• Stor mamma

Bältesbefriad bil+barn

Jag har en gammal veteranare som är bältesbefriad. Två soffor i den. 1962:a

Nu har jag ett MEGA problem.

Jag vill ha med barnen på cruisingen för det är en familjecruising-men mina barn är bara 4,3 o1 år gamla.

Jag vill ju de skall åka säkert men vad säger då lagen om jag gör så här:

Har tre bilbarnsstolar, Två är frammåtvända med trepunktsbälten i stolen
     en är bakåtvänd med trepunktsbälten i stolen.

Kan jag lösa de genom att i baksätet spänna fast stolarna med spännband så de sitter fast ordentligt i bilen. Eller är detta olagligt. Det påverkar inte någon av stolarna där barnen sitter då även bältena i vanliga bilarna går bakom stolen så att säga. Inget som skulle på verka att få ut barnet lika snabbt som i en vanlig bil.

Någon som vet eller någon som kör veteranare och vet hur man kan lösa problemet

• Svar på tråden Bältesbefriad bil+barn
  • cloudberry79
    frau M skrev 2010-11-03 10:20:22 följande:
    Självklart är det säkrare för en 3 åring att åka bakåtvänd. Men ibland funkar inte det. Det beror på långden på barnet tex.
    Min son är väldigt lång, och han växte ur sin bakåtvända stol när han var nästan 3år. så ca 2-3 månader innan hans 3årsdag blev jag tvcungen att byta till en frammåtvänd bilbarnstol. Oavsett om jag ville eller ej. För en stol som är för liten är ju definitivt inte säker. Men valde såklart den stol som fått bäst i test. (som jag även hjort med alla de tidigare stolarna han haft) OCh et blev mycket bättre för han.
    För när huvudet närmare sig och nästan påväg öve överkanten på stolen, och benen inte får plats utan att behöva vika dem, och bältet skär in i ljumskarna på barnet.... låter inte vidare säkert va!?! inte speciellt bekvämt heller.
    Så det finns like olika situationer. Sen kasnke man har en liten liten kille/tjej som får plats i den tills de är näsmare fem ... så individuellt.
    Men stolarna är ju godkända och testade för olika vikter och så och i olika lägen. Och den biten stämmer ju utmärkt. Både när jag bytte till min son. Och säkerligen för ts oxå, eftersom hon använder stolen på det sättet.
    Döm ingen innan du vet alla fakta!
    1) En bakåtvänd bilbarnstol är urvuxen när öronen når överkanten.

2) Sitter du med benen raka i bilen? Vad finns det för fördelar med att ha raka ben?

3) Sitter ditt bälte löst, eller drar du åt det ordentligt? Bältet orsakar inte skador, det förhindrar skador.

Alla dina argument att byta är värdelösa.
    If you love me - please don't feed me!
  • enlitenbitkaka
    cloudberry79 skrev 2010-11-03 12:25:57 följande:
    2) Sitter du med benen raka i bilen? Vad finns det för fördelar med att ha raka ben?
    Inga....snarare tvärt om. Tänk om vi vuxna skulle sitta med raka ben, vilka skador det skulle orsaka vid en krock.
  • Miss Lau

Jag förstår inte problemet. Låt barnen titta på cruisingen istället!

• frau M
    enlitenbitkaka skrev 2010-11-03 10:40:31 följande:
    Om ungen är tre och har växt ur stolen; då köper man en bakåtvänd stol med HÖGRE rygg. Barnen mår inte på något vis dåligt av att behöva böja benen.

Och du har alla fakta menar du? Är du säkerhetsexpert? Vän med TS?
    Har ingen aning om vem ts är, men har iaf läst hela tråden. Har aldrig påstått att jag är någon expert.
    Men kasnke inte lika enkelspårig som vissa andra i denna tråd.

Så du tycker det var en bra ide att köpa en typ lika stol till som han hade kunnat ha i nån månad till kanske...?
    Du kanske badar i pengar men det gör inte jag.
    Många fler med mig har gjort samma sak. Jag var lite osäker på om jag skulle våga det. Pga säkerheten. men de som sålde stolen till mig försäkrade att det var det bästa för min son. Så jag litar på dem.
    Å stolen jag köpte hade fått bäst i test i flera år, och var testade för barn i samma vikt å allt. Frammåtvänd från 3 år och 15kg står det. Sen att min son fick byta till den ca 2-3 månader innan... har ingen större betydelse..

Nej mitt bälte sitter såklart inte löst, å det gör det inte på min son heller. Det sitter som det ska. en om han sitter å skriker för att det gör ont, och får röda märken på benen... å måste ta av sig skorna för att överhuvudtaget få in benen mellan stol och säte... å fått gjort det en längre tid (för jag ville absolut inte byta medans det fortfarande var halt ute, utan valde därför att vänta tills senvåren) Låter det bättre menar du!?
    Kan inte tänka mig att du sitter med knäna tryckt mot instrumentbrädan heller... samma sak.

Välmåendet av min son betyder betydligt mer än så för mig! Å han har all den säkerhet han behöver.
    Men den här tråden handlar inte om mig. Utan om frågan ts ställde. Men den verkar ju inte ens diskuteras längre. Ta över tråden ni som tycker om å gnälla på allt å alla. Hoppas bara ni själva lever som ni säger att alla andra ska göra. Annars är ni ju rena hycklare.

Ingen är perfekt. Tänk på det! Alla gör så gott de kan. Gällande allt.
  • enlitenbitkaka

Det var många rader med undanflykter det. Min åsikt är; säkerhet ska man ALDRIG tumma på, alla borde vilja det bästa för sina barn. Men tydligen har jag fel, ibland är det tydligen viktigare att ta med sig barnen på något de inte har något utbyte av.

Visst, ibland uppstår nödsituationer. Då har man inget val. Men att äventyra sina barns säkerhet för något så trivialt som en cruising...

• frau M

Jag kan bara påpeka igen, att jag aldrig har eller skulle äventyra säkerheten för något av mina barn. De är de viktigaste som finns.
    Å jag skulle aldrig bortförklara det på något sätt. Jag vet vad som är bäst för min son. Lyssnar på myndigheter och de som kan, men knappast på dig. Har svårt för personer som tror sig vet allt.... men egentligen inte gör det.

Vad sägs om att lägga ner hela diskussionen nu! Den leder ända ingen vart. Blir mest en massa påhopp och beskyllningar hit och dit.

• Miss Lau
    frau M skrev 2010-11-03 15:45:31 följande:
    Jag kan bara påpeka igen, att jag aldrig har eller skulle äventyra säkerheten för något av mina barn. De är de viktigaste som finns.
    Å jag skulle aldrig bortförklara det på något sätt. Jag vet vad som är bäst för min son. Lyssnar på myndigheter och de som kan, men knappast på dig. Har svårt för personer som tror sig vet allt.... men egentligen inte gör det.

Vad sägs om att lägga ner hela diskussionen nu! Den leder ända ingen vart. Blir mest en massa påhopp och beskyllningar hit och dit.
    Fast om man vänder sitt barn redan innan 3-årsdagen har man ju inte lyssnat på "myndigheter och de som kan".  Rekomendationen är att låta barnen åka bakåtvända tills de är MINST 4år, gärna längre, eller tills de väger max 25 kg.

Du gör hur du vill men att säga att du inte äventyrar barnet säkerhet eller att du gör det bästa är ju helt fel.
  • frau M
    Miss Lau skrev 2010-11-03 15:51:02 följande:
    Fast om man vänder sitt barn redan innan 3-årsdagen har man ju inte lyssnat på "myndigheter och de som kan".  Rekomendationen är att låta barnen åka bakåtvända tills de är MINST 4år, gärna längre, eller tills de väger max 25 kg.

Du gör hur du vill men att säga att du inte äventyrar barnet säkerhet eller att du gör det bästa är ju helt fel.
    Läs vad som står i bruksanvisningarna på den stolen så ser du vad som är rätt eller fel.

Hade möjligheten att vänta funnits hade jag såklart väntat. Så som jag ville. Men jag har en lång pojke å han fick inte plats i stolen längrre. Så då tog jag det näst bästa alternativet. Eller ja det var ju det bästa aldernativet för hans del.

Men jag påpekar igen. denna tråd handlar inte om mig! Sluta med alla påhopp på mig! Har ni inget annat för er än att klaga på andra. Skaffa ett liv!
  • enlitenbitkaka
    frau M skrev 2010-11-03 15:45:31 följande:

Vad är det jag inte vet? Som du uppenbarligen vet? Jag har väldigt svårt för människor som ignorerar fakta "bara för att"...
  • Stor mamma

Jisses

Vissa människor ..... behöver jag säga mer

Nåja du som mailade så stort- nämnde du att det endast var byte av bältets funktion som ändrades i montering av stolarna?? Spännbanden sitter nu exakt som ett bälte skulle sitta o alla tre åker baklänges.

Resten är stolarna monterade med SINA band som dom skall, med orginalspännen

Familjecruisingen börjar 11 och sen åker man en runda. Man stannar vid sjön o har picknick på ängen o grillmöjligheter. Med tipspromenad med bilen en runda

De är kul o vi spelar brännboll allihopa.

Svar på tråden Bältesbefriad bil+barn