• Stor mamma

Bältesbefriad bil+barn

Jag har en gammal veteranare som är bältesbefriad. Två soffor i den. 1962:a

Nu har jag ett MEGA problem.

Jag vill ha med barnen på cruisingen för det är en familjecruising-men mina barn är bara 4,3 o1 år gamla.

Jag vill ju de skall åka säkert men vad säger då lagen om jag gör så här:

Har tre bilbarnsstolar, Två är frammåtvända med trepunktsbälten i stolen
     en är bakåtvänd med trepunktsbälten i stolen.

Kan jag lösa de genom att i baksätet spänna fast stolarna med spännband så de sitter fast ordentligt i bilen. Eller är detta olagligt. Det påverkar inte någon av stolarna där barnen sitter då även bältena i vanliga bilarna går bakom stolen så att säga. Inget som skulle på verka att få ut barnet lika snabbt som i en vanlig bil.

Någon som vet eller någon som kör veteranare och vet hur man kan lösa problemet

• Svar på tråden Bältesbefriad bil+barn
  • cloudberry79
    MrSmith skrev 2010-11-01 21:56:50 följande:
    Fråga de som satt på tåget i kimstad om det där med att tåg är säkert. Alltså mina barn får inte cykla utan hjälm men nu gällde det om barnet satt fast i en barnstolar på väg till crusing. Var det lagligt och fungerade det. Måste fråga alla här som skriker rakt ut nej. När ni tog studenten sp skippade ni att åka lastbilsflak. Det det Hellas handlar om är några kvällar med crusing inte varje dag körning. Själv köpte jag direkt en V 70 och invensterade i ny barnstol till bilen när bäbis kom. Men fortfarande får dotter (2,5år) åka häst och vagn utan bälte. Dessa barn som skulle åka med TS skulle sitta i barn stolar som var fästa med ert spännband sen undrar jag över påståndet att det inte skulle vara bra med 5 punkts bälte när man åkte framåt hm någon borde ringa flygvapnet och be dem ta ur dessa ut gripen och sätta in ett 3 punktsbälte istället.
    Jag låter som sagt inte min treåring åka i morfars cruisingbil. Ett så litet barn kan inte ta emot sig självt om bilen måste tvärnita. I den bilen finns heller inget vidare sätt att spänna fast stolen på något sätt, så vi väntar tills han lagligt får åka utan särskilt skydd. Visst händer tågolyckor, men i jämförelse med antalet bilolyckor så...
    If you love me - please don't feed me!
  • resemamman
    MrSmith skrev 2010-11-01 19:41:38 följande:
    Herre gud ett spännband som håller för 4 ton som sättes i balken under sätet alltså samma balk som man skulle fästa eventuella bälten i. Alla ni som säger att barnen ska stanna hemma förbjuder ni också dagis att ta med era barn i en stadsbuss. Bussen saknar också bälten. Menat klart eran 4 åring förstår att alla andra på dagis får åka men inte jag för det är för farligt. Man har ju hört om alla dödskracher på crusing menar tänk er när 1.5-2.5 ton bil kör in en annan bil i 15 km/h. Ja då slutar det illa. Borde vara förbjudet med gungor utan bälte med eller sport eller att låta barnen gå ut eller att bo högre upp än 1 våningen gör börjar det brinna klarar de aldrig att hoppa eller vänta de kan inte vara hemma heller för där sker ju de flesta olyckorna för barn.
    Håller helt med!!

Många i tråden verkar sakna verklighetsanknytning... Jag kan iofs inget om cruising, men det låter inte som om man kör rally på motorvägen precis ;). Klart barnen ska med!! Man kan inte (och ska inte heller, tycker jag) skydda dem från alla faror som finns... Är nog banne mig farligare att ha små barn springandes på trottoaren under en cruising än fastspända i säkra bilbarnstolar som fästs med starka spännband i bilens balkar.
  • Freja89

Vad bra att du fick svar om att man kunde andvända spännband..! Sitter nämligen i samma sitts här. Men jag förstår inte varför folk tror att inte spännband skulle funka lika bra som bälte, man sätter ju fast dom där ett rikigt bälte skulle vara....... Huvudsaken är väl att dom sitter fast och inte far iväg liksom!  Däremot att åka buss med barnvagn, nej skulle inte tro det som busschaufförena kör!!

• MrSmith

Cloudberry så då kör morfar aldrig fortare än 7 km/ h för ungefär där kan du som vuxen hålla emot dig om det skulle ta tvärstopp. har dina barn hjälm när de är ute och leker också menar finns ju de som ramlat på adfalten och dött när huvudet träffat baken!

• Joico

Det är INTE godkänt att spänna fast bilbarnstol med spännband!

• cloudberry79
    MrSmith skrev 2010-11-01 22:15:24 följande:
    Cloudberry så då kör morfar aldrig fortare än 7 km/ h för ungefär där kan du som vuxen hålla emot dig om det skulle ta tvärstopp. har dina barn hjälm när de är ute och leker också menar finns ju de som ramlat på adfalten och dött när huvudet träffat baken!
    Självklart inte. Bara för att jag inte tycker att barn ska åka utan säkerhetsanordning i bilar så är jag inte överbeskyddande, vilket du får mig att låta. Vi använder sånt som de allra flesta använder, alltså bakåtvänd bilbarnstol, korrekt monterad i bil. Bältet åker på när vi åker buss. Men, så gör ju de allra flesta! Jag har åkt med en gång på cruising (det är definitivt INTE min grej), det var när jag fyllde 30. Och ja, det gick vansinnigt sakta, jag hade gått betydligt snabbare, även i högklackat. Däremot kör han från och till cruisingen på 90-väg, då åkte inte jag med, men sonen hade absolut INTE fått åka med!
    If you love me - please don't feed me!
  • Stor mamma

Tusen tack för alla svar- även från er "präktmammor"

Frau M du vet ju vad du pratar om ser jag

Jag behöver inte åka särskilt långt för denna cruisingen, starten går 1 km från vårt hus. FAst det finns mer cruisingar som vi ska vara med på. Jag vet inte men polisen här sade att dom aldrig varit med om ett skadat barn i crusingarna här omkring. Ändå hade dom varit med på de större i varberg, jönköping o rättvik.

Jag har alltid varit mån om mina barns säkerhet. Ni skall se här hemma. Finns inget som kan skada mina barn i deras nivå här.
    Är det nått är jag hönsmamma o åker en gång för mycket till sjukhuset.

Nej jag tycker ibland blir tonen rå i trådarna för att många skall vara präktiga- Lever ni som ni predikar...

Nej Håll er till min TS där jag undrar lite och jag är tacksam att höra från dom som VET vad dom pratar om, gärna ni som löst det.

Jag kan sätta barnen bakåt alla tre men polisen själva rekommenderade att de största åker frammåt- polisen själva hade praktisk erfarenhet av just detta, de hade varit med i crusingar o sett vad som är bäst.

Skall man då lyssna på en präktmamma som ALDRIG varit med eller ens åkt i en sån bil med barn
    Eller skall man lyssna på alla dom som har erfarenhet.

Det skulle vara lika säkert som ett tåg

Ja spännbanden sättsn i balkarna där bältena skall sitta om man sätter in såna- Polisen tom gick ut o visade gubben min hur han skulle sätta fast dem

Polisen är absolut inte anti crusing- för dom som kör i crusingen är oftast de mest skötsamma-o över hälften är förälder. Det är mest dom som är runt omkring crusingen som är stökiga o bråkar osv.

stolt mamma till en kull Barn
  • MrSmith

Måste vara jobbig att släppa med sig en barnstol varje gång man ska åka buss. Alls vet ju att ett barn INTE ska sitta med ett vanligt modjebälte.

• enlitenbitkaka

Alltså, ni som påpekar att TS minsann har säkra, godkända barnstolar. Ni missar en väldigt viktig detalj. De är ENDAST säkra och godkända för att användas enligt säkerhetsföreskrifterna och jag är tämligen säker på att fastspänning med spännband inte står med där. Om TS spänner fast dem med spännband är stolarna INTE lika säkra som om de var korrekt fastspända i bil med bälten.

Och jag är insatt i hur cruising fungerar. Min pappa fick en nackskada när en tant rammade hans enorma Cadillac Eldorado bakifrån i 15km/h... tänk då var det gör för ett litet barn.

• frau M
    resemamman skrev 2010-11-01 22:10:51 följande:
    Håller helt med!!

Många i tråden verkar sakna verklighetsanknytning... Jag kan iofs inget om cruising, men det låter inte som om man kör rally på motorvägen precis ;). Klart barnen ska med!! Man kan inte (och ska inte heller, tycker jag) skydda dem från alla faror som finns... Är nog banne mig farligare att ha små barn springandes på trottoaren under en cruising än fastspända i säkra bilbarnstolar som fästs med starka spännband i bilens balkar.
    Bra sagt!
Svar på tråden Bältesbefriad bil+barn