Satslära
Finns det någon pedagogiskt lagd person där ute som, så enkelt som möjligt, kan förklara de olika delarna i en satsanalys? Är i desperat behov av hjälp.
Finns det någon pedagogiskt lagd person där ute som, så enkelt som möjligt, kan förklara de olika delarna i en satsanalys? Är i desperat behov av hjälp.
Måste gå och sova nu, men finns här imorgon. Problemet är att det finns ett antal olika "läror" så det kan hända att saker jag skriver förklaras annorlunda av dina föreläsare. Men det finns oftast en gemensam bas. (Jag fick läsa mig att analysera enligt inte mindre än fem av Chomskys olika teorier...)
Ja, det där har jag koll på, men det är sen som det börjar bli svårt.
Jag ska ta ett exempel.
Tankarna på mordet har alltid gömts i mitt undermedvetna.
Subjekt = tankarna på mordet?
Predikat = har alltid gömts i mitt undermedvena?
Här får jag problem med "har alltid gömts" - är det en verbkedja ÄVEN fast ordet "alltid" slunkit emellan? Huvudord = har? Vad är "alltid"? Är en prepositionsfras "i mitt undermedvetna" alltid ett adverbial? Sätter man ut pronomen (mitt)? När det gäller satser med ett finit verb är det enkelt, men hur blir det när man skriver "har gömts" "att leva" etc?
TACK för att du hjälper!
Jag ska ta ett exempel.
Här får jag problem med "har alltid gömts" - är det en verbkedja ÄVEN fast ordet "alltid" slunkit emellan? Huvudord = har? Vad är "alltid"? Är en prepositionsfras "i mitt undermedvetna" alltid ett adverbial? Sätter man ut pronomen (mitt)? När det gäller satser med ett finit verb är det enkelt, men hur blir det när man skriver "har gömts" "att leva" etc?
TACK för att du hjälper!
Ah, mindless, du verkar ha koll på just den här versionen! ![]()
Jag ska ta ett exempel.
TACK för att du hjälper!
Hej och god morgon!
Som jag förstår ska vi liksom ha koll på hela satsdelen i Hultman, men mer ytligt för det är ju bara en grundkurs. Det som rör ihop det, tror jag, är att enligt andra satsanalyser använder man ord som "verbfraser" etc, vilket jag har fattat som att det hör till frasdelen, INTE satsdelen. =)
Om predikatsled står det på s 275, men det verkar ju vara exakt samma sak som en verbfras bara att vi inte använder det uttrycket. Problemet för mig är att jag inte vet hur man analyserar bestämningarna i satsen, för det måste man ju också göra? Det mesta verkar vara adverbial, men det finns ju hundra tusen olika. Hehe.
Vi har haft studiegrupp nu på morgonen och jag är i alla fall inte den enda som inte har rett ut begreppen så vi får se om seminariet i eftermiddag kan hjälpa oss. Känns ju dock som att ett godkänt på tentan ligger rätt långt bort i horisonten för tillfället.
Sen blir ju Hultman alldeles för avancerat för mig därför att jag inte känner att jag har grunderna så det verkar mest röra till grejer. =)
Ja, jisses Amalia....