• Stor mamma

Bältesbefriad bil+barn

Jag har en gammal veteranare som är bältesbefriad. Två soffor i den. 1962:a

Nu har jag ett MEGA problem.

Jag vill ha med barnen på cruisingen för det är en familjecruising-men mina barn är bara 4,3 o1 år gamla.

Jag vill ju de skall åka säkert men vad säger då lagen om jag gör så här:

Har tre bilbarnsstolar, Två är frammåtvända med trepunktsbälten i stolen
     en är bakåtvänd med trepunktsbälten i stolen.

Kan jag lösa de genom att i baksätet spänna fast stolarna med spännband så de sitter fast ordentligt i bilen. Eller är detta olagligt. Det påverkar inte någon av stolarna där barnen sitter då även bältena i vanliga bilarna går bakom stolen så att säga. Inget som skulle på verka att få ut barnet lika snabbt som i en vanlig bil.

Någon som vet eller någon som kör veteranare och vet hur man kan lösa problemet

• Svar på tråden Bältesbefriad bil+barn
  • cloudberry79
    MrSmith skrev 2010-11-02 18:20:28 följande:
    Vad är skillnaden på ett spännband som fästes i bilens balk och ett eftermonterst bälte? Sitter i samma balk håller för samma belastning? Måste fråga alla son skriker rakt ut här vad för bilar ni använder till vardags för ers bilar har väl 5 stjärnor i Ncaps tester. Sen hoppas jag att ni inte har den dubbelnoralen att barnen åker utan barnstol i en buss.
    Vad du tjatar om bussar! Bussar har helt annorlunda krockzoner än en personbil, dessutom är det bältestvång på bussen om bälten finns (och de finns i fler och fler bussar). TS ställde en fråga på FL om det var okej att ta med bäbisar på cruising och får då såklart åsikter om detta. Jag skickar inte mitt barn med på cruising, han får titta på så länge han är liten. Vad jag har sett av cruising genom åren är det absolut ingen lämplig miljö för små barn heller, men TS skulle på familjecruising, vad det nu är.
    If you love me - please don't feed me!
  • enlitenbitkaka
    MrSmith skrev 2010-11-02 18:20:28 följande:
    Måste fråga alla son skriker rakt ut här vad för bilar ni använder till vardags för ers bilar har väl 5 stjärnor i Ncaps tester.
    Ja faktiskt så har vi valt en bil med fem stjärnor. Bilen vi köpte innan dess hade även den fem stjärnor.
    frau M skrev 2010-11-02 16:31:59 följande:
    Alla får göra som man vill. varför ska alla andra lägga sig i det. Sköt ditt å skit i resten.
    Kan ni inte bara ge råd å svara på frågan, utan måste ge en massa moralpredikan istället kan ni väl låta bli alla sådana här trådar...
    Men det är ju bara min åsikt
    Så om du ser din vän slå sitt barn - är du då tyst? Nej, jag trodde faktiskt folk tog sitt barns säkerhet på större allvar än så här. Skrämmande.
  • frau M
    enlitenbitkaka skrev 2010-11-02 20:07:21 följande:
    Ja faktiskt så har vi valt en bil med fem stjärnor. Bilen vi köpte innan dess hade även den fem stjärnor.
    frau M skrev 2010-11-02 16:31:59 följande:
    Alla får göra som man vill. varför ska alla andra lägga sig i det. Sköt ditt å skit i resten.
    Kan ni inte bara ge råd å svara på frågan, utan måste ge en massa moralpredikan istället kan ni väl låta bli alla sådana här trådar...
    Men det är ju bara min åsikt
    Så om du ser din vän slå sitt barn - är du då tyst? Nej, jag trodde faktiskt folk tog sitt barns säkerhet på större allvar än så här. Skrämmande.
    Men nu får du väl ta å ge dig!!!
    Håll dig till saken. Men får väl ta med sina egna barn på vilka utflykter man vill. Utan att den främling ska behöva ha så starka åsikter om detta. Du behöver väl inte ta med ditt barn dit om du inte vill, men respektera att andra inte har samma åsikter som du! Man gör som man vill. Å säkerheten har vi ju diskuterat så otroligt mycket i denna tråden redan. Allt är redan lagt på bordet, förstår inte att ni orkar fortsätta.

Crusing handlar inte om stökiga miljöer med gamla bilar och mycket öl å allt bråk å sånt, som många verkar tro. Och som tyvärr många får uppleva. Den biten är inte barnvänlig, det håller jag med om. Men det var inte det saken gäller.
    För min del, å många med mig. De allra flesta. Och även ts låter det absolut som, gillar det pga alla fina gamla bilar. Det är en kulturgrej. Man vill visa upp vilken fin bil man har.
  • Joico

Jag mailade Robert Bell på Säkerhetsbutiken ang. detta med fastsättning av spännband. Det verkar ju som att folk inte fattar detta. Honom kan då ingen säga emot!!

Hej

Här måste man vara mycket tydlig. Det är inte godkänt att sätta fast
    bilbarnstolar med annat än de fästband som följer med stolarna.

Godkännandet för stolen gäller för stolen så som den beskrivs i
    ritunderlaget och anvisningen. Original fästen är del av stolen, defineras
    noggrant i underlaget för godkännandet och stolen testas endast på det
    sättet som beskrivs i underlaget.

Sedan kan man också för ordningens skulle påpeka att detta med spännband är
    en mycket dålig idé rent sakligt.

Rent konkret är fästband gjorda för att hålla för några tiotals eller ev
    hundratals kilo. De band som är följer med stolen är gjorda för att tåla
    ton. Varför skulle man äventyra barnets säkerhet när en monteringssats
    original för Britax, Akta, BRIO etc kostar under 200 kronor?

Jag tror inte att det finns någon person inom polisen som skulle uttala sig
    att detta skulle vara OK. Det är inte polisens sak att uttala sig om, än
    mindre ifrågasätta, de godkännanden som utfärdas av Trafikverket.
    Regelverket är solklart och inget man kan ha åsikter om eller debattera.
    Barn ska sitta i godkända stolar, enligt lagen i Sverige. Godkänd stol är
    stol som är fäst i bilen i enlighet med hur stolen har testats och
    typgodkänts.

Det händer någon gång om året att någon pappa kommer in till oss och visar
    upp olika kreationer basis spännband, rep mm som han har hittat på. Det
    handlar alltid om personer som försöker få en stol som är för lös att sitta
    bättre fast. Ofta räcker vi går ut till bilen och visa att så här ska man
    göra med originalbanden, för vi vet att det inte är så lätt att begripa hur
    man ska montera stolar. Så man ska kanske inte fördöma motivet, men metoden
    är fel. Om du besöker detta forum, bit ifrån!

• frau M

Det där var ju om säkerhetsbanden som tillhör stolen. och de förutsätter jag att ts använder på rätt sätt.
    Annars är det ju fel. Men det var ju inte de banden som jag förstår att frågan handlar om, utan själva säkerhetsbältet.
    Och för att påpeka det närmare, de gamla bilar som har bälten har inte sådana bälten som sitter i dagens bilar. De bältena är helt stumma. Man hänger upp dem på en krok när de inte används. Man justerar längden så det sitter bra. Sä det är ju inte speciellt stor skillnad motför spännband...
    För vad jag förstod så skulle man ju inte snöra fast stolarna på något primitivt sätt, utan på samma sätt som man sätter fast dem med vanligt bälte.
    det var ju ett bra initiativ att kontakta denna myndighet för att ta reda på fakta. Istället för att bara skälla på allt å alla här. Men frågan har nog inte tagit upp riktigt hela problemet i denna fråga. Men instämmer fullt i det som gäller de andra banden som håller fast stolarna. Precis som skrivs här ovan. Men vad mig vet har inte det diskuterats här heller.
    Å jag vill bara påpeka att jag inte försvarar något av alternativen. Tycker mest det är löjligt med alla påhopp. Om allt.
    Räcker det inte med att svara på frågan. Och om man inte vet, eller tycker att frågan och eller de svar som getts inte verkar bra kan man ju alltid ge tips på vart man kan vända sig för att få enn ordentligt svar.
    Man frågar ju det man inte vet. Å hoppas att någon annan har koll på vad som gäller för just det. Å sen finns det ju andra som undrar samma sak, som är intresserad av att få veta svaret oxå.

• MrSmith

Öhh de spännband jag använder heter 4 tonsband eftersom man har två fäst punkter klarar detta band minst 8 tons. Så vadå några hundra kilo. Klarar detta band av att hålla en cement trumma på 5 ton på plats när man transportera den så ska den nog klara av att hälla barn stolen dikt mot ryggstödet sen använder man ju självklart stolens band till att fästa stolen i framkant.

• resemamman
    Joico skrev 2010-11-02 21:31:21 följande:
    Jag mailade Robert Bell på Säkerhetsbutiken ang. detta med fastsättning av spännband. Det verkar ju som att folk inte fattar detta. Honom kan då ingen säga emot!!

Hej

Här måste man vara mycket tydlig. Det är inte godkänt att sätta fast
    bilbarnstolar med annat än de fästband som följer med stolarna.

Godkännandet för stolen gäller för stolen så som den beskrivs i
    ritunderlaget och anvisningen. Original fästen är del av stolen, defineras
    noggrant i underlaget för godkännandet och stolen testas endast på det
    sättet som beskrivs i underlaget.

Sedan kan man också för ordningens skulle påpeka att detta med spännband är
    en mycket dålig idé rent sakligt.

Rent konkret är fästband gjorda för att hålla för några tiotals eller ev
    hundratals kilo. De band som är följer med stolen är gjorda för att tåla
    ton. Varför skulle man äventyra barnets säkerhet när en monteringssats
    original för Britax, Akta, BRIO etc kostar under 200 kronor?

Jag tror inte att det finns någon person inom polisen som skulle uttala sig
    att detta skulle vara OK. Det är inte polisens sak att uttala sig om, än
    mindre ifrågasätta, de godkännanden som utfärdas av Trafikverket.
    Regelverket är solklart och inget man kan ha åsikter om eller debattera.
    Barn ska sitta i godkända stolar, enligt lagen i Sverige. Godkänd stol är
    stol som är fäst i bilen i enlighet med hur stolen har testats och
    typgodkänts.

Det händer någon gång om året att någon pappa kommer in till oss och visar
    upp olika kreationer basis spännband, rep mm som han har hittat på. Det
    handlar alltid om personer som försöker få en stol som är för lös att sitta
    bättre fast. Ofta räcker vi går ut till bilen och visa att så här ska man
    göra med originalbanden, för vi vet att det inte är så lätt att begripa hur
    man ska montera stolar. Så man ska kanske inte fördöma motivet, men metoden
    är fel. Om du besöker detta forum, bit ifrån!
    Det skulle vara intressant att veta hur du ställt frågan... För han svarar på något annat än TS situation.

Det är inga fästband gjorda för några tiotals kilo som TS tänker använda. Utan spännband av samma bärighet (=styrka) som vanliga säkerhetsbälten. Fästa på samma sätt i bilens balkar som vanliga säkerhetsbälten. 

Godkänt enligt bilbarnstolstillverkaren eller inte, det blir samma effekt som om riktiga säkerhetsbälten hade använts. Det säger sig väl själv att bilbarnstolstillverkaren inte i sin manual anger hur man gör med stolarna i en bil utan bälten, eftersom de allra flesta inte använder sådana bilar till vardags längre. Men unika situationer kräver speciella lösningar. Och TS verkar ha hittat ett bra, säkert och lagligt sätt att ha barnen i bilen. 
  • enlitenbitkaka
    resemamman skrev 2010-11-03 09:31:48 följande:
    Godkänt enligt bilbarnstolstillverkaren eller inte, det blir samma effekt som om riktiga säkerhetsbälten hade använts.
    Må så vara men STOLENS säkerhet blir inte den samma som om den vore fastspänd på korrekt sätt i en bil med bälten. Sen bör inte en 3åring åka framåt, men det är ju en annan historia.

Slutligen, det TS gör är helt lagligt. Men lika säkert som att fästa med vanliga bälten är det INTE, hur många ton spännbandet än håller för. Alla gör som de vill men man är inte "överbeskyddande" för att väljer att inte gambla med sina barns säkerhet.
  • frau M

Självklart är det säkrare för en 3 åring att åka bakåtvänd. Men ibland funkar inte det. Det beror på långden på barnet tex.
    Min son är väldigt lång, och han växte ur sin bakåtvända stol när han var nästan 3år. så ca 2-3 månader innan hans 3årsdag blev jag tvcungen att byta till en frammåtvänd bilbarnstol. Oavsett om jag ville eller ej. För en stol som är för liten är ju definitivt inte säker. Men valde såklart den stol som fått bäst i test. (som jag även hjort med alla de tidigare stolarna han haft) OCh et blev mycket bättre för han.
    För när huvudet närmare sig och nästan påväg öve överkanten på stolen, och benen inte får plats utan att behöva vika dem, och bältet skär in i ljumskarna på barnet.... låter inte vidare säkert va!?! inte speciellt bekvämt heller.
    Så det finns like olika situationer. Sen kasnke man har en liten liten kille/tjej som får plats i den tills de är näsmare fem ... så individuellt.
    Men stolarna är ju godkända och testade för olika vikter och så och i olika lägen. Och den biten stämmer ju utmärkt. Både när jag bytte till min son. Och säkerligen för ts oxå, eftersom hon använder stolen på det sättet.
    Döm ingen innan du vet alla fakta!

Svar på tråden Bältesbefriad bil+barn