• MARIAM71

Min dotter 14-åring "ligger runt"

Min 14-åriga dotter träffade för ungefär ett år sedan en kille (hon var då 13 och han var 17). De blev tillsammans och när vi väl fick reda på det berättade vår dotter även att de hade sex vilket förvånade oss båda pga hennes unga ålder. Vi pratade igenom saken men hon verkade väldigt säker på vad hon ville och vi tyckte att det kändes ok. Men det tog slut ganska fort, efter tre månader ungefär.

Nu, nio månader senare har hon haft över tio killar (!) som oftast är mycket äldre än henne själv. Igår tog det slut igen, valde då att ta mig i kragen och faktiskt lägga mig i hennes sexliv. Frågade rakt ut om hon hade haft sex med alla och hon svarade ogenerat " Öh, ja?" (som om jag vore dum i huvudet ungefär). När jag förklarade för henne att hon skulle få en "stämpel" bland vännerna om det fortsatte såhär blev hon arg och gick in på sitt rum. Min dotter är alltså 14 år och har haft sex med ca 15 killar, det oroar mig enormt mycket...

Så frågan är nu, VAD SKA JAG GÖRA?!

• Svar på tråden Min dotter 14-åring "ligger runt"
  • Toppen9
    MARIAM71 skrev 2010-12-18 01:08:31 följande:
    Min 14-åriga dotter träffade för ungefär ett år sedan en kille (hon var då 13 och han var 17). De blev tillsammans och när vi väl fick reda på det berättade vår dotter även att de hade sex vilket förvånade oss båda pga hennes unga ålder. Vi pratade igenom saken men hon verkade väldigt säker på vad hon ville och vi tyckte att det kändes ok. Men det tog slut ganska fort, efter tre månader ungefär.

Nu, nio månader senare har hon haft över tio killar (!) som oftast är mycket äldre än henne själv. Igår tog det slut igen, valde då att ta mig i kragen och faktiskt lägga mig i hennes sexliv. Frågade rakt ut om hon hade haft sex med alla och hon svarade ogenerat " Öh, ja?" (som om jag vore dum i huvudet ungefär). När jag förklarade för henne att hon skulle få en "stämpel" bland vännerna om det fortsatte såhär blev hon arg och gick in på sitt rum. Min dotter är alltså 14 år och har haft sex med ca 15 killar, det oroar mig enormt mycket...

Så frågan är nu, VAD SKA JAG GÖRA?!
    Jag tror att hon skämdes och blev arg pga det.
    Ananrs tycker jag att det är bra av dig att ta upp detta med henne och nästa gång är det nog bra att prata lite om preventivmedel (även om ni har gjort det förut kan en repris vara bra då det ofta är "pinsamt" som tonåring att säga att man vill använda kondom)
  • Toppen9
    Toppen9 skrev 2010-12-19 19:39:29 följande:
    Jag tror att hon skämdes och blev arg pga det.
    Ananrs tycker jag att det är bra av dig att ta upp detta med henne och nästa gång är det nog bra att prata lite om preventivmedel (även om ni har gjort det förut kan en repris vara bra då det ofta är "pinsamt" som tonåring att säga att man vill använda kondom)
    alltså skämdes pga antalet/risken för att få en stämpel... kanske pratar hennes vänner redan?
  • Lingonflickan
    MammaPlutt skrev 2010-12-19 19:36:06 följande:
    ...bättre att veta om farorna och lära ut ansvar vid sex än att inget veta alls och "knulla runt" för att sedan stå där HIV-smittad och med 2 barn. 
    Det är bättre att låta bli. Och det tänker jag försöka lära henne.
    Bara döda fiskar flyter medströms
  • Snuggles

tror inte att det hjälper att förbjuda, förbjud bäst du/ni vill, vill hon ha sex kommer hon att ha sex på ett eller annat sätt ändå.

Bättre att prata med henne som många andra redan har nämnt.

• vittra
    Toppen9 skrev 2010-12-19 19:40:07 följande:
    alltså skämdes pga antalet/risken för att få en stämpel... kanske pratar hennes vänner redan?
    Nej jag tror snarare att hon blev arg för att "mamma inte förstår". Det var inte vad hon behövde höra från sin mamma.
  • ninos
    MammaPlutt skrev 2010-12-19 19:33:36 följande:
    Normalisera?

Vem vill vara "normal"? 
    Normal i avseendet "icke avvikande på ett negativt sätt" vill väl alla vara. Att vara speciell och unik i ett positivt perspektiv är något helt annat.

Det är inte vanligt att en 14 årig tjej har haft sex med 15 olika personer. Av de flesta så uppfattas det inte som positivt.

TS:  Våga prata med henne om sex. Våga fråga och våga lyssna. Hjälp henne hjälpa sig själv att bygga upp en stark självkänsla och självrespekt. Det är lätt att få ett rykte och väldigt svårt att bli av med det. I en perfekt värld skulle väl ingen bry sig men nu ser ju verklighten annorlunda ut.
  • Plutteli
    Lingonflickan skrev 2010-12-19 19:38:53 följande:
    Jag tycker faktiskt den är korrekt tyvärr, därför vill jag arbeta för att min dotter inte ska ligga runt för det är i mina ögon lösaktigt och inget jag på något sätt tycker är positivt att göra.
    Du tycker det är korrekt med en syn som säger att tjejer som har sex med valfritt antal partners är mindre värda än andra tjejer? Härligt!
  • Plutteli
    vittra skrev 2010-12-19 19:26:28 följande:
    Det handlar inte om att normalisera, det handlar om att du inte kan göra ett jävla skit åt saken! Vad ska du göra, omskära henne?!
    Exakt!

Hade min dotter börjat ligga runt hade jag pratar med henne om skydd och lite försiktigt lagt fram förslaget att om hon nu så gärna vill ha sex, kan hon inte hålla sig till ett KK istället om det är så att hon inte vill ha en fast pojkvän? Då minskar riskerna för sjukdomar tex....
  • enny signatur
    Malin8903 skrev 2010-12-19 17:28:24 följande:
    Fråga henne varför hon ligger runt och om hon avfärdar dig så säg "om du är tillräcklig "vuxen" till att ha sex så är du tillräckligt vuxen att prata om det.

Sätt er ner och prata om det, det är nog det ända du kan göra sen se till att hon skyddar sig och testa sig för könssjukdomar.

Försöka att få henne förstå innebörden att ha sex, fråga henne om hon kommer vara stolt över att berätta att hon har varit med si och så många killar när hon blir äldre och träffar mannen i sitt liv, om hon tänker på framtiden så kommer hon nog tänka till.
    Uppskattar du att diskutera vilka du har sex med med dina föräldrar? Jag ser inget samband med att man ska diskutera sitt sexliv för att man införskaffat ett, jag ser det som något som man själv avgör.

Innebörden av sex, vad är den? Något skamligt? 
  • Lingonflickan
    Plutteli skrev 2010-12-19 20:28:00 följande:
    Du tycker det är korrekt med en syn som säger att tjejer som har sex med valfritt antal partners är mindre värda än andra tjejer? Härligt!
    Jag tycker det är lösaktigt att ligga runt , ja.
    Bara döda fiskar flyter medströms
Svar på tråden Min dotter 14-åring "ligger runt"