Satslära
Finns det någon pedagogiskt lagd person där ute som, så enkelt som möjligt, kan förklara de olika delarna i en satsanalys? Är i desperat behov av hjälp.
Finns det någon pedagogiskt lagd person där ute som, så enkelt som möjligt, kan förklara de olika delarna i en satsanalys? Är i desperat behov av hjälp.
Övriga adverbial är väl bara ett samlingsnamn för ett gäng adverbial? Du kan ju alltid skriva ut Ag.A om du är säker, men skriver du ÖA blir det ju också rätt.
Okej, det är ett adverbial - agent - ? Jag har nog inte förstått det.
Det är för mycket jag inte förstår i det här. Tror jag?
Jag har luckor hit och dit.
Ja du, jag har ju efter den här tråden fattat att det finns alldeles för många läror för hur man ska göra. Hultman räknar agent som adverbial, men det behöver visst inte betyda att någon annan gör det. =) Och jag vågar inte läsa något annat än Hultman (SOM JAG ÄNTLIGEN VERKAR HA FÖRSTÅTT... HALLELUJA) för då kommer jag blanda ihop allt igen.
Något lossnade för mig ikväll och nu tror jag att jag kommer klara tentan. Det var lite krångligt att lära sig satschemat efter satsanalysen, eftersom att satschemat var enklare och gjorde analysen klarare. Men... vi lär oss väl alla på olika sätt.
Jag är bara glad att jag verkar ha fattat. :D
Vad härligt att höra att det sitter! Gött mos, som vi säger här i Götet! Själv ska jag börja på min hemtenta snart, har ett kapitel kvar att plugga in. Berätta hur tentan går sen!
Jag har en hemtenta i System Functional Grammar, en engelsk analysmodell som ingår i engelska D (typ) på distans.
Haha. Håhå jaja! Man får väl önska lycka till.
Jag tror inte grammatik är riktigt min grej. Längtar till nästa termin när jag får återgå till litteraturvetenskapen. Men det är ju tur att vi alla är olika. :P
Haha. Håhå jaja! Man får väl önska lycka till.
Jag tror inte grammatik är riktigt min grej. Längtar till nästa termin när jag får återgå till litteraturvetenskapen. Men det är ju tur att vi alla är olika. :P
Hej igen.
Nu sitter jag och jobbar med en inlämningsuppgift om bestämd form. Arbetar utifrån en arikel i Grammatik på villovägar (Bestämd form: du vet vilken jag menar, av Staffan Hellber).
Jag undrar, ni som sysslar med grammatik - hur definierar ni bestämd form? Och hur skulle ni förklara bestämd (och obestämd, för den delen) för någon annan, som inte har samma grammatiska kunskapsnivå som er själva?
Tack på förhand. =)
Tja, när jag förklarar för mina högstadieelever blir det nog något i stil med att bestämd form det är när du vet vilken du pratar om, den stolen (och så pekar jag på stolen), obestämd, då vet man inte vilken stol man menar, bara att det är en stol, och det kan vara vilken stol som helst i hela världen. Typ.
Jag ska skriva en liten inlämningsuppgift utifrån en artikel i ämnet så jag kan inte säga att jag funderat särskilt mycket kring bestämd form tidigare, men enligt Hultman så är inte definitionen så enkel. Ibland talar man om saker i bestämd form fast man inte menar en specifik sak, till exempel när man pratar om hela djurarter, folkslag, familjer etc. Och ibland använder man obestämd form fast man vet vilken man pratar om. Ibland är det bestämningarna i nominalfrasen som bestämmer huvudordets bestämdhet, etc.
Så just den enkla förklaringen, även om jag absolut förstår idén med att förklara på det sättet, är ju egentligen ganska begränsad och missvisande.
Men som jag förstår så förklarar lärare fortfarande på det sättet, och det var det jag ville få bekräftat.
Jag ska skriva en liten inlämningsuppgift utifrån en artikel i ämnet så jag kan inte säga att jag funderat särskilt mycket kring bestämd form tidigare, men enligt Hultman så är inte definitionen så enkel. Ibland talar man om saker i bestämd form fast man inte menar en specifik sak, till exempel när man pratar om hela djurarter, folkslag, familjer etc. Och ibland använder man obestämd form fast man vet vilken man pratar om. Ibland är det bestämningarna i nominalfrasen som bestämmer huvudordets bestämdhet, etc.
Så just den enkla förklaringen, även om jag absolut förstår idén med att förklara på det sättet, är ju egentligen ganska begränsad och missvisande.
Men som jag förstår så förklarar lärare fortfarande på det sättet, och det var det jag ville få bekräftat.
Kan bara meddela att jag med nöd och näppe klarade gränsen för VG på grammatiktentan, så jag är nöjd. =)
Grattis! Jag fick 84% på min tenta, det borde väl också vara bra.
Nu lyckades jag även spika själva satsanalysdelen, förutom att jag blandade ihop lite på bisatsschemat.
Och sen var det andra grejer på den här tentan som jag inte hade slipat på lika bra,
men som sagt satsanalysen och det man fått härifrån och andra akademiska trådar jag hittat. En hjälp!
Känns urskönt att jag fixade denna ASSVÅRA tenta!!!