• Anonym

Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?

Jag har nu kört Dukan dieten i en vecka, har redan förlorat 3 kg!!! Förstår ju att det mesta är vätska, men det är otroligt motiverande.

Jag var lite seg i kolan de tre första dagarna samt lätt illamående men nu mår jag toppen! Har INGET sötsug what so ever och jag är verkligen godisgrisen number one i vanliga fall. Känns som en otrolig befrielse!

Är nu nyfiken på om det finns någon där ute som har kört denna diet under en längre period? Hur har det fungerat?

Mvh

• Svar på tråden Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?
  • Frida2009
    tussill skrev 2011-01-24 18:53:51 följande:
    Tack vad bra! Då kan jag köra med den jag köpte idag med 0,5% fett Glad smakar lite surt med det ska gå!

Och du körde en vecka för och gå ner 14kg, då kanske det är rätt lagom för 10kg med eller tror du jag ska ta mindre?
    Jag tror det blir lagomt.
    Sedan ska du köra en dag protein och en dag protein+grönsak.
    För bästa effekt 5 dagar vardera.
  • Mysgosmys
    Beatrissan skrev 2011-01-25 21:06:44 följande:

Oj, jag vill inte verka "mammig", men äter du inte väldigt lite?
    Klart det är upp till dig, men tror inte det är bra att äta bara 1 ägg och 2 äggvitor på en heldag och sen kyckling o keso till midaag, din middag låter ju inte kass, men et innan... Låter väldigt lite enligt mig...

På Ica Maxi som jag handlar på finns det både några små burkar som heter kvarg och små som geter kesella.. Man kan avända dem till såser, dip och i plättar tex...
    Köp  "Må Bra" tidningen som finns ute i affärerna nu, där finns ett helt uppslag om dieten och vad man ska äta osv...

Jaså tycker du? Jag trodde huvudsaken var att man inte är hungrig.. :S Vilket jag inte heller är nu ju.. Ingen större skillnad mot innan dieten, då käkade jag ett ägg till frukost och sen kanske nån bulle eller nåt på eftermiddagen och sen en "normal" middag.. Sen brukar jag även äta lakrtits eller glass eller chips eller nåt på kvällen..Det har jag ju inte gjort nu :)
    Blev en skål yoghurt med vetekli till kvällsmat idag.. :) 
  • Beatrissan
    Mysgosmys skrev 2011-01-25 22:44:09 följande:
    Jaså tycker du? Jag trodde huvudsaken var att man inte är hungrig.. :S Vilket jag inte heller är nu ju.. Ingen större skillnad mot innan dieten, då käkade jag ett ägg till frukost och sen kanske nån bulle eller nåt på eftermiddagen och sen en "normal" middag.. Sen brukar jag även äta lakrtits eller glass eller chips eller nåt på kvällen..Det har jag ju inte gjort nu :)
    Blev en skål yoghurt med vetekli till kvällsmat idag.. :) 
    Huvudsaken är givetvis att du mår bra....
    När jag började och åt så "lite>" som du så fick jag huvudvärk... funkade inte alls för mig....
    Men bara för att det inte gjorde det för mig betyder absolut inte att det inte gör det för dig....
    Kändes bara som att det var lite lite men nu har du ju fyllt p med yoggi oxå... ;)

Testat plättarna??
  • Beatrissan

Anonym/Anonym TS

Hur mycket har du gått ner? Hur länge har du hållt på och hur länge planerar du att hålla på?
    Såg att du skrivit lite mattips i början av tråden, va det creme fresh lätt du gjorde sås o dipp på eller nåt annat?

• Mysgosmys
    Beatrissan skrev 2011-01-25 22:52:44 följande:
    Huvudsaken är givetvis att du mår bra....
    När jag började och åt så "lite>" som du så fick jag huvudvärk... funkade inte alls för mig....
    Men bara för att det inte gjorde det för mig betyder absolut inte att det inte gör det för dig....
    Kändes bara som att det var lite lite men nu har du ju fyllt p med yoggi oxå... ;)

Testat plättarna??
    Jao lite "lätthuvad" har jag blivit minsann.. :P Trött mycket tidigare på kvällen, dvs runt 22 snåret.. Men det är positivt, jag brukar annars inte kunna lägga mig förrän 02 och somna runt 05.. 

Annars har jag varit pigg och ovanligt glad de här två dagarna, har varit riktigt konstruktiv och fått en massa saker gjort =D

Men att det blivit så lite jag har ätit är för att jag aldrig haft stor matlust, plus att jag är för lat för att orka ställa mig och laga mat.. ;) Ett kokt ägg från kylen är ju så lätt när man är hungrig, bara att ta ett =)

Men imorgon tänkte jag faktiskt köra makrill eller tonfisk istället för ägg till lunch, och så yoggi till frukost, nu när jag hittat vetekli... Visste inte vad det var eller var det fanns men jag chansade på bakhyllan och hittade det där ^^ Köpte även kruskakli som jag ska ha till mitt specialbröd som jag brukar göra... LCHF recept, men det är inte en massa fett så det är nog godkänt sen i fas 3 :) Sen tänkte jag göra kött och keso till middag imorgon :)

Nej jag skulle vilja testa plättarna och färsbiffarna, men  har ingen kesella hemma. Ska köpa det imorrn om det inte är för kallt för att gå till affären... Ska köpa köttfärs också å göra biffarna nån dag :)

Plättarna, passar dom bäst till frukost el. lunch el. middag? Kan ju kanske göra "crepes" och stoppa i tonfisk eller nåt? =P 
  • tussill
    Frida2009 skrev 2011-01-25 22:00:20 följande:
    Jag tror det blir lagomt.
    Sedan ska du köra en dag protein och en dag protein+grönsak.
    För bästa effekt 5 dagar vardera.
    Alltså menar du vartannan dag? (fas två protein/grönsak sedan bara protein och sen grönsaker till igen?)
     Jag tänkte om jag kör fas 1 tills fredag då är det fem dagar och sedan börjar fas två, är det för lite?
  • Milli10

Hej på er!

Jag började på denna dieten i måndags, har hittills gått ner 1,8 kg men det är ju mest vätska än så länge fast ett minus är alltid kul ändå :) Har 20kg som ska bort!!

Vet inte hur jag snubblade in på just denna diet..såg någon länk på nätet och tyckte det lät vettigt. Jag har tidigare försökt med lchf och visst det är helt ok men man går ner rätt sakta för man får i sig så mkt kalorier när man äter så mkt fett och dessutom så går man upp jättemycket om man fuskar, troligtvis pga av att man redan äter så mkt fett och så lägger man dessutom till kolhydrater... Sen av någon anledning är det svårt att äta begränsat av allt det goda som är tillåtet, tex ostar och nötter. På något vis är det enklare att följa en diet där man måste utesluta allt det goda...iaf i början är det enklare tycker jag.

Måste säga att jag är förvånad att jag inte är hungrig på denna diet, på lchf var jag mkt mer hungrig och sugen de första dagarna. Någon som upplevt samma?

En till fråga, hur är det med fet fisk som makrill får man äta det? Det är ju rätt kaloririkt...

Nu ska jag tipsa er om en god dessert som jag gjorde igår, ni kanske redan har testat den men ändå hihi. Jag tog kesella 1% vaniljpulver (inte socker) och lite sötningsmedel och blandade. Faktiskt gott!

Hade varit kul oxå att få veta hur mycket alla gått ner och hur länge ni hållit på? Glad

• tussill
    Milli10 skrev 2011-01-26 08:49:25 följande:
    Hej på er!

Jag började på denna dieten i måndags, har hittills gått ner 1,8 kg men det är ju mest vätska än så länge fast ett minus är alltid kul ändå :) Har 20kg som ska bort!!

Vet inte hur jag snubblade in på just denna diet..såg någon länk på nätet och tyckte det lät vettigt. Jag har tidigare försökt med lchf och visst det är helt ok men man går ner rätt sakta för man får i sig så mkt kalorier när man äter så mkt fett och dessutom så går man upp jättemycket om man fuskar, troligtvis pga av att man redan äter så mkt fett och så lägger man dessutom till kolhydrater... Sen av någon anledning är det svårt att äta begränsat av allt det goda som är tillåtet, tex ostar och nötter. På något vis är det enklare att följa en diet där man måste utesluta allt det goda...iaf i början är det enklare tycker jag.

Måste säga att jag är förvånad att jag inte är hungrig på denna diet, på lchf var jag mkt mer hungrig och sugen de första dagarna. Någon som upplevt samma?

En till fråga, hur är det med fet fisk som makrill får man äta det? Det är ju rätt kaloririkt...

Nu ska jag tipsa er om en god dessert som jag gjorde igår, ni kanske redan har testat den men ändå hihi. Jag tog kesella 1% vaniljpulver (inte socker) och lite sötningsmedel och blandade. Faktiskt gott!

Hade varit kul oxå att få veta hur mycket alla gått ner och hur länge ni hållit på? Glad
    Ja jag tror du har rätt i att det är lätt att det blir för mycket kolhydrater med lchf. Den kosten skulle aldrig passa mig då jag inte tål fett i större mängder.
    Började i måndags jag med och jag tror det börjar kännas bättre nu, första dagen åt jag för lite så då vart jag så hungrig.

Den här desserten du tippsat om är bas i en efterrätt som är urgod. När man får äta mer kolhydrater så passar rätten bättre men jag håller med om att den blandningen är god.
    Orginal receptet ska man ha kesella/kvarg blanda i vaniljsocker eller köpa färdig kesella vanilj, ha i lite vispad grädde och sommar varianten har man i jordgubbar, banan, blåbär osv.
    I julas åt jag den fast då hade vi i plommon, det är så himla gott. Men nu ska vi inte prata onyttigheter merFoten i munnen
    Men man kan ju göra den i light version när man kommer till det stadiet.

Jag har inte vägt mig än ska göra det i slutet på veckan då jag har nyligen börjat. Men det är kul och se så många fler som hoppat på dieten
  • Mamma060812
    Hej på er!

Jag började oxå i måndags & har oxå tappat 1,8Kg det är motiverande om ändå vätska, fast o andra sidan dricker jag minst 3L vatten varje dag oxå så jag vet inte egentligen hur mycket vätska det är som försvunnit ? 

Jag har 25Kg att gå ner så jag har tänkt mig Attackfasen i 10 dagar, det är ju Max & rekommenderas när man har så mycket övervikt som jag.

Känner mig inte heller hungrig, med tanke på hur lite man egentligen äter. Vilket är kanon för jag tror till stor del så behöver jag minska min magsäck så jag äter mindre portioner & det verkar ju funka med denna diet utan ansträngning

När jag går in i Fas 2 så har jag tänkt mig varannandag principen, men jag kanske tänker fel här ? Men det är ju bara att testa, annars får man väl gå tillbaka till 5dagar protein & 5 dagar protein+grönskaker.
  • Mysgosmys
    Hej på er!

Jag började också i måndags men har inte vägt mig än, jag har bestämt att jag bara får väga och ta mått på måndagar :P

Jag har också testat LCHF men det var så mycket som var tillåtet så man får ingen bra bild av en gräns tycker jag.. Så det blev lite fuskande här och där med godis o sånt och vips så sköt jag upp 10kg istället för ner 20... Så nu har jag 30kg att bli av med!

Jag undrar också hur det är med makrill, om man får äta det... Har läst att flera stycken har ätit det och har själv köpt hem det, men inte vågat äta det ännu... :P Även Lax är ju fet.

Själv har jag tänkt att ta kesella och blanda i nån fun light saft för att  få smak på det som efterrätt. Men idag är det minus 25 grader här så jag vet inte om man kan ta sig till affären utan att frysa ihjäl.. :/ 
Svar på tråden Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?