• Hamnkrumelur

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag var för dödstraff men sen såg jag en dokumentär som handlade om dödstraffet i Texas. Det var så vidrigt. Det var fruktansvärt. Är mord förbjudet så är det. Det är inte okej att det finns ett lagligt sätt att mörda. Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv.

Jag är numera EMOT

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?
  • diamanten
    Plutteli skrev 2010-11-02 18:21:48 följande:
    Återfalls statistiken är också rejält sammankopplat med huruvida fångarna får vård på fängelset, möjlighet till studier, rekreation och ett "lyxigt" (som vissa uttrycker det) liv, eller om de inte får vård, behandlas som skit och mer eller mindre bara förvaras tills de ska ut igen. I första fallet är återfallsstatistiken låg, i det andra fallet nästan 100% återfall eftersom personerna som kommer ut ju inte fått minsta chans att ändra sitt liv på nått sätt och därför bara kommer ut till exakt samma liv och förutsättningar igen, bara ännu lite sämre eftersom de nu är med i brottsregistret.
    Hur gör man en sådan jämförelse? Om man jämför två olika platser med varandra, hur kan man vara säker på att andra faktorer inte inverkar i resultatet? 
  • hedersknyffel
    Plutteli skrev 2010-11-02 17:53:38 följande:
    Livstid i Sverige är minst 25, kan också vara helt obestämd, som tex John Ausonius, han sitter inne på obestämd tid och kommer troligen aldrig ut under sin livstid.
    Livstid i Sverige är minst 18 år vilket i praktiken kan betyda 12 år vid 2/3 frigivning. Tidsbestämning av lisvstidsstraff får göras tidigast efter 10 år i .fängelse. Personligen tror jag att Ausonius kommer ut inom 10 år. Däremot stureplansmördaren Tommy Z och malexandermännen får nog göra sig beredda på mycket lång väntetid.
  • diamanten
    Plutteli skrev 2010-11-02 18:24:18 följande:
    Vid självförsvar är lagen sådan att man får använda det våld som krävs för att freda sig. Har man nockat någon medvetslös får man inte fortsätta våldet så att personen dör och kalla det självförsvar. Man får oskadliggöra men inte mer, OM man däremot av olyckshändelse dödar angriparen på "första försöket" eller vad man ska säga så räknas det fortfarande som självförsvar, beroende på hur det gått till kan det dock också klassas som dråp och då kommer man inte undan med att påpeka att den andre attackerade först.
    I Rödeby-fallet där en man sköt ihjäl sin sons mobbare så friades mannen helt. Domstolen ansåg att han hade drabbats av en tillfällig psykisk störning och därför inte kunde styra sitt handlande. Så det är inte alltid så enkelt. Omständigheterna spelar stor roll och till sist är det domstolarna som dömer.
  • hedersknyffel
    snorkan skrev 2010-11-02 16:37:12 följande:
    hade ingen aning om att dom fick utföra sånna här sysslor? 

men den där tian? får dom behålla den själv eller? 
    Ja, lönen varierar mellan 3:50-13:50 per timme och förutom 10% som dras i permissionspengar, så får internen resten i veckolön. Dessa pengar skall räcka till allt utom maten som serveras (fika vid besök, julklappar och presenter till barn samt ev tobak, tidningar o dyl).
  • trollkarl
    hedersknyffel skrev 2010-11-02 18:38:46 följande:
    Ja, lönen varierar mellan 3:50-13:50 per timme och förutom 10% som dras i permissionspengar, så får internen resten i veckolön. Dessa pengar skall räcka till allt utom maten som serveras (fika vid besök, julklappar och presenter till barn samt ev tobak, tidningar o dyl).
    dock inte hygienart såsom rakhyvlar, tandborste, tandkräm etc. dock är det budgetkvalle men det funkar att använda. annars får man köpa bättre saker själv..
  • Plutteli
    trollkarl skrev 2010-11-02 18:23:27 följande:
    i sverige med andra exemplet har vi idag 55% återfallsfrekvens inom tre år..
    det svarar ju för att nåt är snett..
    därav at jag frågade om du hade källa på forskning? det hade vart skoj att dra den under näsan på KVV sverige.
    Jag ska se om jag kan få fram nån bra.
    Jämför dock återfallsstatistiken med USA som har hårdare straff och hårdare fängelser, där är återfallen inom tre år 90%! I Norge som har bättre vård och ännu lyxigare fängelser än i Sverige är återfallen inom tre år bara drygt 30%!
  • Plutteli
    diamanten skrev 2010-11-02 18:35:20 följande:
    I Rödeby-fallet där en man sköt ihjäl sin sons mobbare så friades mannen helt. Domstolen ansåg att han hade drabbats av en tillfällig psykisk störning och därför inte kunde styra sitt handlande. Så det är inte alltid så enkelt. Omständigheterna spelar stor roll och till sist är det domstolarna som dömer.
    Jo, det finns alltid undantag och lagen om "provocation" spelar in ibland för att sänka eller helt fria i vissa våldsmål. (Finns ett annat svensk fall där en pappa i rättssalen slår ihjäl en man som våldtagit hans dotter, han frias eftersom rätten anser att det inte är konsigt att en pappa provoceras av att höra i detalj hur hans dotter våldtagits och varje ord kommer från gärningsmannen själv)
  • hedersknyffel
    Plutteli skrev 2010-11-02 18:00:06 följande:
    Vad gäller våra Svenska fängelser. Norge har lyxigare fängelser än vad vi har, och lägre återfall i brott.
    Det finns en väldigt tydlig koppling vad gäller fängelsestraff och brottslighet nämligen:
    Ju hårdare straff och ju hårdare fängelser (liten eller obefintlig vård) ju grövre och större brottslighet i landet.
    Så vill vi hålla brottsligheten nere och dessutom få ut fångar som INTE återgår till brott är "lyxiga" fängelser med fokus på vård vad vi ska satsa på. (Samt bra förebyggande ungdomsverksamhet, vilket brister en hel del i dagsläget, liksom vården på våra anstalter)
    Vet inte var du har fått det ifrån men jag "vet" att mellan 2000-2005 så var norska fängelser mycket hårdare än våra svenska. Mina källor är folk som suttit både i Norge och Sverige under (delar) ovannämnda period.
  • trollkarl
    Plutteli skrev 2010-11-02 18:44:23 följande:
    Jag ska se om jag kan få fram nån bra.
    Jämför dock återfallsstatistiken med USA som har hårdare straff och hårdare fängelser, där är återfallen inom tre år 90%! I Norge som har bättre vård och ännu lyxigare fängelser än i Sverige är återfallen inom tre år bara drygt 30%!
    ja tack gärna, hade vart intressant att se. då vi i sverige trots allt har 55% inom tre år.
    samt att vi idag inte har som förr nån form av rehab ALLS tyvärr, den som finns är både undermålig och ej vetenskapligt förankrad. vilket jag idag försöker påvisa för KVV. som tur är har jag en bra källa in i KVV som jag kan puscha rätt bra med rätt material så kanske man kan förändra. eller nä det vet fan med puckot till GD som precis fick förlängt tre års mandat till. *SUCK*
  • trollkarl
    hedersknyffel skrev 2010-11-02 18:47:07 följande:
    Vet inte var du har fått det ifrån men jag "vet" att mellan 2000-2005 så var norska fängelser mycket hårdare än våra svenska. Mina källor är folk som suttit både i Norge och Sverige under (delar) ovannämnda period.
    ett bra exempel på hur man definierar hårt vs mjukt.
    en tjej från england blev sittande på bangkok hilton i ett par år innan hon fick förlyttning till england. efter et par dagar ville hon ner igen för att visst trots att det var hårdare där, så var hon en människa.
    i englands fängelse hade hon tv, egen cell, säng etc. men thailand var en helt anan sinnesstämning. det har inte med "lyxen" at göra, utan behandling av individen.
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?