TeeTee skrev 2011-01-19 21:18:21 följande:
Skakar lite liv i denna tråd för att jag inte vanligtvis är vidskepplig, eller så. Men följande är lite märkligt:
Jag har en 4-åring, som sover tryggt och gott varje natt. Någon gång ibland har han nätter där han har jättesvårt att sova och varje gång det händer har maken och jag tittat på varandra och undrat "men vad hände NU?!" Och varje gång har det vist sig att det har inträffat vid fullmåne! Vi glömmer av det från gång till gång, och blir lika överraskade varje gång -förmodligen för att vi egentligen inte tror att det kan vara fullmånen som påverkar.
Ungen vet inte om att det är fullmåne, alltså kan han inte "förvänta" sig att sova dåligt. Han har mörkläggningsgardiner, så det är inte ljuset som påverkar.
Är det verkligen slumpen som gör att det har varit fullmåne varje gång han har sovit dåligt???
Det finns flera naturliga förklaringar till det ni upplever.
Konfirmeringsbias är den största boven, man ser mycket snabbt mönster i sådana händelser så det kan räcka med att det har hänt två eller tre gånger för att det ska verka vanligt. Det är mycket möjligt att flera fullmånenätter har gått förbi utan att att han har reagerat och det bortser man från.
Oro bland föräldrar eller andra närstående kan inte uteslutas som en källa till orolighet.
Att en fyraåring inte skulle ha hört talas om fullmåne och dess effekter finner jag något osannolikt, i varje fall i stora drag.
Slumpen är inte otrolig heller, särskilt inte i samband med konfirmeringsbias.