• Stor mamma

Bältesbefriad bil+barn

Jag har en gammal veteranare som är bältesbefriad. Två soffor i den. 1962:a

Nu har jag ett MEGA problem.

Jag vill ha med barnen på cruisingen för det är en familjecruising-men mina barn är bara 4,3 o1 år gamla.

Jag vill ju de skall åka säkert men vad säger då lagen om jag gör så här:

Har tre bilbarnsstolar, Två är frammåtvända med trepunktsbälten i stolen
     en är bakåtvänd med trepunktsbälten i stolen.

Kan jag lösa de genom att i baksätet spänna fast stolarna med spännband så de sitter fast ordentligt i bilen. Eller är detta olagligt. Det påverkar inte någon av stolarna där barnen sitter då även bältena i vanliga bilarna går bakom stolen så att säga. Inget som skulle på verka att få ut barnet lika snabbt som i en vanlig bil.

Någon som vet eller någon som kör veteranare och vet hur man kan lösa problemet

• Svar på tråden Bältesbefriad bil+barn
  • frau M
    resemamman skrev 2010-11-03 09:31:48 följande:
    Det skulle vara intressant att veta hur du ställt frågan... För han svarar på något annat än TS situation.

Det är inga fästband gjorda för några tiotals kilo som TS tänker använda. Utan spännband av samma bärighet (=styrka) som vanliga säkerhetsbälten. Fästa på samma sätt i bilens balkar som vanliga säkerhetsbälten. 

Godkänt enligt bilbarnstolstillverkaren eller inte, det blir samma effekt som om riktiga säkerhetsbälten hade använts. Det säger sig väl själv att bilbarnstolstillverkaren inte i sin manual anger hur man gör med stolarna i en bil utan bälten, eftersom de allra flesta inte använder sådana bilar till vardags längre. Men unika situationer kräver speciella lösningar. Och TS verkar ha hittat ett bra, säkert och lagligt sätt att ha barnen i bilen. 
    Skönt att det var fler än jag som reagerade likadant på det inlägget...
    det svaret visste vi ju redan... och varken diskuterade eller frågade om här i tråden heller...
  • Joico
    resemamman skrev 2010-11-03 09:31:48 följande:
    Det skulle vara intressant att veta hur du ställt frågan... För han svarar på något annat än TS situation.

Det är inga fästband gjorda för några tiotals kilo som TS tänker använda. Utan spännband av samma bärighet (=styrka) som vanliga säkerhetsbälten. Fästa på samma sätt i bilens balkar som vanliga säkerhetsbälten. 

Godkänt enligt bilbarnstolstillverkaren eller inte, det blir samma effekt som om riktiga säkerhetsbälten hade använts. Det säger sig väl själv att bilbarnstolstillverkaren inte i sin manual anger hur man gör med stolarna i en bil utan bälten, eftersom de allra flesta inte använder sådana bilar till vardags längre. Men unika situationer kräver speciella lösningar. Och TS verkar ha hittat ett bra, säkert och lagligt sätt att ha barnen i bilen. 
    Haha du måste ju skoja.. Jösses.

Spänn fast era barn hur ni vill. Lagligt eller ej. Kör hårt!
  • FridaLee

Fast om någon vet något om barnsäkerhet i bil och bilstolar är det Robert Bell han har koll på allt och har svar på allt. HAn har lååång erfarenhet inom detta område.

Sen tillbaka till Ts fråga så skulle jag inte sätta de större barnen framåtvända i 5 punkts bälte. Sätt dem bakåt om du ska ha dem i den bältes fria bilen. Sen kan jag ju inte rekomendera att sätta fast stolen med spännband men om du ska göra det så sätt dem bakåt, för det är värre att krocka framåt för ett barn som sitter fast i 5-punkts sele. Så åter igen vänd dem bakåt! Och hoppas ni får roligt på crusingen!

• enlitenbitkaka
    frau M skrev 2010-11-03 10:20:22 följande:
    Men stolarna är ju godkända och testade för olika vikter och så och i olika lägen. Och den biten stämmer ju utmärkt. Både när jag bytte till min son. Och säkerligen för ts oxå, eftersom hon använder stolen på det sättet.
    Döm ingen innan du vet alla fakta!
    Om ungen är tre och har växt ur stolen; då köper man en bakåtvänd stol med HÖGRE rygg. Barnen mår inte på något vis dåligt av att behöva böja benen.

Och du har alla fakta menar du? Är du säkerhetsexpert? Vän med TS?
  • resemamman
    Joico skrev 2010-11-03 10:31:39 följande:
    Haha du måste ju skoja.. Jösses.

Spänn fast era barn hur ni vill. Lagligt eller ej. Kör hårt!
    Vad var så skoj? Jag frågade hur frågan till denne säkerhetsexpert var ställd. Eftersom han tydligt svarade på något annat än TS fråga. Eller så har han ingen koll alls på bärighet på spännband... Citat "Rent konkret är fästband gjorda för att hålla för några tiotals eller ev hundratals kilo". Det stämmer definitivt inte på TS spännband!
  • enlitenbitkaka
    resemamman skrev 2010-11-03 10:41:38 följande:
    Vad var så skoj? Jag frågade hur frågan till denne säkerhetsexpert var ställd. Eftersom han tydligt svarade på något annat än TS fråga. Eller så har han ingen koll alls på bärighet på spännband... Citat "Rent konkret är fästband gjorda för att hålla för några tiotals eller ev hundratals kilo". Det stämmer definitivt inte på TS spännband!
    Mig veterligen är inte spännband inte krocktestade?
  • resemamman
    enlitenbitkaka skrev 2010-11-03 10:43:12 följande:
    Mig veterligen är inte spännband inte krocktestade?
    Nu är jag inte ingenjör, men med största sannolikhet testas bärigheten på spännband på samma sätt som bärighet på säkerhetsbälten.
  • enlitenbitkaka
    resemamman skrev 2010-11-03 10:58:42 följande:
    Nu är jag inte ingenjör, men med största sannolikhet testas bärigheten på spännband på samma sätt som bärighet på säkerhetsbälten.
    Bärighetstester kan inte på något vis jämföras med krocktester. Belastningen blir helt annorlunda.
  • Joico
    resemamman skrev 2010-11-03 10:58:42 följande:
    Skicka en länk/bild på den sorts spännband ni pratar om.
Svar på tråden Bältesbefriad bil+barn