• Stor mamma

Bältesbefriad bil+barn

Jag har en gammal veteranare som är bältesbefriad. Två soffor i den. 1962:a

Nu har jag ett MEGA problem.

Jag vill ha med barnen på cruisingen för det är en familjecruising-men mina barn är bara 4,3 o1 år gamla.

Jag vill ju de skall åka säkert men vad säger då lagen om jag gör så här:

Har tre bilbarnsstolar, Två är frammåtvända med trepunktsbälten i stolen
     en är bakåtvänd med trepunktsbälten i stolen.

Kan jag lösa de genom att i baksätet spänna fast stolarna med spännband så de sitter fast ordentligt i bilen. Eller är detta olagligt. Det påverkar inte någon av stolarna där barnen sitter då även bältena i vanliga bilarna går bakom stolen så att säga. Inget som skulle på verka att få ut barnet lika snabbt som i en vanlig bil.

Någon som vet eller någon som kör veteranare och vet hur man kan lösa problemet

• Svar på tråden Bältesbefriad bil+barn
  • cloudberry79
    MrSmith skrev 2010-11-01 19:41:38 följande:
    Herre gud ett spännband som håller för 4 ton som sättes i balken under sätet alltså samma balk som man skulle fästa eventuella bälten i. Alla ni som säger att barnen ska stanna hemma förbjuder ni också dagis att ta med era barn i en stadsbuss. Bussen saknar också bälten. Menat klart eran 4 åring förstår att alla andra på dagis får åka men inte jag för det är för farligt. Man har ju hört om alla dödskracher på crusing menar tänk er när 1.5-2.5 ton bil kör in en annan bil i 15 km/h. Ja då slutar det illa. Borde vara förbjudet med gungor utan bälte med eller sport eller att låta barnen gå ut eller att bo högre upp än 1 våningen gör börjar det brinna klarar de aldrig att hoppa eller vänta de kan inte vara hemma heller för där sker ju de flesta olyckorna för barn.
    Våra stadsbussar har alla bälte och självklart åker jag och treåringen bältade i bussen! Han får inte åka med morfar på cruising förrän han är stor nog att kunna ta emot sig med händerna, vid sjuårsåldern ungefär.
    If you love me - please don't feed me!
  • 4mychildren
    cloudberry79 skrev 2010-11-01 19:53:56 följande:
    Våra stadsbussar har alla bälte och självklart åker jag och treåringen bältade i bussen! Han får inte åka med morfar på cruising förrän han är stor nog att kunna ta emot sig med händerna, vid sjuårsåldern ungefär.
    Här är det bälten i bussar också.
  • MrSmith

Okej vi har det inte i samtliga bussar. Så om bussen saknar bälten då kliver ni av direkt. Öh tåg hur gör ni med det?

• cloudberry79
    MrSmith skrev 2010-11-01 20:23:51 följande:
    Okej vi har det inte i samtliga bussar. Så om bussen saknar bälten då kliver ni av direkt. Öh tåg hur gör ni med det?
    Tåg möter inte tåg på samma väg (alltså spår) så det ser jag inte som ett problem. Det är farligt att åka bil, det är det farligaste transportmedlet vi har, så självklart har vi de säkerhetsanordningar som är säkrast och bäst. Vi cyklar inte utan hjälm och cykelstol heller. Här har för övrigt alla bussar bälte och det är lag på att man måste använda bälte om det finns.
    If you love me - please don't feed me!
  • frau M

TS jag håller helt med dig. Jag har själv en veteranbil som daknar bälten. Å inte behöver ha det heller.. Men den är inte riktigt iordningsställd än så jag har inte brytt mig och att kontrollera saken än.

Du som skrev att bara för att det är lagligt att hoppa från balkongen från fjärde väningen.... hur sjukt tänker du! Så kan man väl inte resonera. Har ju absolut inte med saken å göra.

Ts ville ju få lite rips på hur andra i samma situation har gjort. om det var någon som visste vad som gäller.
    Inte en massa påhopp från en massa överbeskyddnade personer som antagligen inte låter sina barn göra någonting. Och som antagligen inte vet någonting om gamla bilar och hur det funkar på crusing.

Bilarna rullar ju knappt..
    Ska man åka långt och på större vägar å så kan man ju börja tänka lite längre. Men inte för att rulla runt i gångfart typ...

Polisen har nog bra koll på vad som är säkert!

• cicci85
    frau M skrev 2010-11-01 20:52:42 följande:
    TS jag håller helt med dig. Jag har själv en veteranbil som daknar bälten. Å inte behöver ha det heller.. Men den är inte riktigt iordningsställd än så jag har inte brytt mig och att kontrollera saken än.

Du som skrev att bara för att det är lagligt att hoppa från balkongen från fjärde väningen.... hur sjukt tänker du! Så kan man väl inte resonera. Har ju absolut inte med saken å göra.

Ts ville ju få lite rips på hur andra i samma situation har gjort. om det var någon som visste vad som gäller.
    Inte en massa påhopp från en massa överbeskyddnade personer som antagligen inte låter sina barn göra någonting. Och som antagligen inte vet någonting om gamla bilar och hur det funkar på crusing.

Bilarna rullar ju knappt..
    Ska man åka långt och på större vägar å så kan man ju börja tänka lite längre. Men inte för att rulla runt i gångfart typ...

Polisen har nog bra koll på vad som är säkert!
    Man är inte överbeskyddande för att man har sina barn i en säker bilstol, flytväst när man åker båt och hjälm när de cyklar. Vad jag vet så brukar de flesta bilar åka på en stor väg för att komma till cruisingen. Men TS har kanske tänkt att barnen ska åka en säker bil dit.
    Varför skulle alla poliser ha bra koll på vad som är säkert?
  • enlitenbitkaka
    frau M skrev 2010-11-01 20:52:42 följande:
    Har allt med saken att göra. Allt som är lagligt är inte bra. Och att följa säkerhetsföreskrifter är inte att vara överbeskyddande.
  • frau M

Jag menar bara att håll er till saken det gäller. Frågan ts ställer- Inte en massa anat som inte har med saken att göra, det kan ni andra som vill diskutera i en annan tråd, för det hjälper inte ts. Allt annat di säger är mest personliga åsikter. Å alla får göra precis vad de vill. Så länge det är lagligt..
    Å självklart sätter man ju säkerheten först. Å det var väl därför ts frågade också. Hade hon inte brytt sig om säkerheten hande hon ju satt barnen i bilen utan att kontrollera vad som gäller.
    Å när det gäller veteranbilar så är de inte som vanliga bilar. Man åker inte på samma sätt med en veteranbil.
    med en veteranbil glider man fram...
    Ts hade ju nya säkra bilstolar...  följer säkerhetsföreskrifterna. Säkert. Lika säkert som ni andra har era barn i eran bil.
    Sen framgår det inte hur långt de måste åka eller ej. De kanske bor alldeles i samma stad å inte behöver åka på stora vägar så att säga för att ta sig dit. Det vet varken ni eller jag. Så det ska inte dras upp heller.

• MrSmith

Fråga de som satt på tåget i kimstad om det där med att tåg är säkert. Alltså mina barn får inte cykla utan hjälm men nu gällde det om barnet satt fast i en barnstolar på väg till crusing. Var det lagligt och fungerade det. Måste fråga alla här som skriker rakt ut nej. När ni tog studenten sp skippade ni att åka lastbilsflak. Det det Hellas handlar om är några kvällar med crusing inte varje dag körning. Själv köpte jag direkt en V 70 och invensterade i ny barnstol till bilen när bäbis kom. Men fortfarande får dotter (2,5år) åka häst och vagn utan bälte. Dessa barn som skulle åka med TS skulle sitta i barn stolar som var fästa med ert spännband sen undrar jag över påståndet att det inte skulle vara bra med 5 punkts bälte när man åkte framåt hm någon borde ringa flygvapnet och be dem ta ur dessa ut gripen och sätta in ett 3 punktsbälte istället.

• frau M
    MrSmith skrev 2010-11-01 21:56:50 följande:
    Fråga de som satt på tåget i kimstad om det där med att tåg är säkert. Alltså mina barn får inte cykla utan hjälm men nu gällde det om barnet satt fast i en barnstolar på väg till crusing. Var det lagligt och fungerade det. Måste fråga alla här som skriker rakt ut nej. När ni tog studenten sp skippade ni att åka lastbilsflak. Det det Hellas handlar om är några kvällar med crusing inte varje dag körning. Själv köpte jag direkt en V 70 och invensterade i ny barnstol till bilen när bäbis kom. Men fortfarande får dotter (2,5år) åka häst och vagn utan bälte. Dessa barn som skulle åka med TS skulle sitta i barn stolar som var fästa med ert spännband sen undrar jag över påståndet att det inte skulle vara bra med 5 punkts bälte när man åkte framåt hm någon borde ringa flygvapnet och be dem ta ur dessa ut gripen och sätta in ett 3 punktsbälte istället.
    Håller helt med!
Svar på tråden Bältesbefriad bil+barn