franklin
    Popov skrev 2011-02-21 07:49:46 följande:
    Aha, du är barnmorska
    Öhm nej, det har jag heller aldrig påstått. Varför dra egna slutsatser av information som inte existera? Kan det vara så att du gör det även i andra fall?
  • Popov
    R Franklin skrev 2011-02-21 13:24:53 följande:
    Öhm nej, det har jag heller aldrig påstått. Varför dra egna slutsatser av information som inte existera? Kan det vara så att du gör det även i andra fall?
    Du skrev att barnmorskor kläcker ur sig en hel del som saknar belägg.
    Och detta visste du av erfarenhet. Hur många barnmorskor har du träffat?  

Och sen att det var väldigt mkt traditioner och myter som sprids inom barnmorskeleden.
    Alltså ifrån deras läroböcker
  • R Franklin
    Popov skrev 2011-02-22 14:43:18 följande:
    Du skrev att barnmorskor kläcker ur sig en hel del som saknar belägg.
    Och detta visste du av erfarenhet.  
    Ja, och hur får du det till att jag måste vara barnmorska för att ha (odefinierad mängd) erfarenhet av det? 
    Och sen att det var väldigt mkt traditioner och myter som sprids inom barnmorskeleden.
    Exakt var påstår jag att det är via deras läroböcker de sprider myterna? Sluta påstå att jag säger saker jag inte sagt.
  • Popov
    R Franklin skrev 2011-02-22 16:14:52 följande:
    Ja, och hur får du det till att jag måste vara barnmorska för att ha (odefinierad mängd) erfarenhet av det? 
    Exakt var påstår jag att det är via deras läroböcker de sprider myterna? Sluta påstå att jag säger saker jag inte sagt.
    Sluta kläck ur dig saker som saknar belägg
  • Popov
    R Franklin skrev 2011-02-23 16:11:12 följande:
    Exakt vad har jag sagt som saknar belägg?
    Att barnmorskor inte vet så mycket och därav förlitar sig på sina myter
    Men okej, om du tycker att dinna fördommar räcker som bevis. Så förmodar jag att du besvarat mig
  • Rosahjärta

jag kan knappt sova när det är fullmånde ute . tror det kan ligga starkt i människan bara i generna eller va man säger. .
    För förr i tiden så jobbade man oftast lite längre in på natten på de öppna fälten om de var fullmåne , just för att månen gav ett sådan bra ljus att man tog vara på den extra tid man fick :) . 

Så ja tror de bara finns i människans natur

• R Franklin
    Popov skrev 2011-02-25 10:27:54 följande:
    Att barnmorskor inte vet så mycket och därav förlitar sig på sina myter
    Men okej, om du tycker att dinna fördommar räcker som bevis. Så förmodar jag att du besvarat mig
    Sluta göra en halmgubbe, jag har adrig sag att barnmorskor inte "vet så mkt". Jag sa att mina egna erfarenheter är att det florerar en hel del myter bland de barnmorskor jag stött på.
  • Popov

På tal om TS fråga, så känner jag om det blir åska/regn

Svar på tråden fullmåne! sover ni dåligt?