enlitenbitkaka skrev 2010-11-02 09:49:13 följande:
Alltså, ni som påpekar att TS minsann har säkra, godkända barnstolar. Ni missar en väldigt viktig detalj. De är ENDAST säkra och godkända för att användas enligt säkerhetsföreskrifterna och jag är tämligen säker på att fastspänning med spännband inte står med där. Om TS spänner fast dem med spännband är stolarna INTE lika säkra som om de var korrekt fastspända i bil med bälten.
Och jag är insatt i hur cruising fungerar. Min pappa fick en nackskada när en tant rammade hans enorma Cadillac Eldorado bakifrån i 15km/h... tänk då var det gör för ett litet barn.
Det är väl klart att det inte står något om att sätta fast bilbarnstolarna med spännband i instruktionerna, eftersom veteranbilarna delvis inte får användas som en varjedagbil, och de är rätt så ovanliga om man jämför. det är ju lag idag på att alla bilar från ett visst årtal (minns inte vilket) men alla bilar som har bilbälten ska ju de användas. Såklart! Men sen finns det ju gamla bilar som saknar bilbälten, bak, eller helt runtom beroende på årsmodell och typ. För de rägger speciella regler. Preis så som ts talat som. Å dessutom kontrollerat med myndigheter. Och dessutom fått en demonstration om hur de på bästa och säkraste sätt kunde sätta fast bilstolarna i bilen ändå. Så barnen kunde åka precis lika säkert som i vilken annan bil som hellst. Och polisen demonstrerade detta. Om ts, polisen och alla andra som har behovet av att veta detta är nöjda med detta varför kan inte alla ni andra som lagt er i denna tråden också nöja er med detta!?!
Jag tycker ts har gjort det allra allra bästa hon kunnat. Det finns många som åker på crusing som aldrig ens skulle bry sig om att fråga. de bara sätter barnen i bilen. Och DET är fel! Så länge säkerheten går först! och det har ju ts sett till!