• Hamnkrumelur

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag var för dödstraff men sen såg jag en dokumentär som handlade om dödstraffet i Texas. Det var så vidrigt. Det var fruktansvärt. Är mord förbjudet så är det. Det är inte okej att det finns ett lagligt sätt att mörda. Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv.

Jag är numera EMOT

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?
  • Lavish
    Plutteli skrev 2010-11-02 19:57:02 följande:
    Tiden som passerat har ju passerat, men man kan ju få sin frihet tillbaka och sitt liv åter förhoppningsvis, det kan du ju inte som död.
    Sen anser jag att det inte är relevant hur ofta det egentligen händer att någon förklaras oskyldigt dömd, det räcker med att EN person avrättats oskyldigt för att det ska vara en för mycket.
    Men det gäller ju alla straff. Folk blir förmodligen oskyldigt dömda och aldrig frikända också. Hela rättsystemet har ju det inbyggda felet.

Trots allt smiter ju alla fina argument om humanism, mänskliga rättigheter och brutalisering av samhället ut genom fönstret så fort man synar fängelsestraffet i sömmarna.

Jag tycker absolut att det är en relevant fråga. Eftersom en oskyldig dömd som blivit avrättad står mot alla människor som utsatts för våldsbrott från frigivna våldsbrottslingar.  Är inte deras rättigheter till liv och trygghet värda något?
  • Plutteli
    Lavish skrev 2010-11-02 20:00:41 följande:
    Men det gäller ju alla straff. Folk blir förmodligen oskyldigt dömda och aldrig frikända också. Hela rättsystemet har ju det inbyggda felet.

Trots allt smiter ju alla fina argument om humanism, mänskliga rättigheter och brutalisering av samhället ut genom fönstret så fort man synar fängelsestraffet i sömmarna.

Jag tycker absolut att det är en relevant fråga. Eftersom en oskyldig dömd som blivit avrättad står mot alla människor som utsatts för våldsbrott från frigivna våldsbrottslingar.  Är inte deras rättigheter till liv och trygghet värda något?
    För egen del är jag ju för vård och inte straff i fängelser. En rättsstat har ju självklart inbyggda fel, det blir det ju oavsett hur man gör. En sak i Sverige som skulle dra upp rättssäkerheten en aning dock vore om vi tog bort systemet med nämndemän.
  • Lavish
    Plutteli skrev 2010-11-02 20:05:41 följande:
    För egen del är jag ju för vård och inte straff i fängelser. En rättsstat har ju självklart inbyggda fel, det blir det ju oavsett hur man gör. En sak i Sverige som skulle dra upp rättssäkerheten en aning dock vore om vi tog bort systemet med nämndemän.
    Vad gör vi med dem som inte går att rehabilitera. (Eller de som vår rättstat idag inte klarar av att rehabilitera)?
  • hedersknyffel
    Plutteli skrev 2010-11-02 19:55:21 följande:
    Nej, inte min bedöming däremot min morsas
    Jag håller med din morsa.
  • Plutteli
    Lavish skrev 2010-11-02 20:06:57 följande:
    Vad gör vi med dem som inte går att rehabilitera. (Eller de som vår rättstat idag inte klarar av att rehabilitera)?
    Vi håller dem inlåsta så klart, tills de dör eller vi finner ett bra sätt att rehabilitera dem på.
  • hedersknyffel
    Lavish skrev 2010-11-02 20:06:57 följande:
    Vi kan ju inte avrätta bara för att vi inte vet hur!
  • Plutteli
    hedersknyffel skrev 2010-11-02 20:12:50 följande:
    Jag håller med din morsa.
    Tur de, till skillnad från mig har hon ju arbetat personligen med Ausonius när han satt inne på en anstalt hon var chef för i början av 90 talet...
  • Lavish
    Plutteli skrev 2010-11-02 20:13:02 följande:
    Vi håller dem inlåsta så klart, tills de dör eller vi finner ett bra sätt att rehabilitera dem på.
    Tja, så funkar det ju inte nu. Nu släpps de ju ut igen, och igen, och igen.
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?