• MARIAM71

Min dotter 14-åring "ligger runt"

Min 14-åriga dotter träffade för ungefär ett år sedan en kille (hon var då 13 och han var 17). De blev tillsammans och när vi väl fick reda på det berättade vår dotter även att de hade sex vilket förvånade oss båda pga hennes unga ålder. Vi pratade igenom saken men hon verkade väldigt säker på vad hon ville och vi tyckte att det kändes ok. Men det tog slut ganska fort, efter tre månader ungefär.

Nu, nio månader senare har hon haft över tio killar (!) som oftast är mycket äldre än henne själv. Igår tog det slut igen, valde då att ta mig i kragen och faktiskt lägga mig i hennes sexliv. Frågade rakt ut om hon hade haft sex med alla och hon svarade ogenerat " Öh, ja?" (som om jag vore dum i huvudet ungefär). När jag förklarade för henne att hon skulle få en "stämpel" bland vännerna om det fortsatte såhär blev hon arg och gick in på sitt rum. Min dotter är alltså 14 år och har haft sex med ca 15 killar, det oroar mig enormt mycket...

Så frågan är nu, VAD SKA JAG GÖRA?!

• Svar på tråden Min dotter 14-åring "ligger runt"
  • KOTJ MF

Verkar helt enkelt som att hon gillar att ha sex, inte mer med det!

Omtyckt lär hon ju vara bland pojkarna iaf :)

• KOTJ MF

men om man ska var allvarlig en stund så är det nog som sagt att prata med henne som gäller och se vad som ligger bakom detta beteende, dricker hon även?

• I have a kid

TS  nästan ALLA 14 åringar jag känner å yngre har sex. Det har blivit som en slags status grej bland tonåringarna.
     Min syster,  jätte blyg osv Fick jag veta varit sexuellt aktiv länge å hon är bara 16. Chokad blir man...

Men finns nog inte så mkt du kan göra åt saken, annat en informera om ALLA könsjukdomar, och berätta om riskerna med att bli ofriviligt gravid osv.

• Zirkon
    KlasKristian skrev 2010-12-18 01:36:53 följande:
    Javisst, låt henne hållas bara. Det blir nog bra.
    ja men utegångsförbud lät ju skitbra, ska hon sätta galller på fönsterna o lås på hennes dörr?
  • Tekaka
    I have a kid skrev 2010-12-18 14:10:32 följande:
    TS  nästan ALLA 14 åringar jag känner å yngre har sex. Det har blivit som en slags status grej bland tonåringarna.
     Min syster,  jätte blyg osv Fick jag veta varit sexuellt aktiv länge å hon är bara 16. Chokad blir man...

Men finns nog inte så mkt du kan göra åt saken, annat en informera om ALLA könsjukdomar, och berätta om riskerna med att bli ofriviligt gravid osv.
    Mm, det har ju gått så långt ja. En ungdom som har blivit sedd och fått bekräftelse hemma söker inte bekräftelse hos killar på det sättet. De är trygga i sig själva.

Sorgligt är det.
  • Dohgon

För det första så undrar jag nog lite hur ni som föräldrar vetat om att hon varit sexuell aktiv så länge utan att säga någonting? Hon är minderårig och inte ens lagligt att ha sex.

Men hur som helst så kan ni inte göra så mycket åt det mer än informera henne om riskerna. Inte predika rätt och fel utan prata om konsekvenserna av sex bara. Se till att hon använder kondom, men ta även med henne till ungdomsmottagningen så hon får p-piller eller så omgående. Försök ha en öppen dialog med dottern om detta och försök även fråga varför hon väljer att ha sex med alla. kan finnas någon orsak och då kan hon behöva annan hjälp

• Daeminimon
    Tekaka skrev 2010-12-18 13:11:03 följande:
    Mm, exakt sådär blir det när man hemifrån får för lite bekräftelse på att man är värdefull.

Rannsaka er själva som föräldrar säger bara jag.
    Jag hade en superbra uppväxt, kände att jag var älskad och värdefull, men jag hade också sex från 14 års ålder, och hade ganska många partners (20+) tills jag träffade min man vid 18 års ålder.

TS, det behöver inte alls vara så att du är en dålig mamma. Lyssna inte på moraltanter som verkar leva för att andra ska må dåligt.

Prata med tjejen när ni båda är lugna, fråga hur hon mår, lyssna även på ledtrådar hur hon har det med tjejkompisar (vilket var min grej, var mobbad av tjejerna, så såg till att jag fick uppmärksamhet av killarna istället). Funkar ingenting, så se iallafall till att hon skyddar sig och är säker.
  • BeaBee

Jag är 22 år och när jag var 17 år så blev jag våldtagen på en fest. Jag var oskuld och det här förändrade mitt liv totalt. Jag började ligga runt och tyckte inte att jag var värd något, kände mig inte sedd hemma eftersom de inte såg att jag mådde dåligt och det gjorde att jag låg runt ännu mer. Jag behövde bekräftelse samtidigt som jag straffade mig själv. I och med att jag straffade mig själv och kände mig värdelös så struntade jag helt och hållet i kondom och det kunde ha slutat hur som helst. Det krävs EN gång för att få HIV, får man klamydia så kan fertiliteten bli påverkad och hade något av det här hänt så hade jag nog aldrig kunnat förlåta mig själv.

Nu är jag nyligen testad och jag har klarat mig från allt det här men det kunde lika gärna ha gått åt helvete särskilt eftersom jag hade samma beteende när jag var utomlands.

Jag har idag e sambo som jag älskar över allt annat och jag är lyckligare än någonsin. Vi planerar att spendera resten av våra liv tillsammans och jag hade aldrig någonsin förlåtit själv om den person jag var innan hade gjort någon som påverkat mitt liv.

Vad vill jag ha sagt med det här? SÄTT STOPP för det innan hon gör något som påverkar hennes liv för all framtid. När man är 14 så tänker man antagligen inte på skydd och vi alla vet att alla killar inte bryr sig om kondom Jag vet att det inte är lätt men du måste göra det för din dotters skull. Hon är 14 och hon tänker antagligen inte längre än till imorgon och det finns en anledning till att man inte är byxmyndig förrän man är 15. Man är inte mogen för det psykiskt helt enkelt. Prata med henne om riskerna med sex, hur lätt det är att bli med barn vilka sjukdomar man kan få och vilka konsevenser det kan ge. Det här är INTE skrämseltaktik det är ren och skär inofrmation. Ge henne inte utegångsförbud men begränsa hur länge hon får varar ute, vart hon får vara och så vidare. Prata med henne om hur hon mår och förklara för henne att det är olagligt för killar att ha sex med henne och att dom kan bli åtalad för det. Visa henne en artikel på aftonbladet om Nemo från kungarna i Tylösand, han väntar på åtal efter att ha haft sex med en 14-åring. Denna 14-årings pappa fick reda på det och han anmälde.

Jag säger inte att det har hänt din dotter något som gör att hon mår dåligt psykiskt och därför har det här beteendet men det KAN vara så, det kan mycket möjligt vara ett rop på hjälp.

Jag var själv en skötsam lugn hästtjej som efter denna händelse blev raka motsatsen och mina föräldrar såg det inte. Min mamma var sjuk under denna tid så jag lastar inte henne för det men jag tycker att du ska ta reda på mer om varför hon gör så här.

Sen en ytterligare sak, vilka sjuka killar vill ha sex med ett barn? Hur gamla är dom? Jag hoppas verkligen att dom inte är äldre än 18, hade dom varit det så hade jag anmält på studs. Jag hade blivit galen om det var mitt barn. men jag förstår om det är svårt eftersom din dotter bara kommer att bli förbannad på dig istället.

• Topcom
    I have a kid skrev 2010-12-18 14:10:32 följande:

Det är inte normalt att en 14årig flicka har haft sex med över 10 killar. Man måste ju göra någonting, något annat ligger bakom, en 14årig unge är inte så "desperat kåt" att hon bara MÅSTE ha 10 killar efter varann.
  • amalie79

Jag undrar spontant var hon har det här sexet någonstans? I skolan? Hemma hos killarna? När jag var fjorton hade det inte funnits en chans att hinna med att ha sex med alla dessa killar, mamma hade minsann koll på var jag var.

Det är någonting som inte stämmer här, lyssna inte på de som säger att så är det nuförtiden, det ÄR INTE normalt att en 14-åring haft sex med över tio killar! Det är ju bara ett barn!

Svar på tråden Min dotter 14-åring "ligger runt"