• Hamnkrumelur

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag var för dödstraff men sen såg jag en dokumentär som handlade om dödstraffet i Texas. Det var så vidrigt. Det var fruktansvärt. Är mord förbjudet så är det. Det är inte okej att det finns ett lagligt sätt att mörda. Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv.

Jag är numera EMOT

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?
  • trollkarl
    snorkan skrev 2010-11-02 17:12:44 följande:
    hur mår du då? lite aggressiv kanske?

jag skrev att jag googlade och kopierade vad en annan människa skrivit, en människa som jobbat på fängelse, sen om det är sant eller inte kan varken du eller jag bedöma. jag har inte sagt att det är SANT och att ALLA ska ta detta på allvar.

VAD är det du retar dig på så fruktansvärt?

Men ett faktum är ju att brottslingar kostar en rejäl slant och kan dom tjäna sitt uppehälle eller åtminstånde en del av det. så skulle det kännas sååå mycket bättre för många skattebetalare TROR jag.

Och är det så att dom får lön för att sitta där dom sitter så tycker jag att det är helt åt helvete.....läs nu OM det är så......notera att det inte var ett påstående!
    hmm, inte alls aggresiv etc.
    problemet är att Ja det stämmer det som skrivs där. man har en tv, ja tre mål mat om dagen, ja tillgång till präst, ja tillgång till gym etc..
    MEN!!!! vad är det för mat man får? vad är det för "vård" man får? vad är det för cell man får? vad är det för "hjälp" man får? vad är det för "lön" man får? kontra den psykiska terrorn som sker 24/7 inom kriminalvården?
    ja det är dyrt med fångar, men det är ju pga el, hyror, löner, etc etc etc.. inte mycket som går till fångarna tilgodo där inte...
  • MrsCD
    Lavish skrev 2010-11-02 12:28:15 följande:
    Ja och sen kommer man bli anvisad att söka den tjänsten från arbetsförmedlingens sida.

På FL kommer vi att läsa "Jävla parasiter som är arbetslösa, finns ju massor att jobb att söka, t.ex som bödel"
    Vad jag har skrattat åt den här kommentaren idag! Det vade varit så typiskt FL!! "Är du för fin för att vara bödel eller?"

Jag är emot dödsstraff.

Men om en kvinna slår ihjäl den man som misshandlat henne i åratal och som hon skulle behöva skyddad identitet för att slippa så tycker jag inte hon borde få något straff. Inte för att det skall vara öga för öga utan för att det är självförsvar.
  • Plutteli
    I Blackrose I skrev 2010-11-02 16:11:21 följande:
    Äh, jag kommer inte ändra min uppfattning om vad jag tycker om dödsstraff men jag avslutar diskussionen. Har haft det alldeles för många gånger och tänker inte lägga ner tid på det. Det är inte lönt ändå.
    I Sverige är det fritt fram att göra vad man vill och värsta fall få 7(?)års fängelse så vad jag än anser om saken så spelar det ingen roll.
    Livstid i Sverige är minst 25, kan också vara helt obestämd, som tex John Ausonius, han sitter inne på obestämd tid och kommer troligen aldrig ut under sin livstid.
  • Plutteli
    I Blackrose I skrev 2010-11-02 16:08:58 följande:
    Så där är det okej att skattepengarna går till?! Obestämd Well, jag vill då inte att mina skattepengar ska gå till en våldtäksman utan zero samvete.
    Fångar i fängelse får göra saker också för att inte bara kosta pengar, den delen borde utökas så att fångar får göra mer arbeten och lära sig att göra rätt för sig.
    Våldtäktsmännen utan samvete är inte så många faktiskt, de flesa KAN bli friska om de bara får vård.
  • Lavish
    Jempajenny skrev 2010-11-02 15:42:30 följande:

"Var och en har rätt till liv, frihet och personlig säkerhet." Artikel 3 i FN:s MR. Detta anser jag gäller oavsett om det är en privatperson, eller stat som tar livet av någon.

Men då kan vi ju inte heller ha kvar fängelser eller häkten? Eftersom alla har rätt till frihet.  Och en persons liv och andra personers säkerhet kan vara omöjliga att förena om det gäller en psycho mördare.
  • diamanten
    MrsCD skrev 2010-11-02 17:17:39 följande:
    Men om en kvinna slår ihjäl den man som misshandlat henne i åratal och som hon skulle behöva skyddad identitet för att slippa så tycker jag inte hon borde få något straff. Inte för att det skall vara öga för öga utan för att det är självförsvar.
    Det kan väl knappast anses vara självförsvar?
  • Plutteli

Vad gäller våra Svenska fängelser. Norge har lyxigare fängelser än vad vi har, och lägre återfall i brott.
    Det finns en väldigt tydlig koppling vad gäller fängelsestraff och brottslighet nämligen:
    Ju hårdare straff och ju hårdare fängelser (liten eller obefintlig vård) ju grövre och större brottslighet i landet.
    Så vill vi hålla brottsligheten nere och dessutom få ut fångar som INTE återgår till brott är "lyxiga" fängelser med fokus på vård vad vi ska satsa på. (Samt bra förebyggande ungdomsverksamhet, vilket brister en hel del i dagsläget, liksom vården på våra anstalter)

• Lavish
    MrsCD skrev 2010-11-02 17:17:39 följande:
    Vad jag har skrattat åt den här kommentaren idag! Det vade varit så typiskt FL!! "Är du för fin för att vara bödel eller?"

Jag är emot dödsstraff.

Kul

Jag tycker också att man ska ha rätt att försvara sitt hem. Som den där mannen som sköt efter ungdomar som hade terroriserat familjen länge och kom dit och hotade familjen med baseballträ. Någon som tränger sig på i ens hem, mot ens vilja, tycker jag man ska ha laglig rätt att döda.
  • Ellieott

Jag har hittills aldrig träffat på en intelligent, välutbildad och insatt person som är för dödsstraff.

Däremot en massa stolpskott som tror att de har någon aning om hur det ser ut i verkligheten.

• diamanten
    Plutteli skrev 2010-11-02 18:00:06 följande:
    Vad gäller våra Svenska fängelser. Norge har lyxigare fängelser än vad vi har, och lägre återfall i brott.
    Det finns en väldigt tydlig koppling vad gäller fängelsestraff och brottslighet nämligen:
    Ju hårdare straff och ju hårdare fängelser (liten eller obefintlig vård) ju grövre och större brottslighet i landet.
    Så vill vi hålla brottsligheten nere och dessutom få ut fångar som INTE återgår till brott är "lyxiga" fängelser med fokus på vård vad vi ska satsa på. (Samt bra förebyggande ungdomsverksamhet, vilket brister en hel del i dagsläget, liksom vården på våra anstalter)
    Det låter lite väl förenklat. Rimligtvis har förekomsten av kriminalitet att göra med faktorer såsom fattigdom. 
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?