• Stor mamma

Bältesbefriad bil+barn

Jag har en gammal veteranare som är bältesbefriad. Två soffor i den. 1962:a

Nu har jag ett MEGA problem.

Jag vill ha med barnen på cruisingen för det är en familjecruising-men mina barn är bara 4,3 o1 år gamla.

Jag vill ju de skall åka säkert men vad säger då lagen om jag gör så här:

Har tre bilbarnsstolar, Två är frammåtvända med trepunktsbälten i stolen
     en är bakåtvänd med trepunktsbälten i stolen.

Kan jag lösa de genom att i baksätet spänna fast stolarna med spännband så de sitter fast ordentligt i bilen. Eller är detta olagligt. Det påverkar inte någon av stolarna där barnen sitter då även bältena i vanliga bilarna går bakom stolen så att säga. Inget som skulle på verka att få ut barnet lika snabbt som i en vanlig bil.

Någon som vet eller någon som kör veteranare och vet hur man kan lösa problemet

• Svar på tråden Bältesbefriad bil+barn
  • Joico
    Stor mamma skrev 2010-11-03 22:15:57 följande:
    Vet du inte vad det är för spännband det syftas på???

Det är såna man har när man exempel spänner fast ett lass på ett flak eller kärra-de kan hålla för olika mkt.
    Sen finns de där mini man kan ha till när man sätter cyklar bak på bilen på ett cykelställ.
    Hur svårt är det att bara skicka en länk då..? Svårt verkar det som. Är det typ sånahär du menar http://biltema.se/ProductImages/34/large/34-286_l.jpg ?

Hur får du fast dom i bilen? Dessutom på samma sätt som ett bälte skriver du?
  • Joico
    Stor mamma skrev 2010-11-03 22:23:43 följande:
    hur svårt är det att googla??
    Inte alls. Svårare är det med tankeläsning.
  • Stor mamma

sätts i balken under sätet samt i sidobalken bak o fram, vi har möjlighet att sätta ring  i balken (eller gjort redan) som man fäster spännabandet i. Två stolar bak, en stol fram. Två säten i våran bil. så mittenplatserna får bli till dom vuxna. Man kan inte sätta bilbarnstolarna där

• Qwaser

Vilken diskussion på låg nivå. Jag tycker Ts tar säkerheten på allvar som vill bälta sina barn i bilen. Hur har reaktionerna varit om Ts istället frågat hur man tillfälligt fäster originalbältena för att fästa stolarna? Har det varit bättre? Med tanke på att bilens bälten rimligtvis borde vara 48 år (visst var det en -62:à?). Har själv en -59 som vi åker i HELA familjen på somrarna utan bälten. Så nu kan ni reagera på det.

• MrSmith

Alltså hur dum är mannär man tror att spännband inte är krocktestade. Om du kör runt dina barn i en 10 år gammal bil med säkerhetsbälten så tycker du säkert att du har lagen och säkerheten på din sida och visst lagen är på din sida då. Mensäkert vänta nu 10 år det sliter rätt hårt på bälten. Spännband har ett bäst före datum tryckta åå sig om du använder spännband äldre än 6 år så räknas de inte in vid en flygande besiktning ö
    Och tro mig jag och polisen har haft många långa diskutioner om spännband och deras verkans grad. Men för art få sälja ett godkännt spännband i Sverige ska det vara krocktestat. Efter ett spännband som går av kan sluta i att någon får några ton gods översig om en lastbil måste bromsa tvärt. Reglerna är enköa där med. Spännband ska hålla för helavikten framåt och halva vikten i övriga riktningar. Och nej belastning från barnet blir inte större än barn+ stolens vikt vid ett frontalkrock då stolen ligger dikt mot vakkant och på det sättet ej hinner bygga upp någon rörelse energi. Självklart kan du då även räkna av friktionskofisienten mot den ragla viktens effekt.

• enlitenbitkaka
    MrSmith skrev 2010-11-04 00:02:49 följande:
    Och jag kör aldrig så gamla bilar, den äldsta bilen jag kör i dagsläget är en 06:a som kommer bytas ut till en 11:a i helgen.

Du kan fortfarande inte jämför spännband med bälten. Konstruktionen är helt annorlunda. Och man kan krocka på fler sätt än att fronta.
  • Miss Lau

Om det nu är så enkelt att sätta fast spännband så att de blir samma som säkerhetsbälten så förstår jag inte varför man inte sätta in riktiga bälten och besiktar om bilen med bältena. Då vet man ju att det är säkerhetsbälten.

• Finesse

Men jösses vilken tråd..

TS: Seriöst är du verkligen så j*vla puckad att du sätter dina barn lösa i bilen och tror på fullt allvar att spännband löser problemet..

Å ni andra.. herregud.. det borde vara obligatoriskt med barnutbildning.. och utbildning inom säkerheten i bilen! Förr gjorde man j*vligt mkt dumt men man har insett nu på senare år att det kanske inte var alltför smart varför i hela fridens namn falla tillbaka till 60-talet.. eller ens 80-talet.. VI lever på 2010-talet nu och VET mer än vad man gjorde förr.. LÅT ERA BARN SITTA SÄKERT I BILEN! Jag lovar er.. ni skulle aldrig någonsin kunna förlåta er själva om nånting skulle hända..

Ebba 071228, bebis bf 110216
Svar på tråden Bältesbefriad bil+barn