• Anonym

Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?

För några år sedan avled min son, och jag hamnade i en slags chock. Vi (min man och jag) planerade sonens begravning och valde att hålla den väldigt liten och intim, bara närmaste familjen, jag orkade inte med fler. Jag har en syster och en mor och en far som fortfarande är i livet, så de var bjudna samt min mans familj, hans mamma och pappa.

Min syster valde att inte komma, hon hävdade att hon hade en viktig tenta som hon behövde ta och hon kunde därmed inte delta, istället skulle hon komma på urnsättningen. Just då var jag i chock och orkade och ville inte ta konflikten, sorgen tog upp all min energi och att ta mig ur sängen på morgonen och andra vardagliga ting. Sagt och gjort så kom hon inte men valde att delta i urnsättningen en månad senare, och jag trodde att jag var ok med detta.

Under åren som har gått sedan dess har jag dock funnit mig bli mer och mer irriterad på hennes ego. Hon är lillasyster och har alltid varit mammas och pappas lilla gullunge, vi har alltid tvingats ta hänsyn till henne och hennes känslor, hon är nämligen "otroligt känslig", mina föräldrars favorituttryck. Det skiljer ett antal år mellan oss också så vi har aldrig varit särskilt tighta.

Nu har jag iaf kommit på att jag är otroligt bitter och ledsen och besviken över att hon inte kom på min sons begraving, självklart finns det fler händelser som fått mig att känna på detta sätt, men just det här väger tyngst. Det finns omtentor, hon valde att prioritera sin tenta framför min sons begravning och jag varken kan eller vill förlåta detta. Överreagerar jag, hur skulle ni tänka?

Just nu har jag sagt upp all kontakt med henne, jag orkar inte med henne, och samtidigt är jag djupt olycklig för det här, hur går jag vidare?

• Svar på tråden Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?
  • Anonym

hur gammalt var barnet, hur var deras relation?
    det kan ju spela in, hur mycket hon kunde sätta sig in i sorgen.

• Havana

Jag vet inte om jag är helt annorlunda än alla andra härinne..
    Men allvarligt talat.. om er syster/bror hade förlorat sina närmsta, hade ni verkligen kunnat använda ursäkten..
    -JAG klarar inte av att gå på begravning..
    För mig handlar det inte om vad JAG klarar av, utan man gör det bara och man fixar det bara..
    så är det i min värld.
    Å jag är definitivt inte en tjej som ser saker svart eller vitt..
    Det är aldrig lätt att närvara på en begravning (tro mig, jag vet, min syster begravde sin dotter.)
    Finns inte på kartan att jag skulle sagt till henne att JAG inte fixar det..
    Nä, jag är inte överens me' många tidigare inlägg här.. men det är min åsikt..

• Anonym (X)

Jag tror att du ställer lite höga krav på din syster. Det är inte lätt att veta vad för sorts stöd en person i sorg behöver. Prata ut med henne!

• Anonym

har du inte redan förlåtit henne eftersom det hände för flera år sen?
    svårt att dra upp nu.

• vampyria2

Beklagar din förlust men du tänk på att det inte är värt att även förlora din syster Drömmer
    Förstår att du är ledsen men pratade du inte med dem som skulle komma innan ni bestämde datum för begravningen?  När min pappa dog så kollade vi av vilka datum våra närmaste absolut inte kunde innan vi satt datum för begravningen.

• Anonym

I vår familj ställer vi upp för varandra, alla utom hon, eftersom hon alltid kommer först och ställs i främsta rummet. Jag ska inte behöva säga till henne att jag behöver stöd när MIN son dör, hon fanns inte där för mina andra barn när de föddes, hon ringde aldrig när jag låg på sjukhus och var svårt sjuk. Hon har sagt till mig och till min barn (den äldsta är sex) att hon ska komma och sean kommer hon aldrig. Varje gång hon är på besök blir hon sjuk och tar uppmärksamheten från mina barn.

Jag och min familj bor nämligen inte på samma ort som mina föräldrar och min syster, men de äger en sommarstuga här och när hon blir "sjuk" tar hon dyrbar tid från mina barn som de kunde spendera med sina morföräldrar.

Valet är mitt och det inser jag, vem vill vara bitter och arg, men samtidigt VILL och kan jag inte förlåta henne. Hur kan jag få mig själv att vilja det?

Jag kan inte tala med människan, hon blir så dramatisk och skriker och hör inte ett ord man säger och skriva ett brev det är jag inte redo för, men det var en bra idé, tack.

• Lavish
    Anonym skrev 2010-11-07 23:19:07 följande:
    I vår familj ställer vi upp för varandra, alla utom hon, eftersom hon alltid kommer först och ställs i främsta rummet. Jag ska inte behöva säga till henne att jag behöver stöd när MIN son dör, hon fanns inte där för mina andra barn när de föddes, hon ringde aldrig när jag låg på sjukhus och var svårt sjuk. Hon har sagt till mig och till min barn (den äldsta är sex) att hon ska komma och sean kommer hon aldrig. Varje gång hon är på besök blir hon sjuk och tar uppmärksamheten från mina barn.

Jag och min familj bor nämligen inte på samma ort som mina föräldrar och min syster, men de äger en sommarstuga här och när hon blir "sjuk" tar hon dyrbar tid från mina barn som de kunde spendera med sina morföräldrar.

Valet är mitt och det inser jag, vem vill vara bitter och arg, men samtidigt VILL och kan jag inte förlåta henne. Hur kan jag få mig själv att vilja det?

Jag kan inte tala med människan, hon blir så dramatisk och skriker och hör inte ett ord man säger och skriva ett brev det är jag inte redo för, men det var en bra idé, tack.
    Du har ju uppenbarligen redan bestämt dig så det är inte mycket att diskutera om.
  • Anonym

Du verkar ju inte ens tycka om henne, så att det skulle varit så enormt viktigt med hennes stöd just den dagen förstår jag inte.

• Anonym
    vampyria2 skrev 2010-11-07 23:17:41 följande:
    Beklagar din förlust men du tänk på att det inte är värt att även förlora din syster Drömmer
    Förstår att du är ledsen men pratade du inte med dem som skulle komma innan ni bestämde datum för begravningen?  När min pappa dog så kollade vi av vilka datum våra närmaste absolut inte kunde innan vi satt datum för begravningen.
    Nej, min son dog plötsligt och allt jag ville var att få honom begravd, jag ville inte ha honom liggande i en frys längre än absolut nödvändigt och det var därför vi (min man och jag) valde att bara bjuda våra familjer, de absolut närmsta.
  • Havana

Fast möter du inte henne på nå'n nivå ( t ex genom brev el liknande) så kommer du ju aldrig reda ut detta..
    Då kommer du faktiskt gå runt å va bitter.. då hjälper det inte vad du får för råd här, det kommer aldrig lösa sig av sig självt.. om du vill ta upp det till ytan, så måste du berätta för henne vad du känner även om det rent ut sagt är skitjobbigt.. annars kommer du alltid störa dig och vara bitter för detta resten av ditt liv.

Svar på tråden Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?