• Anonym

Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?

För några år sedan avled min son, och jag hamnade i en slags chock. Vi (min man och jag) planerade sonens begravning och valde att hålla den väldigt liten och intim, bara närmaste familjen, jag orkade inte med fler. Jag har en syster och en mor och en far som fortfarande är i livet, så de var bjudna samt min mans familj, hans mamma och pappa.

Min syster valde att inte komma, hon hävdade att hon hade en viktig tenta som hon behövde ta och hon kunde därmed inte delta, istället skulle hon komma på urnsättningen. Just då var jag i chock och orkade och ville inte ta konflikten, sorgen tog upp all min energi och att ta mig ur sängen på morgonen och andra vardagliga ting. Sagt och gjort så kom hon inte men valde att delta i urnsättningen en månad senare, och jag trodde att jag var ok med detta.

Under åren som har gått sedan dess har jag dock funnit mig bli mer och mer irriterad på hennes ego. Hon är lillasyster och har alltid varit mammas och pappas lilla gullunge, vi har alltid tvingats ta hänsyn till henne och hennes känslor, hon är nämligen "otroligt känslig", mina föräldrars favorituttryck. Det skiljer ett antal år mellan oss också så vi har aldrig varit särskilt tighta.

Nu har jag iaf kommit på att jag är otroligt bitter och ledsen och besviken över att hon inte kom på min sons begraving, självklart finns det fler händelser som fått mig att känna på detta sätt, men just det här väger tyngst. Det finns omtentor, hon valde att prioritera sin tenta framför min sons begravning och jag varken kan eller vill förlåta detta. Överreagerar jag, hur skulle ni tänka?

Just nu har jag sagt upp all kontakt med henne, jag orkar inte med henne, och samtidigt är jag djupt olycklig för det här, hur går jag vidare?

• Svar på tråden Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?
  • Anonym

Det kan ju har varit hennes sorgreaktion, att inte orka komma på begravningen. Att det blev för jobbigt för henne då ni förlorande sonen. Det finns ju många olika förklaringar till ett beteende.

• pojkens

först vill jag beklaga förlusten av ditt barn. Jag har lyckligtvis inte varit med om det själv så det är alltid svårt att säga hur man själv skulle göra. 

Men jag tror jag skulle bli väldigt besviken på min syster om hon inte dök upp på begravningen. Nu tror jag visserligen hon inte skulle bete sig som din syster,

Problematiken ligger väl i hur hon är som person, och att hon har ett beteende som du inte gillar. Dvs hon verkar vara ganska egocentrerad. Jag tycker nog att dina föräldrar borde tryckt på henne hårdare att dyka upp, för om hon var 23 och ego kanske tanken inte slog henne att du skulle bli ledsen.

Sen är det ju väldigt svårt att ta upp en sådan sak många år senare. Om du vill reda ut det med henne måste du nog vara väldigt tydlig och förklara att du inte tänkte på det så mycket då, men att det har blivit svårare och svårare för dig att förstå och hantera hur hon kunde göra det valet. Kanske är hon ändå mågnare nu och kan ta en diskussion?

Om det itne går att diskutera med henne så kanske du helt enkelt får välja själv vilken typ av relation du vill ha. Du säger att du vill at thon ska vara en del av er familj. Om du ska komma över bitterheten och vill att dina barn ska kunna ha en relation till din syster så kanske du får söka hjälp att bearbeta den proffessionellt? FÖr bitterhet är svårt, blir det för djupt så påverkar den alla och även dina barn för de lär känna av dina känslor mot din syster.  

Väljer du att bryta så måste du kunna förklara för dina barn såsmåningom varför. VÄljer du att fortfarande ha en kontakt så kan du ju själv välja hur den ska se ut. När du kan hantera känslorna bättre och få distans till dem, kanske ni kan ha en "basal" relation. Dvs att du inte förväntar dig något av henne utan bara kan acceptera att hon är som hon är när ni träffas. Mer eller mindre jobbig men ändå din syster. Jag har gjort så med en del gamla vänner (vilket inte är samma sak, jag vet, men ändå). DVs man inser och accepterar att relationen inte ger en själv mycket, men om och när man träffas så umgås man abra utifrån hur man vet att den eprsonen är. Man är förberedd på deras agerande och kan ta det för vad det är, för man förväntar sig inte mer. DÅ blir det mycket enklare, om man itne sätter krav.

• Anonym

Min syster är ingen idiot, hon har bara svårt att inte alltid sätta sig själv främst. Det är inte hennes fel utan ett resultat av vår uppväxt och våra föräldrars sätt att behandla henne. Allt är "my way or the highway" för henne, hon är nämligen van att få ha det så, pga våra föräldrar.

Vad gäller att vara långsint så är jag inte det, jag exploderar oftast och sedan är det över. I vanliga fall förlåter jag eftersom det kostar för mycket energi att vara arg och bitter och ingen mår bra av sånt, men den här gången kan jag inte förmå mig att gå vidare, att förlåta och än en gång inte ställa henne till svars för vad hon gjort.

Jag är självklart på inget sätt ett helgon och hon har säkerligen ett flertal saker hon vill ta upp med mig och ställa mig till svars för, men jag har aldrig svikit henne. När hon har skadat sig har jag alltid ringt eller åkt för att hjälpa henne, detsamma när hon varit sjuk. Jag har försökt engagera mig och lyssna på  de draman hon regisserar i sitt huvud men har tröttnat när det är samma visa varje gång. Vännerna har inte gjort det hon ville att de skulle göra och då har hon grälat med dem och självklart är det aldrig hennes fel.

• Lbem

Jag läste inte ens klart hela din berättelse då man blir frustrerad och kokar av ilska.
    Nu kan inte jag sätta mig in i hur det skulle vara, eller kännas, och allt som hör till.
    Men när ens eget barn inte längre finns vid liv, och man vill att ens syster ska komma
    så tror jag att det handlar om stöd, kanske en axel att luta sig mot och så mycket
    mer än det!
    Så NEJ, personligen tycker jag inte det handlar om att förlåta eller ej,
    en normalt funtad människa gör inte så öht.
    Det går inte glömma, men försök gå vidare. Se det som att det var hennes val och
    hennes beslut. Visst, hon är din syster, men så mycket brydde hon sig..

• Anonym
    Anonym skrev 2010-11-07 23:19:07 följande:
    I vår familj ställer vi upp för varandra, alla utom hon, eftersom hon alltid kommer först och ställs i främsta rummet. Jag ska inte behöva säga till henne att jag behöver stöd när MIN son dör, hon fanns inte där för mina andra barn när de föddes, hon ringde aldrig när jag låg på sjukhus och var svårt sjuk. Hon har sagt till mig och till min barn (den äldsta är sex) att hon ska komma och sean kommer hon aldrig. Varje gång hon är på besök blir hon sjuk och tar uppmärksamheten från mina barn.

Jag och min familj bor nämligen inte på samma ort som mina föräldrar och min syster, men de äger en sommarstuga här och när hon blir "sjuk" tar hon dyrbar tid från mina barn som de kunde spendera med sina morföräldrar.

Valet är mitt och det inser jag, vem vill vara bitter och arg, men samtidigt VILL och kan jag inte förlåta henne. Hur kan jag få mig själv att vilja det?

Jag kan inte tala med människan, hon blir så dramatisk och skriker och hör inte ett ord man säger och skriva ett brev det är jag inte redo för, men det var en bra idé, tack.
    Vad menar du med "sjuk"? Tar uppmärksamheten från dina barn? På vilket sätt? Dramatisk och skriker? Brukar du tänka på hur du pratar med henne? Att inte kritisera hennes person osv.
    Anonym skrev 2010-11-07 23:07:44 följande:
    Iya Akintunde skrev 2010-11-07 23:05:04 följande:
    Beklagar sorgen först och främst.
    Min första tanke är att det kanske var hennes sätt att hantera sorgen, alla är vi ju olika. Jag vet inte om jag skulle klara av att gå på någon begravning alls oavsett hur nära personen står mig. Just den omvälvande känslan av en begravning kan nog vara övermäktig för många och även din syster? Nu känner jag ju inte henne och inte dig men jag kan tänka mig att när man är i chock och sorg så kan man liksom förneka sina djupaste känslor och göra sig sysselsatt och otillgänglig för att slippa känna den där enorma sorgen...
    Visst kan det vara så, men jag behövde henne och det var min son, varför ska jag behöva ta hänsyn till hennes sorg i det skedet?
    Varför skulle hon ta hänsyn till din sorg om du inte ville ta hänsyn till hennes? Var din sorg störst och viktigast?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-11-08 10:14:55 följande:
    Min syster är ingen idiot, hon har bara svårt att inte alltid sätta sig själv främst. Det är inte hennes fel utan ett resultat av vår uppväxt och våra föräldrars sätt att behandla henne. Allt är "my way or the highway" för henne, hon är nämligen van att få ha det så, pga våra föräldrar.

Vad gäller att vara långsint så är jag inte det, jag exploderar oftast och sedan är det över. I vanliga fall förlåter jag eftersom det kostar för mycket energi att vara arg och bitter och ingen mår bra av sånt, men den här gången kan jag inte förmå mig att gå vidare, att förlåta och än en gång inte ställa henne till svars för vad hon gjort.

Jag är självklart på inget sätt ett helgon och hon har säkerligen ett flertal saker hon vill ta upp med mig och ställa mig till svars för, men jag har aldrig svikit henne. När hon har skadat sig har jag alltid ringt eller åkt för att hjälpa henne, detsamma när hon varit sjuk. Jag har försökt engagera mig och lyssna på  de draman hon regisserar i sitt huvud men har tröttnat när det är samma visa varje gång. Vännerna har inte gjort det hon ville att de skulle göra och då har hon grälat med dem och självklart är det aldrig hennes fel.
    Hon mår alltså psykiskt dåligt, har självskadebeteende och svårt med sociala relationer. På vilket sätt tycker du att hon borde klara av att må tillräckligt bra för att stötta dig när hennes eget liv inte verkar fungera?
  • Maidens Blush

Jag skulle nog "förlåta" då energin som det kostar att vara ovän kostar alldeles för mycket. Men sedan behöver det inte innebära att man umgås och ställer upp för varandra. Kanske skulle det vara bra om du och hon satte er ner och pratade igenom detta. Hon är en vuxen människa och så himla känslig kan hon inte vara att hon inte tål att höra vad du har att säga, vuxenvärlden är hårdare än så och det är nog nyttigt för henne.

Jag förlorade en mycket nära och kär vän för 1,5 år sedan. För att jag skulle få gå ifrån mitt arbete var jag tvungen att ringa någon (vilket blev min syster) och tala om vad som hänt. Hon har aldrig därefter ringt eller frågat hur det är med mig (jag fick en chock och var sjukskriven) men det har förvisso inte mina föräldrar gjort heller mer än att pappa frågade mig lite ytligt vad som hänt när jag kom hem till dem dagen efter (åkte ganska kvickt därifrån p g a deras ointresse och den stora sorg jag kände). Med det vill jag säga att bara för att man är släkt behöver det inte innebära att de står en nära. Blodsband förpliktigar inte och är inte skäl nog att vara bästa vänner. Jag kan säga att jag har lärt mig att inte vända mig till någon av min familj om jag skulle drabbas av samma förlust igen. Firar förvisso jul (om jag är ledig) och andra helgdagar samt hjälper till om det behövs och det gör jag för att jag inte vill känna dåligt samvete om något skulle hända dem men jag skulle givetvis inte ringa dem igen om något skulle hända mig och jag skulle behöva stöd.

• Krila

Jag har inte läst några svar alls.

De kanske är så att din syster åxå va i chock? Att hon inte visste hur hon skulle hantera allt. Jag har väldigt svårt att tänka mig att hon faktiskt tycker att en tenta är viktigare.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-11-08 10:17:21 följande:
    Vad menar du med "sjuk"? Tar uppmärksamheten från dina barn? På vilket sätt? Dramatisk och skriker? Brukar du tänka på hur du pratar med henne? Att inte kritisera hennes person osv.
    Anonym skrev 2010-11-07 23:07:44 följande:
    Visst kan det vara så, men jag behövde henne och det var min son, varför ska jag behöva ta hänsyn till hennes sorg i det skedet?
    Varför skulle hon ta hänsyn till din sorg om du inte ville ta hänsyn till hennes? Var din sorg störst och viktigast?
    Ska jag ens behöva svara på den frågan, var min sorg störst? Du har uppenbarligen inte förlorat ett barn.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-11-08 10:23:25 följande:
    Ska jag ens behöva svara på den frågan, var min sorg störst? Du har uppenbarligen inte förlorat ett barn.
    Jag har förlorat barn, föräldrar och många andra. Döm ingen utifrån dina egna erfarenheter är du snäll. Sorg kan inte mätas!
Svar på tråden Skulle du förlåta din syster om hon inte kom på din sons begravning?