Satslära
Finns det någon pedagogiskt lagd person där ute som, så enkelt som möjligt, kan förklara de olika delarna i en satsanalys? Är i desperat behov av hjälp.
Finns det någon pedagogiskt lagd person där ute som, så enkelt som möjligt, kan förklara de olika delarna i en satsanalys? Är i desperat behov av hjälp.
Återkommer redan med en fråga. =)
I meningen:
Hela tio personer fick föras till sjukhus, ingen ådrog sig dock några allvarligare skador.
Innan man går vidare med att analysera bisatsen "ingen ådrog sig dock några allvarligare skador" för sig, vad får den för roll i huvudsatsen?
(Inser att dock är ett satsadverbial och därför inte är med i predikatet)
Hela tio personer - subjekt
sen en verbkedja
fick - huvudord och resten - direkt objekt
sen föras - huvudord
till sjukhus - rumsadverbial?
ingen ådrog sig dock några allvarligare skador - ?
Det känns som att jag ofta gör det krångligare än vad det är. Om det hade varit en subjuktionsinledd bisats var det ju enkelt, för då är det oftast bara övrigt adverbial, men blir det i det här fallet så krångligt att
Hela tio personer är egentligt subjekt medan ingen är formellt subjekt? Eller krånglar jag helt enkelt till detm (alternativt har helt fel...hehe)? För bisatsen skall ju sedan analyseras för sig.
Ingen ådrog sig dock några allvarligare skador
Ingen - subjekt
ådrog sig ... några allvarligare skador - predikat
ådrog - huvudord
(sen blir det krångligare tycker jag)
sig - något slags objekt eller subjekt?
några allvarligare skador - ?
Ja, där körde jag fast på slutet.
Eller är subjunktionen underförstådd i bisatsen - men ingen ådrog sig dock några allvarligare skador? och gör hela satsen till övrigt adverbial?
Tänk på att en mening inte är samma sak som en sats. En mening kan innehålla två huvudsatser. Testa Biff-regeln om du är osäker (även om den har undantag).
Du är sanningen på spåren när du spekulerar kring om men kan särskilja satserna. Men är dock inte en subjunktion; den inleder inte bisatser.
I övrigt bör du se fick föras som en verbkedja.
Pröva igen.
Vad gäller "ingen ådrog sig dock allvarligare skador" är sig ett reflexivt pronomen som är knutet till verbet. Det har alltså ingen egen funktion.
Jag måste säga att här blir nackdelen med Hultmans ansats tydlig. Jag tycker det fyller en funktion att så tidigt som möjligt ta ut finit verb, infinit verb, reflexivt pronomen samt verbpartiklar, alltså alla de delar som tillsammans bygger upp en verbkonstruktion. Då ser man tydligare hur satsen är konstruerad; vad som är huvudsats och vad som är bisats. Att bara ta ut predikatsledet/verbfrasen är så intetsägande och för inte analysen framåt. Tycker jag.
Ok, men jag trodde att jag behandlade fick föras som en verbkedja? Vad var det som inte stämde med den?
Fick föras till sjukhus
ho ____DO_______
ho ___RA___
Så har jag fattat att man gör en verbkedja.
Menar du att bisatsen inte är en bisats? Åh, jag tycker det är svårt att se om det är bisats eller inte. Enligt BIFF-regeln är det ju ingen bisats iofs. Jag insåg i efterhand att men är en konjunktion vilket skulle göra de båda satserna likvärdiga och alltså ingen bisats, nej.
Jag provar med att stryka under, fast det brukar inte gå så bra här på Familjeliv.
Hela tio personer fick föras till sjukhus, ingen ådrog sig dock några allvarligare skador.
_____S_______ __________predikat____________... SA ...____________________
ho _____________________DO___________________________
ho ___RA___
Ja, sen har jag återigen problem med ingen ådrog sig dock några allvarligare skador. Eller menar du att det är två huvudsatser och att jag därför bör leta efter två subjekt och två predikat? För det har vi inte ens diskuterat under kursens gång så det känns lite skumt om det helt plöstligt skulle bli så.
Snälla förklara för en stackars gröngöling. =)
_____S_______ __________predikat____________... SA ...____________________
ho _____________________DO___________________________
ho ___RA___
Först och främst är jag inte riktigt bekant med att analysera på detta sätt där predikatsledet är liktydigt med hela verbfrasen, och det är möjligt att jag förstår verbkedja på ett felaktigt sätt. Min poäng är att "fick föras" är det som i många andra grammatikor kallas för predikat. Båda orden tillhör samma enhet. Du tycks vilja göra det infintia verbet (föras) till objekt, men så är inte fallet. Så då återstår "till sjukhus" och det är mycket riktigt rumsadverbial. Du går dock omvägen via ett direkt objekt, och det är fel. Hela tio personer - subjekt fick föras - verb till sjukhus - rumsadverbial Sedan är det mycket riktigt så att "ingen ådrog sig dock några allvarligare skador" är en egen huvudsats. Det märker man lättast genom huvudsatsordföljden. Testa att stoppa in ett "inte" i meningen. Hamnar det före eller efter det finita verbet (nu kommer det låta märkligt i just denna mening med "ingen" som subjekt, men principen komner nog framgå ändå? Med lite träning kommer du direkt se att det är en egen huvudsats, eftersom den inte fyller en grammatisk funktion i den föregående. >"Stryker man under både ådrog och sig då? För ett huvudord kan ju bestå av två huvudord." Osäker. Jag hade markerat det ena som finit verb och det andra som reflexivt pronomen, men hur ni ska göra får du fråga din lärare om.
Kass formatering. Försöker igen.
Först och främst är jag inte riktigt bekant med att analysera på detta sätt där predikatsledet är liktydigt med hela verbfrasen, och det är möjligt att jag förstår verbkedja på ett felaktigt sätt. Min poäng är att "fick föras" är det som i många andra grammatikor kallas för predikat. Båda orden tillhör samma enhet. Du tycks vilja göra det infintia verbet (föras) till objekt, men så är inte fallet.
Så då återstår "till sjukhus" och det är mycket riktigt rumsadverbial. Du går dock omvägen via ett direkt objekt, och det är fel.
Hela tio personer - subjekt
fick föras - verb
till sjukhus - rumsadverbial
Sedan är det mycket riktigt så att "ingen ådrog sig dock några allvarligare skador" är en egen huvudsats. Det märker man lättast genom huvudsatsordföljden. Testa att stoppa in ett "inte" i meningen. Hamnar det före eller efter det finita verbet (nu kommer det låta märkligt i just denna mening med "ingen" som subjekt, men principen komner nog framgå ändå? Med lite träning kommer du direkt se att det är en egen huvudsats, eftersom den inte fyller en grammatisk funktion i den föregående.
>"Stryker man under både ådrog och sig då? För ett huvudord kan ju bestå av två huvudord."
Osäker. Jag hade markerat det ena som finit verb och det andra som reflexivt pronomen, men hur ni ska göra får du fråga din lärare om.