Satslära
Finns det någon pedagogiskt lagd person där ute som, så enkelt som möjligt, kan förklara de olika delarna i en satsanalys? Är i desperat behov av hjälp.
Finns det någon pedagogiskt lagd person där ute som, så enkelt som möjligt, kan förklara de olika delarna i en satsanalys? Är i desperat behov av hjälp.
Härlig felstavning jag fick till i bildexemplet, Nomailalfras...
Nu var det länge sedan jag gick på gymnasiet, men jag hade önskat att det räckte med kunskapen därifrån. Tyvärr fick jag inte med mig mer än att substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring. =) Avancerad grammatik, verkligen. Hehehe.
...sen visade det sig att man inte definierade en böjlig ordklass utifrån orden betydelse, utan utifrån hur de böjs. =) Hehehe.
Objektliknande adverbial har jag inte hört talas om, men det låter ju rimligt. Ett attribut ger en extra egenskap till något, typ "söta fröken", då är söta attribut till fröken, om jag inte minns helt fel. Så då borde ju en attributiv bisats ge mer info om huvudsatsen eller en del av den. T.ex. Där är tjejen som jag pratade om förut. "som jag pratade om förut" ger ju mer information om "tjejen" som är subjekt, Hänger du med?
Det är så olika hur mycket grammatik man får i grundskola och gymnasium, jag själv hade stenkoll på både ordklasser och satsdelar redan i 8an, men så är jag ju lite galet intresserad...
Vilken högskola läser du vid, förresten?
Ja, det stämmer med mina anteckningar.
Så i meningen
Den nya läraren, som är från Västerås, undervisar i matematik och samhällskunskap.
är "som är från Västerås" en attributiv bisats, eftersom den ger mer info om/syftar till subjektet - den nya läraren.
Högskolan Dalarna.
Ja, det stämmer med mina anteckningar.
Så i meningen
Den nya läraren, som är från Västerås, undervisar i matematik och samhällskunskap.
är "som är från Västerås" en attributiv bisats, eftersom den ger mer info om/syftar till subjektet - den nya läraren.
Men ok, vi tar den där meningen om grodorna för den tycker jag är svår.
Goddjuren hotas därför att många småvatten, kärr och dammar har dikats ur
____S___ _______________________predikat_____________________
ho ____________________bisats_____________________
Om vi analyserar bisatsen då.
Har dikats
huvudord och direkt objekt som jag förstår det
ur = betonad ensam preposition vilket isåfall borde bli partikeladvebrial
därför = subjunktion och analyseras inte vidare i satsläran
att = ? här har jag för mig att jag läst något att infinitvmärke inte heller analyseras vidare
många småvatten, kärr och dammar blir en nominalfras där många är en förbestämning, men hur blir det i satsanalysen?
Är jag på rätt spår? SÄG JA! =)
Men ok, vi tar den där meningen om grodorna för den tycker jag är svår.
Goddjuren hotas därför att många småvatten, kärr och dammar har dikats ur
____S___ _______________________predikat___________________ __
ho ____________________bisats_____________________
Om vi analyserar bisatsen då.
Har dikats
huvudord och direkt objekt som jag förstår det
ur = betonad ensam preposition vilket isåfall borde bli partikeladvebrial
därför = subjunktion och analyseras inte vidare i satsläran
att = ? här har jag för mig att jag läst något att infinitvmärke inte heller analyseras vidare
många småvatten, kärr och dammar blir en nominalfras där många är en förbestämning, men hur blir det i satsanalysen?
Är jag på rätt spår? SÄG JA! =)