• Anonym

Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?

För några år sedan avled min son, och jag hamnade i en slags chock. Vi (min man och jag) planerade sonens begravning och valde att hålla den väldigt liten och intim, bara närmaste familjen, jag orkade inte med fler. Jag har en syster och en mor och en far som fortfarande är i livet, så de var bjudna samt min mans familj, hans mamma och pappa.

Min syster valde att inte komma, hon hävdade att hon hade en viktig tenta som hon behövde ta och hon kunde därmed inte delta, istället skulle hon komma på urnsättningen. Just då var jag i chock och orkade och ville inte ta konflikten, sorgen tog upp all min energi och att ta mig ur sängen på morgonen och andra vardagliga ting. Sagt och gjort så kom hon inte men valde att delta i urnsättningen en månad senare, och jag trodde att jag var ok med detta.

Under åren som har gått sedan dess har jag dock funnit mig bli mer och mer irriterad på hennes ego. Hon är lillasyster och har alltid varit mammas och pappas lilla gullunge, vi har alltid tvingats ta hänsyn till henne och hennes känslor, hon är nämligen "otroligt känslig", mina föräldrars favorituttryck. Det skiljer ett antal år mellan oss också så vi har aldrig varit särskilt tighta.

Nu har jag iaf kommit på att jag är otroligt bitter och ledsen och besviken över att hon inte kom på min sons begraving, självklart finns det fler händelser som fått mig att känna på detta sätt, men just det här väger tyngst. Det finns omtentor, hon valde att prioritera sin tenta framför min sons begravning och jag varken kan eller vill förlåta detta. Överreagerar jag, hur skulle ni tänka?

Just nu har jag sagt upp all kontakt med henne, jag orkar inte med henne, och samtidigt är jag djupt olycklig för det här, hur går jag vidare?

• Svar på tråden Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-11-07 23:38:01 följande:
    Förlåt att jag högg, jag mår bara så otroligt dåligt av allt det här.
    jo, men jag tror du mår ännu sämre av att stöta bort din syster.
    ni kanske aldrig kommer ha en nära relation, men gör inget aktivt för det.
    skriv ett brev, förklara hur besviken du är, hur sorgen inte bara försvinner med tiden, och att du hade behövt henne där, att hon såg din sorg, förstod dig.
    vill hon inte svara på brevet så har ju hon valt, och du, ja, du kan ändå f¨nåt slags avslut.

jag skrev det inte förut, men jag beklagar förlusten.
  • Juvantia

Jag kan bara tala för mig själv och hur jag TROR jag skulle reagera om något liknande hände mig: jag skulle bli fruktansvärt ledsen, besviken, arg och bitter om min syster skulle ha gjort likadant! Skulle känna mig SÅ sviken! Så jag kan förstå dig, att du reagerar så här!

Beklagar verkligen din sorg TS!

• Anonym

Ts, jag beklagar verkligen förlusten! Jag har förlorat många nära och kära. Jag kan säga från djupet av mitt hjärta att vem som kommer på begravningen egentligen inte spelar någon roll. Den som väljer att avstå kan ha en sorg lika stor även om de inte klarar av att vara med i kapellet. Försök att förstå din syster. Hon kanske inte klarade av begravningen utan valde att skylla på tentan för att slippa.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-11-07 23:27:47 följande:
    Jag kan inte se hur det kan spela någon roll.
    Fast frågan i din TS var "Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning" Jag tycker att det spelar en stor roll hur gammalt barnet var. Om det var ett större barn som din syster kände och tyckte om kan jag absolut inte förstå hennes beteende, men om det var ett barn som dog strax efter förlossningen och som systern aldrig träffat, då är det s.a.s en förmildrande omständighet.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-11-08 00:00:32 följande:
    Fast frågan i din TS var "Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning" Jag tycker att det spelar en stor roll hur gammalt barnet var. Om det var ett större barn som din syster kände och tyckte om kan jag absolut inte förstå hennes beteende, men om det var ett barn som dog strax efter förlossningen och som systern aldrig träffat, då är det s.a.s en förmildrande omständighet.
    Måste man gå på en begravning bara för att visa andra att man sörjer och saknar? Enligt mig kan man stanna hemma och sörja minst lika mycket!
  • Anonym (Mor)
    Bara läst TS

Svår situvation att sätta mig in i då jag inte tror min syster skulle låta en tenta gå före mitt barns begravning och skulle hon säga att hon inte kunde komma pgr av en sådan sak hade jag sagt vad jag tyckte där och DÅ.

Har du i efterhand sagt till henne vad och hur du tycker om det inträffade? Urnsättning är ju en sak, bra att hon var med där iaf, men de är ju vid en begravning man verkligen säger farväl ordentligt (tycker jag) Urnsättningen för mig är bara en sista "vinkning" medan begravningen är själva "farvälet"

Kanske är det så att din syster kände att hon inte klarade av det. Att hon var för ledsen för eran skull och därför valde att fly? Du skriver att hon är mycket känslig och ibland kan det vara jobbigt att ta tag i känslorna, speciellt om man är lite utomstående och därför har MÖJLIGHETEN att just fly.
  • Anonym (Mor)
    Anonym skrev 2010-11-08 00:00:32 följande:
    Det handlar ju faktiskt inte om barnet i sig. De handlar om föräldrarna till barnet. Barnet är dött. De märker inte om du är där eller inte men föräldrarna gör och de är Dom som behöver stödet, hur litet eller stort barnet än var!
  • Anonym (du..)

Du känner ju din syster bäst, hur hon brukar vara och beté sig.. kanske spär det på vad du tycker om henne sedan hon även valde bort din sons begravning.

Jag pluggar och med min ekonomi har jag inte råd att missa en tenta för att ta en omtenta. Detta pga att csn då riskerar att dras in för mig och då kan jag inte äta föränn jag klarat tentan = döden om man inte kan snatta mat från nån annan.

Så vore hennes läge som sådant så kan jag förstå henne, men annars så gör man ju sitt yttersta för att finnas med som stöd åt sin familj så klart. 

• Anonym (Mor)
    Anonym (du..) skrev 2010-11-08 00:18:57 följande:
    Du känner ju din syster bäst, hur hon brukar vara och beté sig.. kanske spär det på vad du tycker om henne sedan hon även valde bort din sons begravning.

Jag pluggar och med min ekonomi har jag inte råd att missa en tenta för att ta en omtenta. Detta pga att csn då riskerar att dras in för mig och då kan jag inte äta föränn jag klarat tentan = döden om man inte kan snatta mat från nån annan.

Så vore hennes läge som sådant så kan jag förstå henne, men annars så gör man ju sitt yttersta för att finnas med som stöd åt sin familj så klart. 
    Du får dock dispans ifrån CSN om du ska närvara vid en begravning av närstående och förlorar då inga pengar trotts att du missar din tenta. Iaf var det så för min systers utbildning för ett år sedan.
  • Anonym (Love)

Du verkar inte haft någon särskilt bra relation med din syster (du verkar inte tycka om henne), så då förstår jag inte riktigt varför du tvunget skulle ha henne där?

Iom att ni inte verkar ha någon nära relation så förstår jag att hon tycker att det finns viktigare saker än att gå på en begravning.

Svar på tråden Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?