• Hamnkrumelur

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag var för dödstraff men sen såg jag en dokumentär som handlade om dödstraffet i Texas. Det var så vidrigt. Det var fruktansvärt. Är mord förbjudet så är det. Det är inte okej att det finns ett lagligt sätt att mörda. Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv.

Jag är numera EMOT

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?
  • Plutteli
    hedersknyffel skrev 2010-11-02 18:29:16 följande:
    Livstid i Sverige är minst 18 år vilket i praktiken kan betyda 12 år vid 2/3 frigivning. Tidsbestämning av lisvstidsstraff får göras tidigast efter 10 år i .fängelse. Personligen tror jag att Ausonius kommer ut inom 10 år. Däremot stureplansmördaren Tommy Z och malexandermännen får nog göra sig beredda på mycket lång väntetid.
    Just Johna Ausonius har ju en dom som innebär att han inte får ges tidsbestämd dom innan det är fastslaget att han kan friskna till och jag råkar veta att det för honom är så gott som obefintlig möjlighet att han kommer kunna räknas som "på bättringsvägen" och därmed få tidsbestämt. Så jag tror absolut inte att han är fri inom några tio år, såvida han inte plötsligt gör någon rent löjlig helomvändning i hela sin personlighet och sjukdom, vilket är föga troligt.
  • trollkarl
    Plutteli skrev 2010-11-02 18:49:26 följande:
    Just Johna Ausonius har ju en dom som innebär att han inte får ges tidsbestämd dom innan det är fastslaget att han kan friskna till och jag råkar veta att det för honom är så gott som obefintlig möjlighet att han kommer kunna räknas som "på bättringsvägen" och därmed få tidsbestämt. Så jag tror absolut inte att han är fri inom några tio år, såvida han inte plötsligt gör någon rent löjlig helomvändning i hela sin personlighet och sjukdom, vilket är föga troligt.
    problemet är i hans fall samt andra att han skall inte sitta inom KVV utan RPK. men det gör han inte, vilket är till nackdel inte bara för han utan alla andra runtomkring me..
  • Plutteli
    trollkarl skrev 2010-11-02 18:47:18 följande:
    ja tack gärna, hade vart intressant att se. då vi i sverige trots allt har 55% inom tre år.
    samt att vi idag inte har som förr nån form av rehab ALLS tyvärr, den som finns är både undermålig och ej vetenskapligt förankrad. vilket jag idag försöker påvisa för KVV. som tur är har jag en bra källa in i KVV som jag kan puscha rätt bra med rätt material så kanske man kan förändra. eller nä det vet fan med puckot till GD som precis fick förlängt tre års mandat till. *SUCK*
    Just nu hittar jag bara denna debattartikel: www.svd.se/opinion/brannpunkt/hardare-tag-ger-inte-farre-brott_4383555.svd
    Hade önskat de kunnat haft med några referenser, men men...

Min morsa slutade arbeta inom kriminalvården i protest just för att man började dra ner på vården allt mer, och ja idag är den ju så gott som obefintlig vilket är idioti.
  • Plutteli
    trollkarl skrev 2010-11-02 18:50:30 följande:
    problemet är i hans fall samt andra att han skall inte sitta inom KVV utan RPK. men det gör han inte, vilket är till nackdel inte bara för han utan alla andra runtomkring me..
    Det beror ju på våra kryptiska lagar, för att hamna på rätts psyk måste man kunna bevisa att personen i fråga inte fattade vad han sysslade med. John Ausonius visste precis vad han gjorde, men han ansåg sig ha rätt att handla så och brydde sig inte ett dugg om offren i det hela. Således funkar inte vård på honom just för att han inte anser sig ha gjort fel även om han är medveten om vad han har gjort och då är det ju bara vanliga kriminal"vården" som gäller...
  • hedersknyffel
    Plutteli skrev 2010-11-02 18:47:02 följande:
    Jo, det finns alltid undantag och lagen om "provocation" spelar in ibland för att sänka eller helt fria i vissa våldsmål. (Finns ett annat svensk fall där en pappa i rättssalen slår ihjäl en man som våldtagit hans dotter, han frias eftersom rätten anser att det inte är konsigt att en pappa provoceras av att höra i detalj hur hans dotter våldtagits och varje ord kommer från gärningsmannen själv)
    Va! Kan man få lite mer detaljer om det fallet tack.
  • Virriga Vera
    AlexanderBubben skrev 2010-11-01 17:56:40 följande:
    Folk som har dödat barn kan få dödsstraff tycker jag.
    Är ett barns liv mer värt än en vuxen? Var skall man dra gränsen?
  • Plutteli
    hedersknyffel skrev 2010-11-02 18:47:07 följande:
    Vet inte var du har fått det ifrån men jag "vet" att mellan 2000-2005 så var norska fängelser mycket hårdare än våra svenska. Mina källor är folk som suttit både i Norge och Sverige under (delar) ovannämnda period.
    Beror kanske på synen på fängelsekunderna? I Norge är tex skillnaden mellan de som har villkorlig dom och de som sitter inne ungefär den samma och återfallen ungefär densamma oavsett om folk har fått hårda straff eller lätta straff (runt 20-30%), men själva fängelserna och standarden är som i Sverige eller bättre.
  • trollkarl
    Plutteli skrev 2010-11-02 18:51:19 följande:
    Just nu hittar jag bara denna debattartikel: www.svd.se/opinion/brannpunkt/hardare-tag-ger...
    Hade önskat de kunnat haft med några referenser, men men...

Min morsa slutade arbeta inom kriminalvården i protest just för att man började dra ner på vården allt mer, och ja idag är den ju så gott som obefintlig vilket är idioti.
    tyvärr så är det ofta så inom KVV. dom bra slutar, kvar blir dom bittra rötäggen till stridspittar, som är rent av farliga för inte bara sig själva utan för internerna..
    Plutteli skrev 2010-11-02 18:53:09 följande:
    Det beror ju på våra kryptiska lagar, för att hamna på rätts psyk måste man kunna bevisa att personen i fråga inte fattade vad han sysslade med. John Ausonius visste precis vad han gjorde, men han ansåg sig ha rätt att handla så och brydde sig inte ett dugg om offren i det hela. Således funkar inte vård på honom just för att han inte anser sig ha gjort fel även om han är medveten om vad han har gjort och då är det ju bara vanliga kriminal"vården" som gäller...
    jo jag vet, vet även dom som begått mord med beräkning som har "spelat" sig in på RPK o går ut efter 2-3 år..
  • AngelOfHarlem

Haha, shit vilken rolig tråd. Snillen spekulerar. Jag blir förvånad över att ni som är för dödsstraff ens kan få till en grammatiskt riktig mening.

Gå in på www.amnesty.se och läs lite.

• trollkarl
    AngelOfHarlem skrev 2010-11-02 18:59:10 följande:
    Haha, shit vilken rolig tråd. Snillen spekulerar. Jag blir förvånad över att ni som är för dödsstraff ens kan få till en grammatiskt riktig mening.

Gå in på www.amnesty.se och läs lite.
    ja för dom belägger ju sina "fakta" med vetenskap och forskning...
    typ att kärnkraft o kärnvapen går han i hand... *suck*
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?