• Hamnkrumelur

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag var för dödstraff men sen såg jag en dokumentär som handlade om dödstraffet i Texas. Det var så vidrigt. Det var fruktansvärt. Är mord förbjudet så är det. Det är inte okej att det finns ett lagligt sätt att mörda. Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv.

Jag är numera EMOT

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?
  • Lavish
    AngelOfHarlem skrev 2010-11-02 18:59:10 följande:
    Haha, shit vilken rolig tråd. Snillen spekulerar. Jag blir förvånad över att ni som är för dödsstraff ens kan få till en grammatiskt riktig mening.

Gå in på www.amnesty.se och läs lite.
    Så demokratiskt av dig.
  • LinaIda

Emot - Inhumant och strider mot  min uppfattning om vad mänskliga rättigheter bör innefatta. Jag tror inte på straff som hämnd. Straff skall antingen innefatta en behandlingstanke, eller vara avsett för att skydda samhället (om behandling ej är möjlig). Dödsstraff  krävs inte för att uppnå de sakerna.

• trollkarl

här har ni alla svar om dödsstraff, livstid etc!

• hedersknyffel
    Plutteli skrev 2010-11-02 18:55:44 följande:
    Beror kanske på synen på fängelsekunderna? I Norge är tex skillnaden mellan de som har villkorlig dom och de som sitter inne ungefär den samma och återfallen ungefär densamma oavsett om folk har fått hårda straff eller lätta straff (runt 20-30%), men själva fängelserna och standarden är som i Sverige eller bättre.
    Jagmenade att de som hade suttit i både Sverige och Norge föredrog svenska anstalter. Jag tror att upplevelsen av fängelsetiden har mer att säga än den relativa lyxen.
  • trollkarl
    hedersknyffel skrev 2010-11-02 19:21:56 följande:
    Jagmenade att de som hade suttit i både Sverige och Norge föredrog svenska anstalter. Jag tror att upplevelsen av fängelsetiden har mer att säga än den relativa lyxen.
    ja det är la klart då man om man är svensk har lättare att få besök, språket, kulturen, etc..
    så det har nog inte med kåken i sig själv  att göra i det fallet..
  • hedersknyffel
    Plutteli skrev 2010-11-02 18:49:26 följande:
    Just Johna Ausonius har ju en dom som innebär att han inte får ges tidsbestämd dom innan det är fastslaget att han kan friskna till och jag råkar veta att det för honom är så gott som obefintlig möjlighet att han kommer kunna räknas som "på bättringsvägen" och därmed få tidsbestämt. Så jag tror absolut inte att han är fri inom några tio år, såvida han inte plötsligt gör någon rent löjlig helomvändning i hela sin personlighet och sjukdom, vilket är föga troligt.
    Vad är det för "specialdom"? Ausonius söker ju isf helt i onödan tidsbestämt straff.
  • Plutteli
    hedersknyffel skrev 2010-11-02 19:21:56 följande:
    Kanske det, men på det stora hela har Norge inte värre fängelser eller straff än Sverige men betydligt lägre återfall, vilket jag iaf antar beror på att de fortfarande har mer fokus på vård än vi har i Sverige i dagsläget.
    Däremot har Norge högre brottslighet än Sverige, vilket jag tror beror på att Sverige är bättre på det där med ungdomar och förebyggande arbeten (än så länge iaf), men en bra sak är väll att ungdomsbrottsligheten är på nedåtgående i alla Nordiska länder (utom möjligen Danmark bara för att de har lägre straffmyndighetsålder än övriga länder).
  • Plutteli
    hedersknyffel skrev 2010-11-02 19:25:19 följande:
    Vad är det för "specialdom"? Ausonius söker ju isf helt i onödan tidsbestämt straff.
    Det är ingen Specialdom, ej tidsbestämd livstidsdom har som en del av domen att den bara får tidsbestämmas om det finns en möjlighet för fången att rehabiliteras, det gäller för alla som sitter inne på obestämd tid.

Än så länge är det helt i onödan Ausonius söker tidsbestämt ja, och än så länge har han bara fått avslag också så... Men med tanke på att han helt saknar insikt i sin egen sjukdom och sitt felaktiga beteende så fattar han väll inte själv att han faktiskt inte kommer få komma ut så länge han har de åsikter och tankar han har.
  • Plutteli
    trollkarl skrev 2010-11-02 18:56:27 följande:
    tyvärr så är det ofta så inom KVV. dom bra slutar, kvar blir dom bittra rötäggen till stridspittar, som är rent av farliga för inte bara sig själva utan för internerna..
    Plutteli skrev 2010-11-02 18:53:09 följande:
    Det beror ju på våra kryptiska lagar, för att hamna på rätts psyk måste man kunna bevisa att personen i fråga inte fattade vad han sysslade med. John Ausonius visste precis vad han gjorde, men han ansåg sig ha rätt att handla så och brydde sig inte ett dugg om offren i det hela. Således funkar inte vård på honom just för att han inte anser sig ha gjort fel även om han är medveten om vad han har gjort och då är det ju bara vanliga kriminal"vården" som gäller...
    jo jag vet, vet även dom som begått mord med beräkning som har "spelat" sig in på RPK o går ut efter 2-3 år..
    Jo, sorgligt men sant. Tyvärr har den allmäna opinionen under de senaste 20 åren varit att det ska vara "hårdare tag" med fångarna, och hårdare tag har det ju blivit, men bevisligen har det inte gjort ett jävla skit för våran brottsstatistik.
  • trollkarl
    Plutteli skrev 2010-11-02 19:28:34 följande:
    Det är ingen Specialdom, ej tidsbestämd livstidsdom har som en del av domen att den bara får tidsbestämmas om det finns en möjlighet för fången att rehabiliteras, det gäller för alla som sitter inne på obestämd tid.

Än så länge är det helt i onödan Ausonius söker tidsbestämt ja, och än så länge har han bara fått avslag också så... Men med tanke på att han helt saknar insikt i sin egen sjukdom och sitt felaktiga beteende så fattar han väll inte själv att han faktiskt inte kommer få komma ut så länge han har de åsikter och tankar han har.
    för att göra en koppling till det.
    malexandermordet o han som begärt livstid va nu han hette, dåligt minne ;)
    men jag kan förstå att han vill ha en tid. att leva i ovisshet o inte ha nåt att se fram emot kan knäcka den bästa..
    sen om det är tio-femton år till gör han inget, han vill bara ha en tid att kunna "bocka av" i kalandern..
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?