• Stor mamma

Bältesbefriad bil+barn

Jag har en gammal veteranare som är bältesbefriad. Två soffor i den. 1962:a

Nu har jag ett MEGA problem.

Jag vill ha med barnen på cruisingen för det är en familjecruising-men mina barn är bara 4,3 o1 år gamla.

Jag vill ju de skall åka säkert men vad säger då lagen om jag gör så här:

Har tre bilbarnsstolar, Två är frammåtvända med trepunktsbälten i stolen
     en är bakåtvänd med trepunktsbälten i stolen.

Kan jag lösa de genom att i baksätet spänna fast stolarna med spännband så de sitter fast ordentligt i bilen. Eller är detta olagligt. Det påverkar inte någon av stolarna där barnen sitter då även bältena i vanliga bilarna går bakom stolen så att säga. Inget som skulle på verka att få ut barnet lika snabbt som i en vanlig bil.

Någon som vet eller någon som kör veteranare och vet hur man kan lösa problemet

• Svar på tråden Bältesbefriad bil+barn
  • frau M
    Joico skrev 2010-11-01 22:18:36 följande:
    Det är INTE godkänt att spänna fast bilbarnstol med spännband!
    Ts har kollat med polisen och de sa att det går alldeles utmärkt.
  • frau M
    enlitenbitkaka skrev 2010-11-02 09:49:13 följande:
    Alltså, ni som påpekar att TS minsann har säkra, godkända barnstolar. Ni missar en väldigt viktig detalj. De är ENDAST säkra och godkända för att användas enligt säkerhetsföreskrifterna och jag är tämligen säker på att fastspänning med spännband inte står med där. Om TS spänner fast dem med spännband är stolarna INTE lika säkra som om de var korrekt fastspända i bil med bälten.

Och jag är insatt i hur cruising fungerar. Min pappa fick en nackskada när en tant rammade hans enorma Cadillac Eldorado bakifrån i 15km/h... tänk då var det gör för ett litet barn.
    Det är väl klart att det inte står något om att sätta fast bilbarnstolarna med spännband i instruktionerna, eftersom veteranbilarna delvis inte får användas som en varjedagbil, och de är rätt så ovanliga om man jämför. det är ju lag idag på att alla bilar från ett visst årtal (minns inte vilket)  men alla bilar som har bilbälten ska ju de användas. Såklart! Men sen finns det ju gamla bilar som saknar bilbälten, bak, eller helt runtom beroende på årsmodell och typ. För de rägger speciella regler. Preis så som ts talat som. Å dessutom kontrollerat med myndigheter. Och dessutom fått en demonstration om hur de på bästa och säkraste sätt kunde sätta fast bilstolarna i bilen ändå. Så barnen kunde åka precis lika säkert som i vilken annan bil som hellst. Och polisen demonstrerade detta. Om ts, polisen och alla andra som har behovet av att veta detta är nöjda med detta varför kan inte alla ni andra som lagt er i denna tråden också nöja er med detta!?!
    Jag tycker ts har gjort det allra allra bästa hon kunnat. Det finns många som åker på crusing som aldrig ens skulle bry sig om att fråga. de bara sätter barnen i bilen. Och DET är fel! Så länge säkerheten går först! och det har ju ts sett till!
  • enlitenbitkaka
    frau M skrev 2010-11-02 10:50:13 följande:
    Så barnen kunde åka precis lika säkert som i vilken annan bil som hellst. Och polisen demonstrerade detta. Om ts, polisen och alla andra som har behovet av att veta detta är nöjda med detta varför kan inte alla ni andra som lagt er i denna tråden också nöja er med detta!?!
    Fast det är ju det som är grejen. Barnet åker INTE lika säkert som i vilken bil som helst om stolen inte monteras korrekt. Vad är det du inte greppar med detta?
  • frau M
    enlitenbitkaka skrev 2010-11-02 11:05:32 följande:
    Fast det är ju det som är grejen. Barnet åker INTE lika säkert som i vilken bil som helst om stolen inte monteras korrekt. Vad är det du inte greppar med detta?
    Det är ju det ts har kontrollerat! Det var ju dessutom polisens förslag att använda spännbandet, på samma sätt som man monterar bilbältet. (annat sätt skulle ju vara oacceptabelt) men det sitter ju  i balkarna på bilstolarna, precis som på alla andra bilar. Å jag antar att spännbandet sedan fäste på något bra å säkert sätt bakom i själva bilen. Men det hade de ju fått demonstrerat så. Alltså sitter de fast precis på samma sätt, fast med andra remmar. Å eftersom man använder spännband till att hålla supertunga saker, så kan jag garantera att det håller minst lika bra som ett vanligt säkerhetsbälte. Håller säkert för mer dessutom...
  • enlitenbitkaka
    frau M skrev 2010-11-02 11:21:18 följande:
    Det är ju det ts har kontrollerat! Det var ju dessutom polisens förslag att använda spännbandet, på samma sätt som man monterar bilbältet. (annat sätt skulle ju vara oacceptabelt) men det sitter ju  i balkarna på bilstolarna, precis som på alla andra bilar. Å jag antar att spännbandet sedan fäste på något bra å säkert sätt bakom i själva bilen. Men det hade de ju fått demonstrerat så. Alltså sitter de fast precis på samma sätt, fast med andra remmar. Å eftersom man använder spännband till att hålla supertunga saker, så kan jag garantera att det håller minst lika bra som ett vanligt säkerhetsbälte. Håller säkert för mer dessutom...
    Nej hon har kollat med polisen om hon FÅR montera stolen så. Hon har inte kollat med tillverkaren ang. om hur säkerhetsbilden ser ut. Polisen är inte på något vis kunniga inom säkerhet när det gäller barn i bilen. Deras jobb är att se till att lagarna efterföljs.
  • frau M
    enlitenbitkaka skrev 2010-11-02 12:30:30 följande:
    Nej hon har kollat med polisen om hon FÅR montera stolen så. Hon har inte kollat med tillverkaren ang. om hur säkerhetsbilden ser ut. Polisen är inte på något vis kunniga inom säkerhet när det gäller barn i bilen. Deras jobb är att se till att lagarna efterföljs.
    specialfall kräver speciallösningar

Får jag bara fråga varför du bryr dig så oerhört mycket om vad andra gör?
  • enlitenbitkaka
    frau M skrev 2010-11-02 16:20:05 följande:
    specialfall kräver speciallösningar

Får jag bara fråga varför du bryr dig så oerhört mycket om vad andra gör?
    För mig kommer barnens säkerhet före alla ev egoistiska behov att ha dem med sig. TS MÅSTE inte ha med sig barnen.
  • frau M

Alla får göra som man vill. varför ska alla andra lägga sig i det. Sköt ditt å skit i resten.
    Kan ni inte bara ge råd å svara på frågan, utan måste ge en massa moralpredikan istället kan ni väl låta bli alla sådana här trådar...
    Men det är ju bara min åsikt

• Kinder88

Spännband funkar utmärkt om man har graco iaf som vi. Den sitter stenhårt och sedan sätter man bara fast barnet i stolen med 3punktsbältet(?) eller vad det nu kallas!

• MrSmith

Vad är skillnaden på ett spännband som fästes i bilens balk och ett eftermonterst bälte? Sitter i samma balk håller för samma belastning? Måste fråga alla son skriker rakt ut här vad för bilar ni använder till vardags för ers bilar har väl 5 stjärnor i Ncaps tester. Sen hoppas jag att ni inte har den dubbelnoralen att barnen åker utan barnstol i en buss.

Svar på tråden Bältesbefriad bil+barn