• Stor mamma

Bältesbefriad bil+barn

Jag har en gammal veteranare som är bältesbefriad. Två soffor i den. 1962:a

Nu har jag ett MEGA problem.

Jag vill ha med barnen på cruisingen för det är en familjecruising-men mina barn är bara 4,3 o1 år gamla.

Jag vill ju de skall åka säkert men vad säger då lagen om jag gör så här:

Har tre bilbarnsstolar, Två är frammåtvända med trepunktsbälten i stolen
     en är bakåtvänd med trepunktsbälten i stolen.

Kan jag lösa de genom att i baksätet spänna fast stolarna med spännband så de sitter fast ordentligt i bilen. Eller är detta olagligt. Det påverkar inte någon av stolarna där barnen sitter då även bältena i vanliga bilarna går bakom stolen så att säga. Inget som skulle på verka att få ut barnet lika snabbt som i en vanlig bil.

Någon som vet eller någon som kör veteranare och vet hur man kan lösa problemet

• Svar på tråden Bältesbefriad bil+barn
  • Stor mamma
    Finesse skrev 2010-11-04 08:34:12 följande:
    Men jösses vilken tråd..

TS: Seriöst är du verkligen så j*vla puckad att du sätter dina barn lösa i bilen och tror på fullt allvar att spännband löser problemet..

Å ni andra.. herregud.. det borde vara obligatoriskt med barnutbildning.. och utbildning inom säkerheten i bilen! Förr gjorde man j*vligt mkt dumt men man har insett nu på senare år att det kanske inte var alltför smart varför i hela fridens namn falla tillbaka till 60-talet.. eller ens 80-talet.. VI lever på 2010-talet nu och VET mer än vad man gjorde förr.. LÅT ERA BARN SITTA SÄKERT I BILEN! Jag lovar er.. ni skulle aldrig någonsin kunna förlåta er själva om nånting skulle hända..
    Men lilla vän...vemn sätter sina barn löst i nån bil???

Gör du det??

Inte jag i alla fall. Varför tror du jag vänder mig runt om till polisen,FL,åklagare,andra som praktisk erfarenhet, Dr BOB och frågar vad som nu blir bäst i en situation med bältesbefriad bil o man vill ha bilbarnsstolar till barnen

Nej du har nog inte läst tråden
  • enlitenbitkaka
    Stor mamma skrev 2010-11-04 13:48:04 följande:
    Men lilla vän...vemn sätter sina barn löst i nån bil???

Gör du det??

Inte jag i alla fall. Varför tror du jag vänder mig runt om till polisen,FL,åklagare,andra som praktisk erfarenhet, Dr BOB och frågar vad som nu blir bäst i en situation med bältesbefriad bil o man vill ha bilbarnsstolar till barnen

Nej du har nog inte läst tråden
    Det är ju skitbra...men berätta gärna vilken adekvat utbildning inom säkerhet din polis eller åklagare har?
  • frau M
    Miss Lau skrev 2010-11-04 08:29:10 följande:
    Om det nu är så enkelt att sätta fast spännband så att de blir samma som säkerhetsbälten så förstår jag inte varför man inte sätta in riktiga bälten och besiktar om bilen med bältena. Då vet man ju att det är säkerhetsbälten.
    Man förstör orginalskicket på bilen. 
  • Finesse
    frau M skrev 2010-11-04 20:58:54 följande:
    Förstår du inte att du förstör orginalskicket på barnet om nånting skulle hända..
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • frau M
    Finesse skrev 2010-11-04 21:03:08 följande:
    Förstår du inte att du förstör orginalskicket på barnet om nånting skulle hända..
    Förstår du frågan ts ställer?! Hon försöker ju hitta ett bra och säkert sätt där varken barnen eller bilen far illa
  • Finesse
    frau M skrev 2010-11-04 21:24:49 följande:
    Förstår du frågan ts ställer?! Hon försöker ju hitta ett bra och säkert sätt där varken barnen eller bilen far illa
    visst jag har inte läst hela tråden.. men jag har läst fram till sidan där hon skrev att hon pratat med polisen som verkar tycka att man kan använda spännband i bilen..
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • resemamman

Eftersom spännbanden ger samma effekt som säkerhetsbälten så är det onödigt att sätta in de senare för detta tillfälle. Barnen åker säkert ändå och bilens originalskick består.

• FrkJenny
    resemamman skrev 2010-11-04 21:56:28 följande:
    Eftersom spännbanden ger samma effekt som säkerhetsbälten så är det onödigt att sätta in de senare för detta tillfälle. Barnen åker säkert ändå och bilens originalskick består.
    Fast spännbanden var väl inte godkända enligt ece reg.16 vilket bilbälten ju måste vara för att få lov att användas.

Och bilstolar är ju inte godkända att användas med annat än bälte som är godkänt enligt ovan nämnd regulation. Det är helt enkelt inte godkänt att spänna fast bilstolen med spännband.

• Miss Lau
    frau M skrev 2010-11-04 20:58:54 följande:
    Det kanske är värt det?

Eller hur ska TS göra med barnen den dagen de inte kan åka i bakåtvända stolar längre, spänna fast barnen med spännbanden?
  • frau M
    Miss Lau skrev 2010-11-05 08:52:27 följande:
    Det kanske är värt det?

Eller hur ska TS göra med barnen den dagen de inte kan åka i bakåtvända stolar längre, spänna fast barnen med spännbanden?
    Det är ju därför hon frågar runt
Svar på tråden Bältesbefriad bil+barn