• Stor mamma

Bältesbefriad bil+barn

Jag har en gammal veteranare som är bältesbefriad. Två soffor i den. 1962:a

Nu har jag ett MEGA problem.

Jag vill ha med barnen på cruisingen för det är en familjecruising-men mina barn är bara 4,3 o1 år gamla.

Jag vill ju de skall åka säkert men vad säger då lagen om jag gör så här:

Har tre bilbarnsstolar, Två är frammåtvända med trepunktsbälten i stolen
     en är bakåtvänd med trepunktsbälten i stolen.

Kan jag lösa de genom att i baksätet spänna fast stolarna med spännband så de sitter fast ordentligt i bilen. Eller är detta olagligt. Det påverkar inte någon av stolarna där barnen sitter då även bältena i vanliga bilarna går bakom stolen så att säga. Inget som skulle på verka att få ut barnet lika snabbt som i en vanlig bil.

Någon som vet eller någon som kör veteranare och vet hur man kan lösa problemet

• Svar på tråden Bältesbefriad bil+barn
  • 4mychildren
    Stor mamma skrev 2010-11-01 08:40:12 följande:

Mmmm man låter aldrig barnen vara med på nått utan skall snällt låta barnen sitta hemma o glo med barnvakt.

MDe får inte vara med i garaget o mecka, de får inte följa med på resor i planen, de får absolut inte åka båt.....

Nej allvarligt...får dom inte vara med lär dom sig inte....Och vad är roligare än en familjecruising med Barnanpassad tipspromenad efter

Ja alltså barnen får väl gärna följa med och ha roligt men att ha dom i en bil utan riktigt bälte är ju livsfarligt om något skulle hända. Då får dom vara med på crusingen fast inte åka i bilen. Men det avgör ju ni föräldrar vad ni tycker är bäst och säkrast, men jag hade tagit med barnen men låtit dom titta på bilarna istället för att åka i en osäker bil.
  • Stor mamma

Tusen tack för alla svar, men vi fick korrekt svar från polise och åklagaren.

BArn får åka med i bältesbefriade bilar

är barnet under 135 cm så kan dom sitta löst på sätet utan att någon kan åtala dig

men barn under 135 cm måste sitta fast, då sade polisen att man ska sätta in barnstolar o man kan använda spännband att sätta fast stolarna med.

Våra barn rekommenderades 5 punkts stolen, de äldsta kan åka frammåt o den yngsta bakåt. Våra stolar är godkända 9-25 kg bakåt och 15-25 kg frammåtvända. 

Så vi kommer följa polisens råd i detta, då de har varit med i många cruisingsammanhang o har den erfarenheten. 

Upp med tummen för polisen i sverige sopm verkligen hjälper till när man har problem 

• cloudberry79

Oavsett om det är lagligt eller ej - jag skulle aldrig utsätta mitt barn för den risken såvida det inte bara var så att barnen bara åker i bilen när den kör under 10 km/h.

If you love me - please don't feed me!
  • cicci85

Jo, men bara för att det är lagligt är det ju inte säkert. En av mina stolar är godkänd från 9 kg framåtvänd. Att de rekommenderade 3- och 4-åringarna att åka framåtvända säger ju en del om just den polisens kunnande på bilsäkerhet...

Men skönt att ni fick ett svar ni är nöjd med!

• Joico

Jag trodde det hela handlade om att du ville att barnen skulle sitta säkert, oavsett vad lagen säger.

För oavsett vad lagen säger så är det inte säkert att sitta så som ni tänkt nu. Jag hade inte kört barnen i bilen, de hade fått titta på crusingen från trottoaren och träffat oss sedan.

• 4mychildren

Jag hade ändå inte satt barnen i bilen utan riktigt bilbälte. Det låter fortfarande vansinnigt i mina öron. Jag anser att man ska se till barnens säkerhet istället för lagen.

• evaoregon
    4mychildren skrev 2010-11-01 11:56:01 följande:
    Jag hade ändå inte satt barnen i bilen utan riktigt bilbälte. Det låter fortfarande vansinnigt i mina öron. Jag anser att man ska se till barnens säkerhet istället för lagen.
    Jag håller med!
  • SaramedM
    Stor mamma skrev 2010-11-01 08:40:12 följande:

Mmmm man låter aldrig barnen vara med på nått utan skall snällt låta barnen sitta hemma o glo med barnvakt.

MDe får inte vara med i garaget o mecka, de får inte följa med på resor i planen, de får absolut inte åka båt.....

Nej allvarligt...får dom inte vara med lär dom sig inte....Och vad är roligare än en familjecruising med Barnanpassad tipspromenad efter

Klart dom får vara med!
    men dom får inte åka bil utan bälte eller båt utan flytväst, det är liksom basic basic nivån av barnsäkerhet
    Stor mamma skrev 2010-11-01 10:46:35 följande:

Tusen tack för alla svar, men vi fick korrekt svar från polise och åklagaren.

BArn får åka med i bältesbefriade bilar

är barnet under 135 cm så kan dom sitta löst på sätet utan att någon kan åtala dig

men barn under 135 cm måste sitta fast, då sade polisen att man ska sätta in barnstolar o man kan använda spännband att sätta fast stolarna med.

Våra barn rekommenderades 5 punkts stolen, de äldsta kan åka frammåt o den yngsta bakåt. Våra stolar är godkända 9-25 kg bakåt och 15-25 kg frammåtvända. 

Så vi kommer följa polisens råd i detta, då de har varit med i många cruisingsammanhang o har den erfarenheten. 

Upp med tummen för polisen i sverige sopm verkligen hjälper till när man har problem 

För mig är det skitsamma om det är lagligt eller inte, det blir inte mindre farligt för att det är lagligt
  • MrSmith

Herre gud ett spännband som håller för 4 ton som sättes i balken under sätet alltså samma balk som man skulle fästa eventuella bälten i. Alla ni som säger att barnen ska stanna hemma förbjuder ni också dagis att ta med era barn i en stadsbuss. Bussen saknar också bälten. Menat klart eran 4 åring förstår att alla andra på dagis får åka men inte jag för det är för farligt. Man har ju hört om alla dödskracher på crusing menar tänk er när 1.5-2.5 ton bil kör in en annan bil i 15 km/h. Ja då slutar det illa. Borde vara förbjudet med gungor utan bälte med eller sport eller att låta barnen gå ut eller att bo högre upp än 1 våningen gör börjar det brinna klarar de aldrig att hoppa eller vänta de kan inte vara hemma heller för där sker ju de flesta olyckorna för barn.

Svar på tråden Bältesbefriad bil+barn