• Stor mamma

Bältesbefriad bil+barn

Jag har en gammal veteranare som är bältesbefriad. Två soffor i den. 1962:a

Nu har jag ett MEGA problem.

Jag vill ha med barnen på cruisingen för det är en familjecruising-men mina barn är bara 4,3 o1 år gamla.

Jag vill ju de skall åka säkert men vad säger då lagen om jag gör så här:

Har tre bilbarnsstolar, Två är frammåtvända med trepunktsbälten i stolen
     en är bakåtvänd med trepunktsbälten i stolen.

Kan jag lösa de genom att i baksätet spänna fast stolarna med spännband så de sitter fast ordentligt i bilen. Eller är detta olagligt. Det påverkar inte någon av stolarna där barnen sitter då även bältena i vanliga bilarna går bakom stolen så att säga. Inget som skulle på verka att få ut barnet lika snabbt som i en vanlig bil.

Någon som vet eller någon som kör veteranare och vet hur man kan lösa problemet

• Svar på tråden Bältesbefriad bil+barn
  • Miss Lau
    frau M skrev 2010-11-03 16:00:49 följande:
    Läs vad som står i bruksanvisningarna på den stolen så ser du vad som är rätt eller fel.

Hade möjligheten att vänta funnits hade jag såklart väntat. Så som jag ville. Men jag har en lång pojke å han fick inte plats i stolen längrre. Så då tog jag det näst bästa alternativet. Eller ja det var ju det bästa aldernativet för hans del.

Men jag påpekar igen. denna tråd handlar inte om mig! Sluta med alla påhopp på mig! Har ni inget annat för er än att klaga på andra. Skaffa ett liv!
    Jag vet mycket väl vad det står på stolen. Men det är inte samma sak som det som "myndigheter och andra som kan" rekomenderar. Det betyder att det är lagligt, inte lämpligt.

Men som jag skrev, gör som du vill men tro inte att det är bra.  Det är inget påhopp!
  • frau M
    Stor mamma skrev 2010-11-03 16:12:25 följande:
    Jisses

Vissa människor ..... behöver jag säga mer

Nåja du som mailade så stort- nämnde du att det endast var byte av bältets funktion som ändrades i montering av stolarna?? Spännbanden sitter nu exakt som ett bälte skulle sitta o alla tre åker baklänges.

Resten är stolarna monterade med SINA band som dom skall, med orginalspännen

Familjecruisingen börjar 11 och sen åker man en runda. Man stannar vid sjön o har picknick på ängen o grillmöjligheter. Med tipspromenad med bilen en runda

De är kul o vi spelar brännboll allihopa.
    Låter ju jättebra. Å riktigt trevligt.

Hoppas att alla andra kan vara nöjda med det oxå!
  • frau M
    Miss Lau skrev 2010-11-03 16:13:45 följande:
    Jag vet mycket väl vad det står på stolen. Men det är inte samma sak som det som "myndigheter och andra som kan" rekomenderar. Det betyder att det är lagligt, inte lämpligt.

Men som jag skrev, gör som du vill men tro inte att det är bra.  Det är inget påhopp!
    Vore det inte lämpligt och säkerhetstestat som det är skulle det inte vara lagligt heller!
  • SaramedM
    frau M skrev 2010-11-03 16:28:13 följande:
    Vore det inte lämpligt och säkerhetstestat som det är skulle det inte vara lagligt heller!
    Eh jo, det är MYCKET som är lagligt fast alla vet att det är farligt
  • cloudberry79
    Det är lagligt att knyta fast ett spädbarn på en bälteskudde också, eftersom lagen bara säger att barn under 135 cm måste använda särskild säkerhetsanordning, inget om exakt vilken.
    If you love me - please don't feed me!
  • Joico
    Stor mamma skrev 2010-11-03 16:12:25 följande:
    Jisses

Vissa människor ..... behöver jag säga mer

Nåja du som mailade så stort- nämnde du att det endast var byte av bältets funktion som ändrades i montering av stolarna?? Spännbanden sitter nu exakt som ett bälte skulle sitta o alla tre åker baklänges.

Resten är stolarna monterade med SINA band som dom skall, med orginalspännen

Familjecruisingen börjar 11 och sen åker man en runda. Man stannar vid sjön o har picknick på ängen o grillmöjligheter. Med tipspromenad med bilen en runda

De är kul o vi spelar brännboll allihopa.
    Men kan vi inte göra såhär då, bara för att det är så många olika sidor av det här.

Du som vet previs vad du menar, kan inte du maila honom själv och förklara precis hur stolen sitter fast och hur spännbanden sitter och vilken sorts spännband. Det vore ju perfket och då får vi ett riktigt svar! Man mailar genom www.sakerhetsbutiken.se Fråga Dr.Bob nere till vänster.
  • Näbbmusen
    Det blir samma effekt för en treåring som sitter framåtvänd som om ditt huvud skulle väga 50 kg sa dom till mig på babyproffsen när vi diskuterade det.
  • Näbbmusen
    Näbbmusen skrev 2010-11-03 17:11:10 följande:
    Det blir samma effekt för en treåring som sitter framåtvänd som om ditt huvud skulle väga 50 kg sa dom till mig på babyproffsen när vi diskuterade det.
    babyland ska det såklart stå!! babyproffsen är inte mycket att ha!
  • evaoregon
    Joico skrev 2010-11-03 17:04:49 följande:
    Men kan vi inte göra såhär då, bara för att det är så många olika sidor av det här.

Du som vet previs vad du menar, kan inte du maila honom själv och förklara precis hur stolen sitter fast och hur spännbanden sitter och vilken sorts spännband. Det vore ju perfket och då får vi ett riktigt svar! Man mailar genom www.sakerhetsbutiken.se Fråga Dr.Bob nere till vänster.
    Bra ide!
  • FrkJenny
    resemamman skrev 2010-11-03 09:31:48 följande:
    Det säger sig väl själv att bilbarnstolstillverkaren inte i sin manual anger hur man gör med stolarna i en bil utan bälten, eftersom de allra flesta inte använder sådana bilar till vardags längre.
    Fast det gör de ju:
    Åtminstone Britax och Akta skriver i sina manualer att stolen inte får användas om den inte fästs med bälte som är godkänt "enligt UN/ECE reg. 16, eller annan motsvarande standard"

Det finns en jäkla massa punkter som enligt lag ska vara uppfyllda för att den montering av spännbandet TS tänkt sig ska vara godkänd, och om en enda av punkterna inte uppfyller kraven så är det helt enkelt inte godkänt att sätta barnstolen med det bandet, och anledningen till att det inte är godkänt är att det faktiskt inte är säkert.
Svar på tråden Bältesbefriad bil+barn