• Anonym

Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?

För några år sedan avled min son, och jag hamnade i en slags chock. Vi (min man och jag) planerade sonens begravning och valde att hålla den väldigt liten och intim, bara närmaste familjen, jag orkade inte med fler. Jag har en syster och en mor och en far som fortfarande är i livet, så de var bjudna samt min mans familj, hans mamma och pappa.

Min syster valde att inte komma, hon hävdade att hon hade en viktig tenta som hon behövde ta och hon kunde därmed inte delta, istället skulle hon komma på urnsättningen. Just då var jag i chock och orkade och ville inte ta konflikten, sorgen tog upp all min energi och att ta mig ur sängen på morgonen och andra vardagliga ting. Sagt och gjort så kom hon inte men valde att delta i urnsättningen en månad senare, och jag trodde att jag var ok med detta.

Under åren som har gått sedan dess har jag dock funnit mig bli mer och mer irriterad på hennes ego. Hon är lillasyster och har alltid varit mammas och pappas lilla gullunge, vi har alltid tvingats ta hänsyn till henne och hennes känslor, hon är nämligen "otroligt känslig", mina föräldrars favorituttryck. Det skiljer ett antal år mellan oss också så vi har aldrig varit särskilt tighta.

Nu har jag iaf kommit på att jag är otroligt bitter och ledsen och besviken över att hon inte kom på min sons begraving, självklart finns det fler händelser som fått mig att känna på detta sätt, men just det här väger tyngst. Det finns omtentor, hon valde att prioritera sin tenta framför min sons begravning och jag varken kan eller vill förlåta detta. Överreagerar jag, hur skulle ni tänka?

Just nu har jag sagt upp all kontakt med henne, jag orkar inte med henne, och samtidigt är jag djupt olycklig för det här, hur går jag vidare?

• Svar på tråden Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?
  • Anonym
    mimbo skrev 2010-11-08 08:20:51 följande:
    Jag är också student och det är faktiskt så att CSN inte tar bort ditt studiestöd för att du missar en tenta!
    Dessutom kan man av denna typ av anledning få studiestöd trots att man saknar poäng, det är bara att anmäla till CSN varför man inte kunnat medverka på tentan. Det är inga problem alls.
    Galet att sätta sina studier före!!!
    Vi vet inte hur mycket hon har missat eller hur?? eller om hon har missat. Och jo csn har stramat upp reglerna från i somras. Så det är inte självklart längre..
  • Anonym
    mimbo skrev 2010-11-08 08:20:51 följande:
    Jag är också student och det är faktiskt så att CSN inte tar bort ditt studiestöd för att du missar en tenta!
    Dessutom kan man av denna typ av anledning få studiestöd trots att man saknar poäng, det är bara att anmäla till CSN varför man inte kunnat medverka på tentan. Det är inga problem alls.
    Galet att sätta sina studier före!!!
    Kan man gå så ska man självklart göra det...jag gav bara en möjlig anledning.
  • Anonym

Jag förstår att du har svårt att glömma/förlåta det. Jag hade nog reagerat på samma sätt som du, och ja jag tycker att som familjemedlem ska man närvara vid begravning för att visa sitt stöd. Tycker att det är löjligt att jämföra relevansen med en tenta. Usch jag hade skämts om jag var hon.

• mimbo
    Anonym skrev 2010-11-08 08:26:41 följande:
    Vi vet inte hur mycket hon har missat eller hur?? eller om hon har missat. Och jo csn har stramat upp reglerna från i somras. Så det är inte självklart längre..
    Jag vet av erfarenhet att det är fullt möjligt.
    Jag kan verkligenn inte förstå hur man sätter sig själv före i en sådan situation OAVSETT anledning.
  • Anonym
    mimbo skrev 2010-11-08 08:56:59 följande:
    Jag kan verkligenn inte förstå hur man sätter sig själv före i en sådan situation OAVSETT anledning.
    Jag kan inte förstå VARFÖR det är så viktigt att gå på en begravning. Förstår folk inte att vissa kan tycka att begravningar är för jobbiga att gå på?
  • Bibbidi

1. Nej jag skulle inte bryta kontakten med min syster för att hon inte skulle kunna komma på en nära familjemedlems begravning
    2. Jag skulle absolut inte bryta kontakten med henne för att hon inte kunde komma på en nära familjemedlems begravning som hände FÖR FLERA ÅR SEDAN!

JössesObestämd

• Ruggugglan

Alla människor hanterar sorg väldigt olika. Kanske är det just så att din syster försökte hitta en undanflykt eftersom hon själv blev skrämd av begravningen. En del människor har svårt att hantera sorg.
    Hon var ju med på urnsättningen. Tycker inte att du kan vara arg på henne för att hon inte fanns där och stöttade dig. Du hade ju så många andra i din familj där som kunde stötta dig.

• Raskask
    Anonym skrev 2010-11-08 08:58:23 följande:
    Jag kan inte förstå VARFÖR det är så viktigt att gå på en begravning. Förstår folk inte att vissa kan tycka att begravningar är för jobbiga att gå på?
    Rätt många tänker sig nog att begravningar som hålls för små barn är oerhört jobbiga. Rent av speciellt jobbiga för barnets föräldrar. Och i de fallen vill man nog gärna stötta barnets föräldrar med sin närvaro. Själva orsaken till att ts i flera år tänkt på detta är kanske att begravningen var tämligen jobbig för henne? Eller vad tror du?
  • flena
     Anonym skrev 2010-11-07 23:26:08 följande:
    Jo, jag vet. Vad jag ville med tråden var nog främst att se om jag överreagerar eller inte.
    Du ska inte tänka att du överreagerar. Dina reaktioner kommer ju av det som hände, och med tanke på hennes historia så överreagerar du ju inte.

Du kan inte alltid styra över dina reaktioner. Sen tänker jag att samspelet mellan er ska ju handla om hur du hanterar hennes situation och hennes beteende, och hur hon hanterar din situation och ditt beteende.

Hon har ju verkligen inte hanterat din dåvarande situation på ett bra sätt, så det är ju fullt förståeligt att du blir ledsen.

Sen har hon ju en verklighetsuppfattning av att allt handlar om henne, så hon förstår nog inte ens att hon är egocentrisk, i hennes värld är det det normala. Om hon ska komma ur den verklighetsuppfattningen så är det endast genom att folk runtomkring henne just REAGERAR. Som det är nu, så underhåller ju er familj hennes skeva verklighetsuppfattning eftersom alla tassar kring henne.

Men om du inte vill ta den konflikten med henne, och hjälpa henne med den skeva verklighetsuppfattningen - så förstår jag dig fullt ut.
    Så om du vill ha en bra relation med henne efter vad som har hänt - så kan du bara jobba med ditt sätt att se på henne. Kanske som att hon är okunnig. Och därefter försöka förstå och förlåta henne.

Du kan som sagt inte förändra henne, så därför måste du gå in i dig själv och förändra din syn på henne - om du orkar.
    Annars kanske du ska ta en känslomässig paus från henne - så att du själv inte förgås av en bitterhet. Det mår du för dåligt av själv. Och du ska ju kämpa för att må bra, det är ju viktigast för dig och din familj.

Lycka till
  • Anonym
    mimbo skrev 2010-11-08 08:56:59 följande:
    Men det är du det..du vet inte hur hennes syster tänkte eller vilken sits hon satt i. Och om jag får välja mellan bli av med csn eller gå på begravning nu med de nya reglerna så väljer jag faktiskt min skola. Vad hjälper det min familj om jag blir arbetslös. Allt beror vem som har ärendet.
Svar på tråden Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?