• Anonym

Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?

För några år sedan avled min son, och jag hamnade i en slags chock. Vi (min man och jag) planerade sonens begravning och valde att hålla den väldigt liten och intim, bara närmaste familjen, jag orkade inte med fler. Jag har en syster och en mor och en far som fortfarande är i livet, så de var bjudna samt min mans familj, hans mamma och pappa.

Min syster valde att inte komma, hon hävdade att hon hade en viktig tenta som hon behövde ta och hon kunde därmed inte delta, istället skulle hon komma på urnsättningen. Just då var jag i chock och orkade och ville inte ta konflikten, sorgen tog upp all min energi och att ta mig ur sängen på morgonen och andra vardagliga ting. Sagt och gjort så kom hon inte men valde att delta i urnsättningen en månad senare, och jag trodde att jag var ok med detta.

Under åren som har gått sedan dess har jag dock funnit mig bli mer och mer irriterad på hennes ego. Hon är lillasyster och har alltid varit mammas och pappas lilla gullunge, vi har alltid tvingats ta hänsyn till henne och hennes känslor, hon är nämligen "otroligt känslig", mina föräldrars favorituttryck. Det skiljer ett antal år mellan oss också så vi har aldrig varit särskilt tighta.

Nu har jag iaf kommit på att jag är otroligt bitter och ledsen och besviken över att hon inte kom på min sons begraving, självklart finns det fler händelser som fått mig att känna på detta sätt, men just det här väger tyngst. Det finns omtentor, hon valde att prioritera sin tenta framför min sons begravning och jag varken kan eller vill förlåta detta. Överreagerar jag, hur skulle ni tänka?

Just nu har jag sagt upp all kontakt med henne, jag orkar inte med henne, och samtidigt är jag djupt olycklig för det här, hur går jag vidare?

• Svar på tråden Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?
  • Anonym (du..)
    Anonym (Mor) skrev 2010-11-08 00:22:07 följande:
    Du får dock dispans ifrån CSN om du ska närvara vid en begravning av närstående och förlorar då inga pengar trotts att du missar din tenta. Iaf var det så för min systers utbildning för ett år sedan.
    Ibland är csn snälla :) inte alltid dock.
  • Anonym (för fan!)

Hej TS!

Vill bara säga att jag beklagar din förlust otroligt mycket. Och så vill jag säga att jag blir otroligt irriterad på alla här inne som tycker att du får skylla dig själv eller hade lika gärna klarat dig utan din syster på begravningen. Fyfan vilken taskig jävla attityd, de kan ju inte veta vad det innebär att ha en familj.

Jag förstår dig till 100%! Jag har läst alla dina inlägg om vad för slags person din syster är och hur hon har betett sig under åren. Och eftersom jag inte känner dig så får jag ju ta dig på orden helt enkelt, och varför skulle jag inte? Det finns ju ingen anledning till att gå in och försöka reda ut hela ditt liv heller!

Nej jag håller med dig. Hur tajt man än är med sin syster så är det väl för fan helt jävla självklart att man ska gå på hennes eget barns begravning! Säger som ett par få stycken sagt innan, det är ju DIN förlust, DITT barn, klart att hon förmodligen sörjer (eller kanske inte, det spelar ingen roll), men hennes uppgift blir ju till att finnas där för DIG! Jag fattar inte hur de andra tänker.. Alls.

Och som sagt, det finns omtentor, man får dispans, och dessutom så får du missa max 2 tentor under höstterminen och max 1 tenta under våren, innan CSN vägrar en pengar. Så hennes anledning duger inte för mig, absolut inte.

Och jag klandrar dig absolut inte för att ha brutit kontakten med henne. Med tanke på att hon har uppmuntrats till detta beteende är det inte konstigt att hon utnyttjar detta, men du har all rätt i världen att inte tycka att det är OK. I och med att du mår dåligt över detta föreslår jag att du ber om ett möte, inleder med att du vill berätta något för henne och att du inte vill bli avbruten. Allt hon behöver göra att lyssna, sen kan hon gå om hon vill. För du måste inse att det viktigaste för dig är inte att hon ber om förlåtelse och ändrar på sig. Det viktigaste för dig är att du får uttrycka dina tankar och känslor. Att du får säga ifrån.

När du berättar detta så koncentrera dig på att uttrycka dig i ett tydligt JAG-perspektiv. Dvs, JAG känner, JAG tycker, JAG blev besviken, osv. Inte en massa "du är si, du är så, du gör det och det". Då kommer ditt budskap inte att komma fram.

Så du berättar om dina tankar och känslor. Och börjar hon bråka (skrika och tjafsa) om detta så säg ifrån. Säg att du är medveten om att hon är "känslig" och inte tål att få kritik, men att det här är något du måste få ur dig och hon måste få höra. Och så lämnar du över bollen till henne. Nu har jag fått sagt det jag vill säga. Du är välkommen att höra av dig när du vill prata med mig utan att skrika. Och så går du därifrån. Dvs behåll kontroll över situationen hela tiden. Du startar den, och du avslutar den!

Du kan också söka upp en samtalskontakt innan och berätta om detta och om hur dåligt du mår pga detta. Om du skulle vilja göra den här "konfrontationen" sen, så kan du alltid be din samtalskontakt att närvara, för att hjälpa dig att behålla kontrollen över situationen och ge dig stöd och styrka!

Långt inlägg, ber om ursäkt. Men jag har varit i den här situationen ett par gånger så jag känner igen mig mycket och jag vill verkligen hjälpa dig!

Lycka till!

• Anonym
    Anonym (för fan!) skrev 2010-11-08 00:52:04 följande:
    Och som sagt, det finns omtentor, man får dispans, och dessutom så får du missa max 2 tentor under höstterminen och max 1 tenta under våren, innan CSN vägrar en pengar. Så hennes anledning duger inte för mig, absolut inte.
    Du behöver ju inte komma med felinformation för att förvärra debatten. Vissa bättre programutbildningar - de flesta juristlinjer exempelvis - har en tentamen om 30 hp per termin. Att missa den är inget CSN ser mellan fingrarna med.

Nu låter jag krass, måhända, men är det verkligen värt att sätta sin egen framtid på spel för en symbolhandling gentemot en syster man egentligen inte står särskilt nära?
  • Anonym
    Anonym (för fan!) skrev 2010-11-08 00:52:04 följande:
    Hej TS!

Vill bara säga att jag beklagar din förlust otroligt mycket. Och så vill jag säga att jag blir otroligt irriterad på alla här inne som tycker att du får skylla dig själv eller hade lika gärna klarat dig utan din syster på begravningen. Fyfan vilken taskig jävla attityd, de kan ju inte veta vad det innebär att ha en familj.

Jag förstår dig till 100%! Jag har läst alla dina inlägg om vad för slags person din syster är och hur hon har betett sig under åren. Och eftersom jag inte känner dig så får jag ju ta dig på orden helt enkelt, och varför skulle jag inte? Det finns ju ingen anledning till att gå in och försöka reda ut hela ditt liv heller!

Nej jag håller med dig. Hur tajt man än är med sin syster så är det väl för fan helt jävla självklart att man ska gå på hennes eget barns begravning! Säger som ett par få stycken sagt innan, det är ju DIN förlust, DITT barn, klart att hon förmodligen sörjer (eller kanske inte, det spelar ingen roll), men hennes uppgift blir ju till att finnas där för DIG! Jag fattar inte hur de andra tänker.. Alls.

Och jag klandrar dig absolut inte för att ha brutit kontakten med henne. Med tanke på att hon har uppmuntrats till detta beteende är det inte konstigt att hon utnyttjar detta, men du har all rätt i världen att inte tycka att det är OK. I och med att du mår dåligt över detta föreslår jag att du ber om ett möte, inleder med att du vill berätta något för henne och att du inte vill bli avbruten. Allt hon behöver göra att lyssna, sen kan hon gå om hon vill. För du måste inse att det viktigaste för dig är inte att hon ber om förlåtelse och ändrar på sig. Det viktigaste för dig är att du får uttrycka dina tankar och känslor. Att du får säga ifrån.

När du berättar detta så koncentrera dig på att uttrycka dig i ett tydligt JAG-perspektiv. Dvs, JAG känner, JAG tycker, JAG blev besviken, osv. Inte en massa "du är si, du är så, du gör det och det". Då kommer ditt budskap inte att komma fram.

Så du berättar om dina tankar och känslor. Och börjar hon bråka (skrika och tjafsa) om detta så säg ifrån. Säg att du är medveten om att hon är "känslig" och inte tål att få kritik, men att det här är något du måste få ur dig och hon måste få höra. Och så lämnar du över bollen till henne. Nu har jag fått sagt det jag vill säga. Du är välkommen att höra av dig när du vill prata med mig utan att skrika. Och så går du därifrån. Dvs behåll kontroll över situationen hela tiden. Du startar den, och du avslutar den!

Du kan också söka upp en samtalskontakt innan och berätta om detta och om hur dåligt du mår pga detta. Om du skulle vilja göra den här "konfrontationen" sen, så kan du alltid be din samtalskontakt att närvara, för att hjälpa dig att behålla kontrollen över situationen och ge dig stöd och styrka!

Långt inlägg, ber om ursäkt. Men jag har varit i den här situationen ett par gånger så jag känner igen mig mycket och jag vill verkligen hjälpa dig!

Lycka till!
    Kan man mäta sorg? Varför måste man gå på en begravning?
  • nonayti

Men herregud, man går inte på någons begravning bara för att sörja den avliden, utan för att stötta och hjälpa anhöriga.Och om de närmaste inte gör det, vem ska göra det. Jag skulle bli jätte besviken.Så jag håller med ts till hundra. Några timmar kunde hon väl ta från sin plugg. Och kom inte och säg att hon kanske inte klarar av det. Vaddå, hur tror ni ts klarade det, det var ju hennes son. Finns inget värre än att förlora ett barn.

Nej ts, jag tycker inte att du överreagerar. Men jag tycker däremot att du ska prata med henne.

Och till alla som frågar omålder så tycker jag inte det spelar roll. om hon inte hade relation till sonen så hade hon väl relation till systern(ts) och hon borde vara där som stöd för ts.

beklagar så ts för din förlust. skickar massa kramar till dig och din familj

• Anonym
    nonayti skrev 2010-11-08 01:28:15 följande:
    Men herregud, man går inte på någons begravning bara för att sörja den avliden, utan för att stötta och hjälpa anhöriga.Och om de närmaste inte gör det, vem ska göra det. Jag skulle bli jätte besviken.Så jag håller med ts till hundra. Några timmar kunde hon väl ta från sin plugg. Och kom inte och säg att hon kanske inte klarar av det. Vaddå, hur tror ni ts klarade det, det var ju hennes son. Finns inget värre än att förlora ett barn.

Nej ts, jag tycker inte att du överreagerar. Men jag tycker däremot att du ska prata med henne.

Och till alla som frågar omålder så tycker jag inte det spelar roll. om hon inte hade relation till sonen så hade hon väl relation till systern(ts) och hon borde vara där som stöd för ts.

beklagar så ts för din förlust. skickar massa kramar till dig och din familj
    Alla ORKAR inte gå på begravning hur myket e än vill stötta? Vem vet om ts sorg var störst?
  • Anonym (pia)

Beklagar din hemska sorg TS! FruktansvärtRynkar på näsan

SJÄLVKLART fult av din syster att visa sån orespekt för dig och din son och din man genom och skippa din sons begravning! Fattar inte hur en syster kan göra så.
    Men jag har råkat liknande ut av min syster, min äldre syster, vid ett dödsfall som drabbade mig(inte så hemskt som för dig)och det förlät inte jag.
    Nu är min syster också en sån som ALLT ska kretsa runt och är i allt en mycket svekfull och egotrippad människa så för mig är det ingen förlust att inte ha henne i mitt liv för man blir BARA ständigt sviken och sårad av henne.
    Är din likadan så mår du kanske bäst av att inte ha nån kontakt heller........

Känner för dig TS! Du reagerar helt sunt!

• Anonym (Nja)

Verkar som att du inte vill berätta åldern på barnet för att du kanske får ett svar som du inte är ute efter. För om barnet var nyfödd så behöver det inte vara så konstigt att hon inte kom, man hinner inte utveckla de känslor som man annars hade gjort för ett barn som vore äldre.

• Anonym

Antagligen är hon för omogen för att förstå vad stöttningen vid begravningen hade betytt för dig. I 20-årsålder avstod jag från min bästa kompis första barns dop av någon fånig orsak. Jag förstod helt enkelt inte hur stort det var för henne!
    Nästa barns dop var jag med på men det var först när jag i 30-års åldern fick egna barn som jag förstod vilken symbolhandling det var och hur jag hade svikit. Jag har självklart bett om förlåtelse.

Kanske din syster kommer till insikt senare. Jag hade i alla fall valt att tala med henne om det gnagde min själv. Tillfället är ju dock tyvärr förlorat hursom men det kanske blir lättare för dig att gå vidare?  

• Primrose

Jag tycker att din syster gjorde väldigt fel i att inte närvara vid begravningen. Det visar på en brist på medkänsla och förståelse för någon annans lidande. Att hon inte kom på begravningen var, verkar det som, droppen som fick bägaren att rinna över, så att säga. Du har tidigare fått erfara att hennes känslighet är viktig och att du och dina föräldrar har gått litet på tå kring henne. Tyvärr kan detta ha bidragit till att hon nu, som vuxen, har svårt att visa medkänsla - hon har kanske blivit så van vid att det är hon som är den "känsliga" att hon inte kan förstå att du lider. När du själv har fått genomgå en så total sorg som det måste vara att förlora sitt barn så finns det nog något inom dig som har brustit vad gäller din syster. Du fick inget stöd av henne i din svåra stund och det är, helt enkelt, omöjligt för dig att förlika dig med det. Att vara på sitt barns begravning - en obegripligt fruktansvärd erferenhet - då behöver man människor som stöttar. Din syster fanns inte där för dig och det är (på djupet) omöjligt för dig att förlåta. Jag förstår dig.

Svar på tråden Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?