• Stor mamma

Bältesbefriad bil+barn

Jag har en gammal veteranare som är bältesbefriad. Två soffor i den. 1962:a

Nu har jag ett MEGA problem.

Jag vill ha med barnen på cruisingen för det är en familjecruising-men mina barn är bara 4,3 o1 år gamla.

Jag vill ju de skall åka säkert men vad säger då lagen om jag gör så här:

Har tre bilbarnsstolar, Två är frammåtvända med trepunktsbälten i stolen
     en är bakåtvänd med trepunktsbälten i stolen.

Kan jag lösa de genom att i baksätet spänna fast stolarna med spännband så de sitter fast ordentligt i bilen. Eller är detta olagligt. Det påverkar inte någon av stolarna där barnen sitter då även bältena i vanliga bilarna går bakom stolen så att säga. Inget som skulle på verka att få ut barnet lika snabbt som i en vanlig bil.

Någon som vet eller någon som kör veteranare och vet hur man kan lösa problemet

• Svar på tråden Bältesbefriad bil+barn
  • frau M
    Näbbmusen skrev 2010-11-03 17:11:10 följande:
    Det blir samma effekt för en treåring som sitter framåtvänd som om ditt huvud skulle väga 50 kg sa dom till mig på babyproffsen när vi diskuterade det.
    Om de säger olika till olika konsumenter kan inte jag svara för.
    Jag samrådde med flera olika för att hitta det bästa innan jag köpte stolen.

Men det är inte mig tråden handlar om! Varför ska jag försvara mina handlingar?!

Sista gången jag svarar i en tråd om det ska bli sådana här förhör å påhopp på alla som försöker hjälpa en rådvill.
  • frau M

Jag gav bara ett exempel. Att det finns likte olika specialfall som kasnke måste göras lite annorlunda än vad man egentligen hade gjort om det hade gått.

Men om nu ett mail skickas iväg med rät fråga får ju alla reda på exakt vad som gäller. Inkulsive jag, för jag vill oxå gärna veta.

• Joico
    frau M skrev 2010-11-03 19:32:54 följande:
    Jag gav bara ett exempel. Att det finns likte olika specialfall som kasnke måste göras lite annorlunda än vad man egentligen hade gjort om det hade gått.

Men om nu ett mail skickas iväg med rät fråga får ju alla reda på exakt vad som gäller. Inkulsive jag, för jag vill oxå gärna veta.
    Vad är rätt fråga då..?
    Han svarade ju att spännband INTE ingår i en bilbarnstols godkännande, och därmed inte är ok. Alltså spelar det ingen roll hur spännbanden sitter.

Jag är fortfarnade intresserad av att veta vilken sorts spännband du (och andra, om ni pratar om olika) menar. Visa gärna!
  • resemamman
    Joico skrev 2010-11-03 19:45:27 följande:
    Vad är rätt fråga då..?
    Han svarade ju att spännband INTE ingår i en bilbarnstols godkännande, och därmed inte är ok. Alltså spelar det ingen roll hur spännbanden sitter.

Jag är fortfarnade intresserad av att veta vilken sorts spännband du (och andra, om ni pratar om olika) menar. Visa gärna!
    Nä, han svarade inte på TS problem. Han svarade att "fästband" som håller för några 10-tals kilo inte är ok. Inte riktigt samma som spännband avsedda för betydligt högre belastning. 
  • Joico
    resemamman skrev 2010-11-03 20:42:58 följande:
    Nä, han svarade inte på TS problem. Han svarade att "fästband" som håller för några 10-tals kilo inte är ok. Inte riktigt samma som spännband avsedda för betydligt högre belastning. 
    Men i jössenamn.

Visa mig de spännband ni pratar om!!!
  • frau M
    Joico skrev 2010-11-03 19:45:27 följande:
    Vad är rätt fråga då..?

Joico skrev 2010-11-03 17:04:49 följande:
    Men kan vi inte göra såhär då, bara för att det är så många olika sidor av det här.

Du som vet previs vad du menar, kan inte du maila honom själv och förklara precis hur stolen sitter fast och hur spännbanden sitter och vilken sorts spännband. Det vore ju perfket och då får vi ett riktigt svar! Man mailar genom www.sakerhetsbutiken.se Fråga Dr.Bob nere till vänster.
    Som du själv skriver här.
  • Stor mamma
    Joico skrev 2010-11-03 20:59:00 följande:
    Men i jössenamn.

Visa mig de spännband ni pratar om!!!
    googla

jag skrev till den där Bob

får se vad han svarar

Nåja finns en del som förtsätta käbbla, håll sig till TS och vet ni inget om ämnet så behöver ni inte svara för att ni bara känner för det. Jag vill ha de som vet vad dom pratar om. Praktisk erfarenhet.

Och åter till dig som skrev till BOB tig du upp att det var bältet som byttes ut mot spännband som håller för 4 ton?? alla orginalremmar sätts som i en vanlig bil??
    Och att dom sitter baklänges alla tre??
    Och att det är 5punkts bälte i stolen??
  • Joico
    Stor mamma skrev 2010-11-03 21:56:31 följande:
    googla

jag skrev till den där Bob

får se vad han svarar

Nåja finns en del som förtsätta käbbla, håll sig till TS och vet ni inget om ämnet så behöver ni inte svara för att ni bara känner för det. Jag vill ha de som vet vad dom pratar om. Praktisk erfarenhet.

Och åter till dig som skrev till BOB tig du upp att det var bältet som byttes ut mot spännband som håller för 4 ton?? alla orginalremmar sätts som i en vanlig bil??
    Och att dom sitter baklänges alla tre??
    Och att det är 5punkts bälte i stolen??
    Vad är det jag ska googla på....? Jag vet väl inte vad ni syftar på för spännband?

Det jag frågade var det ni skrev - alltså om spännband får användas, det var det som diskuterades. Svaret blev Nej. Återkom gärna när han svarat på ditt mail.
  • Stor mamma
    Joico skrev 2010-11-03 21:59:20 följande:
    Vad är det jag ska googla på....? Jag vet väl inte vad ni syftar på för spännband?

Det jag frågade var det ni skrev - alltså om spännband får användas, det var det som diskuterades. Svaret blev Nej. Återkom gärna när han svarat på ditt mail.
    Vet du inte vad det är för spännband det syftas på???

Det är såna man har när man exempel spänner fast ett lass på ett flak eller kärra-de kan hålla för olika mkt.
    Sen finns de där mini man kan ha till när man sätter cyklar bak på bilen på ett cykelställ.
Svar på tråden Bältesbefriad bil+barn