• MARIAM71

Min dotter 14-åring "ligger runt"

Min 14-åriga dotter träffade för ungefär ett år sedan en kille (hon var då 13 och han var 17). De blev tillsammans och när vi väl fick reda på det berättade vår dotter även att de hade sex vilket förvånade oss båda pga hennes unga ålder. Vi pratade igenom saken men hon verkade väldigt säker på vad hon ville och vi tyckte att det kändes ok. Men det tog slut ganska fort, efter tre månader ungefär.

Nu, nio månader senare har hon haft över tio killar (!) som oftast är mycket äldre än henne själv. Igår tog det slut igen, valde då att ta mig i kragen och faktiskt lägga mig i hennes sexliv. Frågade rakt ut om hon hade haft sex med alla och hon svarade ogenerat " Öh, ja?" (som om jag vore dum i huvudet ungefär). När jag förklarade för henne att hon skulle få en "stämpel" bland vännerna om det fortsatte såhär blev hon arg och gick in på sitt rum. Min dotter är alltså 14 år och har haft sex med ca 15 killar, det oroar mig enormt mycket...

Så frågan är nu, VAD SKA JAG GÖRA?!

• Svar på tråden Min dotter 14-åring "ligger runt"
  • Pellinell
    skelett skrev 2010-12-19 22:09:30 följande:
    Läsförståelsen är inte på topp märker jag. Vad TS är bekväm med är inte det primära. Det är vad TS dotter känner som är av största vikt. Och har TS dotter enligt dig och andra dålig självkänsla är det antagligen föräldrarna som ligger bakom det, varför passar det att komma nu när dotter är 14 år och försöka motarbeta det? Borde det inte ha skett tidigare? Fast det är kanske så du fungerar i ditt eget föräldraskap också? Drömmer
    Nu har du missförstått - det är TS som formulerar problemet här och inte hennes dotter. Dottern har troligen inga större problem med sitt vidlyftiga sexliv än så länge, men mamman med sin livserfarenhet förstår att flickan i själva verket söker något annat, och är bekymrad över det samt över det rykte flickan antagligen kommer att få (sedan kan man hålla med om att det är en sjuk värld där man får sådana rykten, men det hör inte hit). Och eftersom TS formulerar problemet är det henne jag är inriktad på att stödja, så att hon i sin tur kan hjälpa sin dotter. 

I frågan om självkänslan har du säkert helt rätt. Säkert borde familjen ha hanterat dottern annorlunda långt tidigare. Men jag har inte abdikerat i mitt föräldraskap utan tror att det säkert finns många fler chanser för TS och hennes man att ge dottern det hon söker. Bättre sent än aldrig, helt enkelt, i stället för att ge upp och släppa taget om barnet; "hon gör ju ändå som hon vill".
    Nej, jag tror på tydliga föräldranormer även inför en 14-åring. Hon är fortfarande ett barn, vilket du skule veta om du inte själv just hade lämnat den åldern och därmed desperat försöker framstå som vuxen.

• Good Girl

Mitt råd till TS är att dels sticka iväg på nån utbildande kulturell resa med dottern för att visa henne allt det häftiga som finns runtomkring och som inte handlar om sex, och dels hjälpa henne att skaffa sig ett fritidsintresse. Det är ju sen länge bevisat att de som har en rolig hobby de trivs får automatiskt bättre självförtroende. Handlar inte om moral, handlar om att ha kul i livet på ett sätt man inte vill spy av när man är 30 och fortfarande sätter killar i första rummet... ::

• Malin8903
    enny signatur skrev 2010-12-19 20:35:37 följande:
    Uppskattar du att diskutera vilka du har sex med med dina föräldrar? Jag ser inget samband med att man ska diskutera sitt sexliv för att man införskaffat ett, jag ser det som något som man själv avgör.

Innebörden av sex, vad är den? Något skamligt? 
    Nej jag har inte sagt att de ska diskutera vilka hon har sex med utan mer allmänt. Nej jag tycker inte det är något skamligt men jag tycker att man ska tänka efter.

Jag skulle vilja att min mamma skulle ha pratat med mig och åtminstone hjälpt mig med p-medel osv...men det är ju lätt att vara efterklok...
  • Plutteli
    Lingonflickan skrev 2010-12-19 20:53:10 följande:
    Det handlar ytterst om vad för värderingar och egenskaper vi vill föra vidare till våra barn.
    Javisst, jag vill lära mitt barn empati, medmänsklighet, värme, att våga stå för sina tankar och åsikter, att njuta av livets goda och det som gör henne glad, att våga vara sig själv utan att behöva söka bekräftelse hos andra, att alla har ett lika värde oavsett bakgrund och att aldrig någonsin låta någon sätta sig på henne, att alltid visa respekt för sina medmänniskor, att lyssna på andra, att utforska världen och ta lärdom av allt som finns att upptäcka, samt mycket mycket mer!
    Sen om hon knullar med 300 karlar innan hon är 25 kunde jag inte bry mig mindre ifall hon fortfarande har med sig alla övriga delar och helt enkelt gör det enbart för att hon trivs med det, hur många man har sex med har öht inget att göra med vem man är som person!

Att du vill lära dina barn att en kvinna är mindre värd för att hon haft fler sexpartners än du satt upp som en maxnorm får ju stå för dig, jag tycker bara det är tragiskt.
  • Plutteli
    Pellinell skrev 2010-12-19 21:03:27 följande:
    Spelar ingen roll om det är en tjej eller kille som knullar runt - är man fjorton år skall man inte hålla på så. Punkt. Handlar inte ett skit om frikyrklighet, handlar om självrespekt. En fjortonåring är ett barn och har rätt att få vara det. 
    Och ni som har missat det - det är förbjudet i lag. Varför?  Just för att en fjortonåring fortfarande är ett barn.  
    Det är inte förbjudet i lag. Varför? För att inte en jävel kan stoppa en 14 åring från att ha sex utan att ta till olagliga medel.
  • enny signatur
    Pellinell skrev 2010-12-19 21:26:04 följande:
    Om du var 14 när du knullade runt med flera år äldre män tror jag inte du lärde känna din kropp och utforskade dina gränser. Då var du snarare livrädd att inte duga, lukta illa ur munnen, lukta fisk ur muffen, verka osäker, att han skulle märka finnen på ryggen, att göra fel, att prutta under samlag etc etc. Du låter som en 32-åring som överför dina "erfarenheter" på 14-åringar. Patetiskt. 
    du menar med äldre pojkar? för en 17åring är sällan för mig iaf en man. Lika lite som en 14åring är en kvinna, det är en flicka. Det handlar om hur långt utvecklingen gått...

Hur som så håller jag inte med om att det behöver innebära något om osäkerhet, varför skulle hon inte bara kunna vilj aha det så? 
  • Plutteli
    Ellinor Doolittle skrev 2010-12-19 21:09:13 följande:
    Sex när man är 14 handlar inte om kåthet.
    Säger vem?
  • Lia85

Skrämmande att så många "vuxna" kan tycka att det är ok att ett barn har ett så aktivt sexliv och utsätter sig för livsfara. Kan inte tänka mig att ni skulle resonera så om det var er dotter, och skulle ni det så är det katastrof.
    En 14-åring är ett barn som håller på att bli vuxen, dock i nedre tonåren fortfarande. Hon kan aldrig vara en vandrande konstant kåt varelse. Nyfikenhet är normalt. Att man görsin debut är vanligt i de åldrarna, men man måste faktiskt dra en gräns, även om föräldrar är olika toleranta oc har olika inställning till sex.  Den gränsen kanske varierar från individ, men här har den garanterat passerat för länge sen. 

Det ÄR ett riskbeteende. Att ha sex med så många ÄR riskfyllt, oavsett om man är 14, 24eller 64.
    Sen att det är upp till var och en när man är VUXEN är en annan sak, då är det man själv som är ansvarig och man förväntas kunna överskåda konsekvenserna av sitt beteende och fatta beslut utrifrån den kunskapen. Det tänkandet har INTE en 14-åring.

TS är ansvarig för sin dotter, det är hennes lagstadgade skyldighet att hindra sin dotter från att vara destruktiv, om det så krävs att soc kontaktas och flickan skickas till behanlingshem för att bryta umgänget och komma till botten med beteendet.

TS: sk hjälp, ungdomsmottagningen kan vara en bra början. Tror tyvär inte alls det hjälper att bara prata med henne om riskerna. Hon är ung och naiv, dvs "det händerint mig-tänket" är starkt utvecklat och kan också användas som en försvarsmekanism. Låt hnne träfa någon att prata med. Funkar detinte med den första, så be att få en annan som kan nå fram till din dotter.
    Får hon hjälp nu så kan det kanske förhindra att andra destruktiva beteenden tar vid inom en snar framtid.

Som någon ann skrev - läs 14år till salu, båda två.

• MARIAM71

Jag är hemskt tacksam för ALLA tips och råd jag har fått! Känns mycket lättare att ta tag i det här när jag inser hur många lösningar det faktiskt finns.

Dottern och jag har kommit så himla mycket bättre överens efter att jag har försökt pratat med henne om och om igen (utan att vara det minsta arg), hon har öppnat upp sig mer och mer för mig och det känns jätte bra. Hon har fått en tid på Umo, ska dit och prata nästa vecka. Känns som det går framåt, hoppas verkligen det fortsätter såhär!

Jag förväntar mig inte att hon ska sluta med sex helt och hållet som vissa av er har skrivit (även fast jag vill att hon väntar tills hon är 15 år) men jag kan inte uppvakta henne 24 timmar om dygnet, alltså ser jag det som något helt omöjligt. Och att ge henne straff för att ha sex vet jag kommer leda till att hon ljuger för mig istället, och det vill jag inte. Jag vill kunna ha en öppen relation med henne där vi kan vara 110% ärliga mot varandra.

Tack igen för alla goda råd!

• Daeminimon
    MARIAM71 skrev 2010-12-22 00:01:19 följande:
    Jag är hemskt tacksam för ALLA tips och råd jag har fått! Känns mycket lättare att ta tag i det här när jag inser hur många lösningar det faktiskt finns.

Dottern och jag har kommit så himla mycket bättre överens efter att jag har försökt pratat med henne om och om igen (utan att vara det minsta arg), hon har öppnat upp sig mer och mer för mig och det känns jätte bra. Hon har fått en tid på Umo, ska dit och prata nästa vecka. Känns som det går framåt, hoppas verkligen det fortsätter såhär!

Jag förväntar mig inte att hon ska sluta med sex helt och hållet som vissa av er har skrivit (även fast jag vill att hon väntar tills hon är 15 år) men jag kan inte uppvakta henne 24 timmar om dygnet, alltså ser jag det som något helt omöjligt. Och att ge henne straff för att ha sex vet jag kommer leda till att hon ljuger för mig istället, och det vill jag inte. Jag vill kunna ha en öppen relation med henne där vi kan vara 110% ärliga mot varandra.

• woopie

Skönt att det gått fram att det är så viktigt att prata och kommunicera med varann!
    Det blir inte roligare än vad man gör det till!!
  • Plutteli

Tycker du låter väldigt klok!
    Underbart att hon vågar prata med dig och öppna sig sakta men säkert, fortsätt vårda detta för att kunna prata med sitt barn är ju bland det viktigaste som finns!

Hoppas ni får en fin jul!
  • enny signatur
    Lia85 skrev 2010-12-20 08:53:49 följande:

Skrämmande att så många "vuxna" kan tycka att det är ok att ett barn har ett så aktivt sexliv och utsätter sig för livsfara. Kan inte tänka mig att ni skulle resonera så om det var er dotter, och skulle ni det så är det katastrof.
    En 14-åring är ett barn som håller på att bli vuxen, dock i nedre tonåren fortfarande. Hon kan aldrig vara en vandrande konstant kåt varelse. Nyfikenhet är normalt. Att man görsin debut är vanligt i de åldrarna, men man måste faktiskt dra en gräns, även om föräldrar är olika toleranta oc har olika inställning till sex.  Den gränsen kanske varierar från individ, men här har den garanterat passerat för länge sen. 

Det ÄR ett riskbeteende. Att ha sex med så många ÄR riskfyllt, oavsett om man är 14, 24eller 64.
    Sen att det är upp till var och en när man är VUXEN är en annan sak, då är det man själv som är ansvarig och man förväntas kunna överskåda konsekvenserna av sitt beteende och fatta beslut utrifrån den kunskapen. Det tänkandet har INTE en 14-åring.

TS är ansvarig för sin dotter, det är hennes lagstadgade skyldighet att hindra sin dotter från att vara destruktiv, om det så krävs att soc kontaktas och flickan skickas till behanlingshem för att bryta umgänget och komma till botten med beteendet.

TS: sk hjälp, ungdomsmottagningen kan vara en bra början. Tror tyvär inte alls det hjälper att bara prata med henne om riskerna. Hon är ung och naiv, dvs "det händerint mig-tänket" är starkt utvecklat och kan också användas som en försvarsmekanism. Låt hnne träfa någon att prata med. Funkar detinte med den första, så be att få en annan som kan nå fram till din dotter.
    Får hon hjälp nu så kan det kanske förhindra att andra destruktiva beteenden tar vid inom en snar framtid.

Som någon ann skrev - läs 14år till salu, båda två.

Behöver man vara "en vandrande konstant kåt varelse" för att ha sex? Jag ville ha sex som 14 åring, kalla det nyfikenhet eller vad du vill. Jag ville ha sex som 13åring med. Jag hade inget intresse att ha sex som 9åring. Ditt intresse kanske kom senare, men är det inte just individuellt?
    Sex skulle jag inte beteckna som farligt just, inte mer än mycket annat, däremot något som kan få större konsekvenser (barn). Sex kan ge könssjukdomar ja, men det beror på hur man hanterar det hela i väldigt stor mån.

Det känns som stor del av det du vänder dig emot är antalet, måste sex vara något romantiskt och fint med sin livspartner? 
  • vittra

Låter underbart, det låter som att ni har en fin relation och du har ju själv så kloka tankar kring detta så det kommer gå jättebra tror jag Hoppas ni får en trevlig jul!
  • Romeoochjulia

Herregud hahah jag dör av alla smutsiga svaga ryggradslösa Svenssons och feminister som tycker att man ska få ligga runt som man vill, varenda förälder som tillåter sin dotter att ens ha en pojkvän innan hon blir vuxen är svaga hederslösa människor.

Ni försöker intala er att heder inte är något viktigt och något gammalt men när ni märker att all er heder har försvunnit kommer ni ångra er över era wanna be "feministiska" åsikter. Era döttrar blir horor som aldrig kommer bry sig om allt ni gjort för dem.

• trash panda
    Romeoochjulia skrev 2017-02-17 17:02:50 följande:

Herregud hahah jag dör av alla smutsiga svaga ryggradslösa Svenssons och feminister som tycker att man ska få ligga runt som man vill, varenda förälder som tillåter sin dotter att ens ha en pojkvän innan hon blir vuxen är svaga hederslösa människor.

Ni försöker intala er att heder inte är något viktigt och något gammalt men när ni märker att all er heder har försvunnit kommer ni ångra er över era wanna be "feministiska" åsikter. Era döttrar blir horor som aldrig kommer bry sig om allt ni gjort för dem.

Men hallå, vad håller du på med? Tråden är 7 år gammal och majoriteten av de som skrivit i den är inte längre medlemmar här. Kunde du inte hitta någon nyare tråd att tråk-trolla i?
  • JTo

Ha! hade egentligen velat vara anonym i den här tråden men nåja :)

Jag var en väldigt kåt 14-åring, jag debuterade lite senare än så (15) men tyckte sex var oändligt spännande och betade av många sexparters de första åren, min mamma antydde en gång att jag skulle få dåligt rykte när hon anade hur det låg till och det var första en enda gången mina sexvanor fått mig att må dåligt, sex gick från någonting kul och spännande till att vara smutsigt och dåligt, något jag inte förväntades vilja ha utan bara "ge" till rätt person (inte som i att vänta till äktenskapet men att låta killen vänta tills de bevisat att de menade allvar typ)  och det sänkte mitt självförtroende ganska ordentligt ett tag, jag ville ju inte ha något förhållande, däremot hade jag några KK:s men dom behövde definitivt inte bevisa att dom menade "allvar" för min skull :)

Så mitt tips är: Försök ha en öppen dialog med dottern, misstänker ni att hon mår dåligt så ta henne till bup, är killarna äldre och det finns misstanke om utnyttjande så anmäl, men handlar det vara om att ni är missnöjda med hennes sexliv så låt henne vara.

Dessutom ligger tonåringar mindre nu än när "vi" var yngre, tror till och med jag läst att det är rekordlite! 
    www.expressen.se/halsoliv/sex--relationer/dagens-ungdomar-har-ovanligt-lite-sex/

Svar på tråden Min dotter 14-åring "ligger runt"