• Stor mamma

Bältesbefriad bil+barn

Jag har en gammal veteranare som är bältesbefriad. Två soffor i den. 1962:a

Nu har jag ett MEGA problem.

Jag vill ha med barnen på cruisingen för det är en familjecruising-men mina barn är bara 4,3 o1 år gamla.

Jag vill ju de skall åka säkert men vad säger då lagen om jag gör så här:

Har tre bilbarnsstolar, Två är frammåtvända med trepunktsbälten i stolen
     en är bakåtvänd med trepunktsbälten i stolen.

Kan jag lösa de genom att i baksätet spänna fast stolarna med spännband så de sitter fast ordentligt i bilen. Eller är detta olagligt. Det påverkar inte någon av stolarna där barnen sitter då även bältena i vanliga bilarna går bakom stolen så att säga. Inget som skulle på verka att få ut barnet lika snabbt som i en vanlig bil.

Någon som vet eller någon som kör veteranare och vet hur man kan lösa problemet

• Svar på tråden Bältesbefriad bil+barn
  • MrSmith

Snälla kan ni som vet så bra tala om den egenskap ett efter monterat bil bälte ha som ett spännband saknar. Då skall denna egenskap ha inverkan på hur stolen uppför sig vid en eventuell krock. Kom även på att jag är ju jätte hemsk för mina barn stola sitter inte ens fast med bälten jag använder isofix gästen och då enligt denhär tråden kan man ju endas fästa stolen i bakre balken med bilbälte. Åter igen spännband testat lika hårt som bilbälten. Tror tom att vid en sidokrock så är spännband bättre efter som du aldrig kan dra ett bilbälte lika hårt som du drar ett spännband. När jag dra fast spännband sitter det med cirka 250 kg tryck.hur detgår till orkar jag inte förklar med det har med utväxlingen och efterspänninfsmekanismen i spännaren att göra.

• Stor mamma
    frau M skrev 2010-11-05 09:47:58 följande:
    Det är ju därför hon frågar runt

En del vet nog inte ens vad dom disskuterar utan spekulerar bara i säkerhet.

Du har rätt,det är därför jag frågar runt o gärna praktisk erfarenhet jag fått av några
  • Dullan 79

Har följt denna tråd rätt länge nu och nu är jag bara tvungen att skriva ett inlägg!!!

Håll i er nu alla säkerhetsmammor!!!

I Italien där jag bor så skiter dom fullständigt att spänna fast ungarna!! Dom sitter i baksätet och leker, står upp, leker med paraply (såg detta på motorvägen i 130 km/t) som vänder bilbarnstolen vid 9 månader (som dom ofta inte har satt fast med bältet) och har aldrig hört talas om att ungen ska sitta i vänd stol till 4 år!! Men får böta 130 euro, ca 1300 kr och förlorar 10 punkter på körkortet (20 som högst sen drar dom körkortet)
    Jag har haft diskutioner, med jag vet inte hur många personer som säljer bilstolar och ingen fattar!! bara 1 som var intersserad och han hade frågat en försäljare om dessa bakåtvända stolarna och han sa att deras företag (Britax) tillvärkade dom men dom såldes bara till ett land......Sverige!!

Så säkerhetsbälte eller spännband! BARA UNGEN SITTER FAST!!!!

Kan tillägga att jag åkte hem till svea och köpte min bilbarnsstol!!

• Joico
    Dullan 79 skrev 2010-11-05 14:58:56 följande:
    Har följt denna tråd rätt länge nu och nu är jag bara tvungen att skriva ett inlägg!!!

I Italien där jag bor så skiter dom fullständigt att spänna fast ungarna!! Dom sitter i baksätet och leker, står upp, leker med paraply (såg detta på motorvägen i 130 km/t) som vänder bilbarnstolen vid 9 månader (som dom ofta inte har satt fast med bältet) och har aldrig hört talas om att ungen ska sitta i vänd stol till 4 år!! Men får böta 130 euro, ca 1300 kr och förlorar 10 punkter på körkortet (20 som högst sen drar dom körkortet)
    Jag har haft diskutioner, med jag vet inte hur många personer som säljer bilstolar och ingen fattar!! bara 1 som var intersserad och han hade frågat en försäljare om dessa bakåtvända stolarna och han sa att deras företag (Britax) tillvärkade dom men dom såldes bara till ett land......Sverige!!

I Sverige är vi låååångt före andra länder vad gäller bilsäkerhet (30år, har jag hört), så detta är inget som förvånar mig iallafall. Men det betyder ju inte att man kan tumma på säkerheten här, bara för att det ändå är bättre än hur dom gör i andra länder.

Att spänna fast en bilbarnstol med spännband är inte en godkänd montering, så enkelt är det.
  • MrSmith

Tillägg på min tidigare kommentar så när krutladdningen skjuter på en morden bil skjuter den med 200 kg tryck. Det jag menar att om jag drar allt jag orkar med ett 4 tons band som då håller för 8 ton (4 ton x 2 fästpunter ger 8 tons hållbarhet. Så är det konstanta trycket ger på det bandet ligger an på är 250 kg. Alltså det vi har kommit fram till här att: Nr 1 det är lagligt. Nr 2 Ala som vet hur ett spännband och hur en bil är uppbyggd säger att det är säkert. Nr 3 folk har ingen koll på lastsäkring och vad som är säkert. Vilket inte förvällas en erfaren chaufför som sett det mesta inom hur privat personer säkrat gods. Måste fråga alls er som har klagat massor här på sidan. Hoppas att ni spänner fast er barnvagn om ni kör en kombi eller att ingenting ligger löst i era bagage . Ni kan säker själva gissa vad som händer om ni skulle få en framhjuls punktering i 90 km/h gå av vägen och volts. Allt som ligger löst i bagaget kommer farande och träffar era barn i ansiktet då de självklart sitter à bakåtvända stolar.

• Dr Mupp
    Finesse skrev 2010-11-04 21:25:41 följande:
    visst jag har inte läst hela tråden.. men jag har läst fram till sidan där hon skrev att hon pratat med polisen som verkar tycka att man kan använda spännband i bilen..
    Och det är fullt lagligt att sätta sin ettåring i bältesstol framåt. Det gör det inte på nått sätt lämpligt för det. Tyvärr är det så att lagen haltar efter.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • frau M
    Dr Mupp skrev 2010-11-05 15:57:25 följande:
    Och det är fullt lagligt att sätta sin ettåring i bältesstol framåt. Det gör det inte på nått sätt lämpligt för det. Tyvärr är det så att lagen haltar efter.
    Ja det är ju faktiskt så... att om just den stolen är testad på det sättet och vikt och åler å allt sånt stämmer så är det ju fullt lagligt. Sen gör man ju som man vill med det. Det gäller ju att använda sitt egna sunda förnuft för att se vad som är rätt och fel oxå. Inte bara gå på vad som står på rekomendationer på produkterna. Men så länge seda är testat och godkänt ska det ju vara säkert. Men som sagt, upp till var å en å göra som man vill
  • enlitenbitkaka
    frau M skrev 2010-11-05 16:19:00 följande:
    Ja det är ju faktiskt så... att om just den stolen är testad på det sättet och vikt och åler å allt sånt stämmer så är det ju fullt lagligt. Sen gör man ju som man vill med det. Det gäller ju att använda sitt egna sunda förnuft för att se vad som är rätt och fel oxå. Inte bara gå på vad som står på rekomendationer på produkterna. Men så länge seda är testat och godkänt ska det ju vara säkert. Men som sagt, upp till var å en å göra som man vill
    Och om förnuftet är sunt så borde man följa rekommendationerna.
  • frau M
    enlitenbitkaka skrev 2010-11-05 17:34:07 följande:
    Och om förnuftet är sunt så borde man följa rekommendationerna.
    Sjävklart
  • Dr Mupp
    Dullan 79 skrev 2010-11-05 14:58:56 följande:

Men så dör också betydligt fler småbarn i trafiken i Italien än i sverige.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Dullan 79
    Dr Mupp skrev 2010-11-05 17:53:09 följande:
    Men så dör också betydligt fler småbarn i trafiken i Italien än i sverige.
    Jag vet
Svar på tråden Bältesbefriad bil+barn