• Clotilda

Satslära

Finns det någon pedagogiskt lagd person där ute som, så enkelt som möjligt, kan förklara de olika delarna i en satsanalys? Är i desperat behov av hjälp.

• Svar på tråden Satslära
  • Clotilda
    MrsMommy skrev 2010-10-25 09:48:10 följande:
    När jag läste grundkursen i allmän språkvetenskap på GU började vi med en vecka Grammatiska elementa och en vecka Fonetiska elementa, kurserna gav inga poäng men man var tvungen att klara tentorna för att få läsa vidare. Så att alla skulle ha samma grund att stå på. Det tyckte jag var toppen, och jag försökte pusha så att de kurserna skulle vara krav för alla språkkurser, så att man skulle slippa gå igenom samma grunder om och om igen...

Nu var det länge sedan jag gick på gymnasiet, men jag hade önskat att det räckte med kunskapen därifrån. Tyvärr fick jag inte med mig mer än att substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring. =) Avancerad grammatik, verkligen. Hehehe.

• Clotilda

...sen visade det sig att man inte definierade en böjlig ordklass utifrån orden betydelse, utan utifrån hur de böjs. =) Hehehe.

• MrsMommy

Objektliknande adverbial har jag inte hört talas om, men det låter ju rimligt. Ett attribut ger en extra egenskap till något, typ "söta fröken", då är söta attribut till fröken, om jag inte minns helt fel. Så då borde ju en attributiv bisats ge mer info om huvudsatsen eller en del av den. T.ex. Där är tjejen som jag pratade om förut. "som jag pratade om förut" ger ju mer information om "tjejen" som är subjekt, Hänger du med?

• MrsMommy

Det är så olika hur mycket grammatik man får i grundskola och gymnasium, jag själv hade stenkoll på både ordklasser och satsdelar redan i 8an, men så är jag ju lite galet intresserad...

Vilken högskola läser du vid, förresten?

• Clotilda

Ja, det stämmer med mina anteckningar.

Så i meningen
    Den nya läraren, som är från Västerås, undervisar i matematik och samhällskunskap.
    är "som är från Västerås" en attributiv bisats, eftersom den ger mer info om/syftar till subjektet - den nya läraren.

• MrsMommy
    Clotilda skrev 2010-10-25 09:59:23 följande:

Ja, det stämmer med mina anteckningar.

Så i meningen
    Den nya läraren, som är från Västerås, undervisar i matematik och samhällskunskap.
    är "som är från Västerås" en attributiv bisats, eftersom den ger mer info om/syftar till subjektet - den nya läraren.

Precis!
  • Clotilda

Men ok, vi tar den där meningen om grodorna för den tycker jag är svår.

Goddjuren hotas därför att många småvatten, kärr och dammar har dikats ur
    ____S___ _______________________predikat_____________________
                          ho    ____________________bisats_____________________

Om vi analyserar bisatsen då.

Har dikats
    huvudord och direkt objekt som jag förstår det

ur = betonad ensam preposition vilket isåfall borde bli partikeladvebrial
    därför = subjunktion och analyseras inte vidare i satsläran
    att = ? här har jag för mig att jag läst något att infinitvmärke inte heller analyseras vidare
    många småvatten, kärr och dammar blir en nominalfras där många är en förbestämning, men hur blir det i satsanalysen?

Är jag på rätt spår? SÄG JA! =)

• MrsMommy
    Clotilda skrev 2010-10-25 10:08:20 följande:

Men ok, vi tar den där meningen om grodorna för den tycker jag är svår.

Goddjuren hotas därför att många småvatten, kärr och dammar har dikats ur
    ____S___ _______________________predikat___________________ __
                          ho    ____________________bisats_____________________

Om vi analyserar bisatsen då.

Har dikats
    huvudord och direkt objekt som jag förstår det

ur = betonad ensam preposition vilket isåfall borde bli partikeladvebrial
    därför = subjunktion och analyseras inte vidare i satsläran
    att = ? här har jag för mig att jag läst något att infinitvmärke inte heller analyseras vidare
    många småvatten, kärr och dammar blir en nominalfras där många är en förbestämning, men hur blir det i satsanalysen?

Är jag på rätt spår? SÄG JA! =)

JA!

Men huvudord? Menar du huvudord i hela bisatsen? Det måste ju finnas både subjekt och predikat i bisatsen, och var och en av dem har ju ett huvudord, eller? Jag skulle spontant säga att det finns tre "huvudord" i subjektsdelen av bisatsen, småvatten, kärr och dammar. Eller? Huvudord i predikatsdelen av bisatsen måste ju vara dikats. Ur har du rätt på, även därför och att. Många då? Gradadverbial som är ett attribut till huvudorden?
Svar på tråden Satslära