• FruLindström

Första barnet juni/juli 2011

Är med i fler trådar för oss som ska ha barn juni/juli 2011.
    Men många blir så stora så man missar massa inlägg.
    Tänkte det kunde va kul med en grupp för bara oss som genomgår våran första graviditet med =)

Fler som vill hänga på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-08 19:06
    BF
    10/6-11 NillaGreve - Solna
    20/6-11 ernlia03 -Finland
    24/6-11 En Anna
    24/6-11 Charlieandi -Stockholm
    26/6-11 Fru Lindström -Vetlanda
    1/7-11 Ideligen - Skaraborg
    1/7-11 FialOtta83 -Skåne
    5/7- 11 Emselott - Luleå
    5/7-11 Matece - Stockholm
    5/7-11 MrsCL
    6/7-11 Fröken Virra - Örebro
    7/7-11 Lusen1
    7/7-11 Skojsuss
    12/7-11 Helle8202 - Stockholm
    12/7-11 Skruttnorpan - Stockholm
    13/7-11 Linizen82 - Skåne

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-16 15:37
    BF-listan till denna tråden, den över går inte ändra tyvärr. Så lägg gärna till dig här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-293/m55642983.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-30 10:46
    Bildtråd, Välkommen att lägga upp bilder på magar, ul, inköp m.m

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m55887562.html
  • Svar på tråden Första barnet juni/juli 2011
  • M1986

Hur gör man för att ens graviditet ska synas för alla i min presentation? Alltså en sån där ikon bredvid gästboken? Har skrivit in graviditeten så jag själv kan gå in å se den men jag fattar inte hur man puplicerar den så att säga. Någon som förstod min konstiga fråga? ;)

• Lycka 89
    SamsonS skrev 2010-12-28 12:19:07 följande:
    Jag var också ganska orolig förut, men pratade med min BM om det och hon sa att man får försöka sålla lite bland saker som står på nätet. Man stirrar sig gärna blind på de som det inte har gått bra för och glömmer lätt bort att det faktiskt går bra för dom flesta Glad

Sen försöker jag tänka att händer det något så gör det, och det är inget som jag kan påverka.
    Det kommer säkert gå jättebra för dig och till sommaren sitter du där med bebis!
    Jag pratade också med min BM om det, och hon sa lika till mig.. men jag har alltid tänkt att man skulle märka om något gått fel och fostret dött, men nu verkar det ju inte så och då känns det inte som att jag vågar glädjas åt detta fören efter RUL.. men jag försöker :)

Tänker absolut så att om något händer så är det ju så, men känner ju iaf att man inte vill vänta och få reda på de om 6 veckor. då har ju nästan halva graviditeten gått och så ska man få reda på att den dött flera veckor tidigare.
    mne som sagt, hur många händer det för egentligen? hoppas hoppas hoppas jag oroar mig i onödan! :)
    längtar så efter RUL iaf :)
  • charlieandi
    Lycka 10 skrev 2010-12-28 12:43:59 följande:
    Jag pratade också med min BM om det, och hon sa lika till mig.. men jag har alltid tänkt att man skulle märka om något gått fel och fostret dött, men nu verkar det ju inte så och då känns det inte som att jag vågar glädjas åt detta fören efter RUL.. men jag försöker :)

Tänker absolut så att om något händer så är det ju så, men känner ju iaf att man inte vill vänta och få reda på de om 6 veckor. då har ju nästan halva graviditeten gått och så ska man få reda på att den dött flera veckor tidigare.
    mne som sagt, hur många händer det för egentligen? hoppas hoppas hoppas jag oroar mig i onödan! :)
    Visst KAN det hända att bebisen dör, att man kommer till ett inbokat VUL och så finns där endast ett foster som motsvarar ett par veckor tillbaka i tid. Men man får också ha med sig att sådant är oerhört ovanligt i förhållande till graviditeter. Läste i någon annan juni-tråd och där hade någon frågat om barnmorskan någonsin hört talas om någon som kom till sitt RUL och där bebisen var död sedan flera veckor tillbaka - den barnmorskan hade aldrig varit med om det, så jag tror inte att det är ett scenario du behöver oroa dig inför.

Jag kan även berätta att det vanligaste är att man börjar blöda av sig själv. Att kroppen tar hand om missfallet på egen hand och ganska omgående. Vanligaste orsakerna till missfall är dessutom att

1. fostret inte fäster på rätt ställe och alltså stöts ut i samma veva som den förväntade mensen = man vet inte ens om att man haft ett missfall.

2. I vecka 6-7 när hjärtat ska börja slå.
  • Lycka 89
    M1986 skrev 2010-12-28 12:11:51 följande:
    Jaha okey. Fick också tid den 8 februari, en dag före sambons födelsedag =) Har gjort ett VUL i v 6 och ett UL i v12+3. Barnmorskan sa att har man sett hjärtaktivitetn och bebisen röra sig så sent som i vecka 12 så är de väldigt liten risk att något går snett så jag känner mig mer säker nu :) Känns skönt.
    Vad olika de där med tidiga ultraljud verkar beroendes på vart man bor. Här har de inte varit några problem att få ultraljud men de är väl för att man har ett MA i v 15 och ett X bakom sig kanske. Hade nog varit ganska orolig om jag inte fått se att allt var bra..

Vad tråkigt att inte arbetskamraten kunde hålla tyst då, sånt är ganska störande men då slapp du ju.  Vet inte vad de är för fel på min arbetskamrat, kan väl bara säga att hon är gammalmodig :( hoppas att hon inte skäller ut mig denna gången också för de är ju ändå mitt val och de tycker jag att hon får acceptera. Sen kan jag ju bara tänka mig vilket ramaskrik de skulle bli om någon av hennes barn skulle säga att de väntar barn, herre gud haha =)
    missade att du hade svart :P
    beror nog på de du säger, min Bm sa att man endast ska göra ett UL om det inte finns några annledningar till varför man måste kolla oftare..

Mm ganska störande att alla på mitt plan vet, plus chefen innan jag ens kopmmit till v 12.. hade jag fått bestämma hade jag berättat när jag själv fattat. absolut inte innan v 15.. men men lättare om andra berättar också så :)

haha ja du får nog vra glad att du inte är henens barn iaf :P hoppas hon kan glädjas med dig denna gång iaf!
    charlieandi skrev 2010-12-28 15:58:10 följande:
    Visst KAN det hända att bebisen dör, att man kommer till ett inbokat VUL och så finns där endast ett foster som motsvarar ett par veckor tillbaka i tid. Men man får också ha med sig att sådant är oerhört ovanligt i förhållande till graviditeter. Läste i någon annan juni-tråd och där hade någon frågat om barnmorskan någonsin hört talas om någon som kom till sitt RUL och där bebisen var död sedan flera veckor tillbaka - den barnmorskan hade aldrig varit med om det, så jag tror inte att det är ett scenario du behöver oroa dig inför.

Jag kan även berätta att det vanligaste är att man börjar blöda av sig själv. Att kroppen tar hand om missfallet på egen hand och ganska omgående. Vanligaste orsakerna till missfall är dessutom att

1. fostret inte fäster på rätt ställe och alltså stöts ut i samma veva som den förväntade mensen = man vet inte ens om att man haft ett missfall.

2. I vecka 6-7 när hjärtat ska börja slå.
    Jag är väl medveten om de du skriver, men kan ändå inte sluta oroa mig för det..
    jag vet att det trloligtvis inte är så, men har svårt att glädjas fören jag sett att det faktiskt finns något där..

jag hoppas så otroligt mkt att det inte är så, men efterom att jag i princip inte känner något alls så oroar man sig ju tyvärr :/
    skulle kännts lättare om man sett tidigare, och inte behöver vänta halva graviditeten, men inte mkt att göra nu så får sluta :P
  • Lycka 89
    M1986 skrev 2010-12-28 12:43:10 följande:
    Hur gör man för att ens graviditet ska synas för alla i min presentation? Alltså en sån där ikon bredvid gästboken? Har skrivit in graviditeten så jag själv kan gå in å se den men jag fattar inte hur man puplicerar den så att säga. Någon som förstod min konstiga fråga? ;)
    jag vet inte hur man gör i efterhand men när man skrev in datum och sånt kunde man visa om det skulle vara sýnligt för alla och då valde jag nej. vet inte hur man ändrar nu :/
    får lista ut det efter RUL :P
  • SamsonS
    Lycka 10 skrev 2010-12-28 12:43:59 följande:

Förstår att du är orolig, men det kommer säkert gå jättebra för oss allihop! Glad
    Jag längtar också supermycket! Har inte varit på inskrivning än, ska dit om en vecka. Bara det ska bli hur spännande som helst!
    Vilken vecka är du i nu?

• Lycka 89
    SamsonS skrev 2010-12-28 17:14:57 följande:

Förstår att du är orolig, men det kommer säkert gå jättebra för oss allihop! Glad
    Jag längtar också supermycket! Har inte varit på inskrivning än, ska dit om en vecka. Bara det ska bli hur spännande som helst!
    Vilken vecka är du i nu?

hoppas på det :)

jag var jättenervös inför inskrivningen, hade inte haft hälsosamtal innan elelr så för här har vi det samtidigt som inskrivningen, så var första gången jag träffade BM. men gick bra :) hände rju itne så mkt då, tar lite blodprov, frågar om sjukdommar i släkten osv..

Jag är bara i v 13 ( 12+2) vilken vecka är du i?
  • SamsonS
    Lycka 10 skrev 2010-12-28 17:19:33 följande:
    hoppas på det :)

jag var jättenervös inför inskrivningen, hade inte haft hälsosamtal innan elelr så för här har vi det samtidigt som inskrivningen, så var första gången jag träffade BM. men gick bra :) hände rju itne så mkt då, tar lite blodprov, frågar om sjukdommar i släkten osv..

Jag är bara i v 13 ( 12+2) vilken vecka är du i?
    12,11+5 så jag är inte så många dagar efter Glad Tycker tiden går ganska snabbt nu faktiskt!
    Jag har varit på hälsosamtal men det kändes ganska onödigt faktiskt, tog typ bara 10 minuter.
  • Lycka 89

då är vi verkligen nära :)
    jag tycker tiden går sakta som tusan fram till RUL, men hoppas att det går fortare nu!
    är ju nyår snart, sen ska jag på skidsemester osv så tiden borde rulla på :)
    rätt häftigt att 1/3 av graviditeten redan gått!

tur att vi itne har hälsosamtal här då :P

• SamsonS
    Lycka 10 skrev 2010-12-28 17:28:29 följande:
    då är vi verkligen nära :)
    jag tycker tiden går sakta som tusan fram till RUL, men hoppas att det går fortare nu!
    är ju nyår snart, sen ska jag på skidsemester osv så tiden borde rulla på :)
    rätt häftigt att 1/3 av graviditeten redan gått!

tur att vi itne har hälsosamtal här då :P
    Ja visst är det!
    Men då har du ju saker att göra så då går det säkert snabbt! Jag har också en del inplanerat i Januari :)
Svar på tråden Första barnet juni/juli 2011