• MARIAM71

Min dotter 14-åring "ligger runt"

Min 14-åriga dotter träffade för ungefär ett år sedan en kille (hon var då 13 och han var 17). De blev tillsammans och när vi väl fick reda på det berättade vår dotter även att de hade sex vilket förvånade oss båda pga hennes unga ålder. Vi pratade igenom saken men hon verkade väldigt säker på vad hon ville och vi tyckte att det kändes ok. Men det tog slut ganska fort, efter tre månader ungefär.

Nu, nio månader senare har hon haft över tio killar (!) som oftast är mycket äldre än henne själv. Igår tog det slut igen, valde då att ta mig i kragen och faktiskt lägga mig i hennes sexliv. Frågade rakt ut om hon hade haft sex med alla och hon svarade ogenerat " Öh, ja?" (som om jag vore dum i huvudet ungefär). När jag förklarade för henne att hon skulle få en "stämpel" bland vännerna om det fortsatte såhär blev hon arg och gick in på sitt rum. Min dotter är alltså 14 år och har haft sex med ca 15 killar, det oroar mig enormt mycket...

Så frågan är nu, VAD SKA JAG GÖRA?!

• Svar på tråden Min dotter 14-åring "ligger runt"
  • Momalicious

Skrämselpropaganda funkar garanterat inte, precis som med rökning. Flickan behöver hjälp för att komma underfund med sitt ohälsosamma bekräftelsebehov. Har hon en dålig relation till sin pappa?
    En psykolog är den mest effektiva lösningen, jag vet.

• Lenchen77

Det är väl inte ens tillåtet för henne att ha sex, eftersom hon är under 15 år? Alltså kan hennes sexpartners bli anmälda!! Inte så skoj för henne...eller för dem.
    I ert läge hade jag tagit itu med detta med hårdhanskarna - hon är bara ett barn och ska INTE bete sig på detta sätt!

• vittra

Jag tror inte på utegångsförbud. Men du (ni) måste försöka prata med henne, på en icke dömmande nivå. Låt henne prata och berätta om varför hon tror att situationen ser ut som den gör.

Jag tror inte på att straffa, eller förbjuda (hon kommer förmodligen göra precis tvärtemot hur som helst och det riskerar att trappa upp beteendet).

Ni måste ha en dialog med henne för att förstå henne.
    Först när ni förstår henne kan ni hitta en lösning!

• vittra

Tycker det är väl drastiskt att ta henne till en psykolog det första ni gör också, jag tycker ni ska försöka prata med henne först (och inte sopa det under mattan som ni kanske gjort lite hittills?) men om ni inte kan nå henne tycker jag absolut att ni måste gå till en tredje part som kan hjälpa henne.

• Fluffskalle

Tycker att Carlosmami kom med goda råd. Jag har själv varit självdestruktiv sexuellt och det slutade inte bra. Jag var utflyttad hemifrån dock så annan sak.

Någon skrev att det inte finns mycket att göra. Ärligt talat, OM hon gör detta för att hon inte mår bra eller far illa längre fram, hur tror ni att hon kommer att se det i framtiden? Kanske "Jag var ett barn, hade sex med flera vuxna män och mamma struntade i det?"

• sweetmc

jag håller inte med om riktig skrämselteknik, men kanske att man förklarar alla könssjukdomar, följer med henne till ungdomsmottagningen och kollar att hon inte har könssjukdomar (som kanske får henne att förstå att det är nåt hon kan drabbas av och det är inte bara till för att skrämmas), hör av er till BUP (barnochungdoms psykiatri) och hör med dom vad dom kan tänkas göra?
    Även att man är striktare och håller henne inne och att hon inte får träffa killar hur som helst utan att killarna har blivit presenterade hemma och ätit middag med familjen?
    Att kanske hålla henne inne lite mer?
    Sen kommer jag för tillfället inte på så mycket mer, men det är lite sånt en bekant provat med sin dotter som också var ute i de sexuella svängarna för tidigt och för mycket..
    Lycka till!

• Fluffskalle
    sweetmc skrev 2010-12-18 11:34:22 följande:
    jag håller inte med om riktig skrämselteknik, men kanske att man förklarar alla könssjukdomar, följer med henne till ungdomsmottagningen och kollar att hon inte har könssjukdomar (som kanske får henne att förstå att det är nåt hon kan drabbas av och det är inte bara till för att skrämmas), hör av er till BUP (barnochungdoms psykiatri) och hör med dom vad dom kan tänkas göra?
    Även att man är striktare och håller henne inne och att hon inte får träffa killar hur som helst utan att killarna har blivit presenterade hemma och ätit middag med familjen?
    Att kanske hålla henne inne lite mer?
    Sen kommer jag för tillfället inte på så mycket mer, men det är lite sånt en bekant provat med sin dotter som också var ute i de sexuella svängarna för tidigt och för mycket..
    Lycka till!
    Tror inte heller på skrämseltaktik. Tonåringar har ju tyvärr också en tendens att strunta i sådant och inte alls tänka framåt. Att hon får presentera sina killar och vänner och umgås med dem hemma tycker jag också låter bra. Att visa intresse för vilka killar hon är kär i även om hon tycker det är pinsamt.
  • pussgurkan86

jag tror inte hon mår alls bra. jag hade försökt prata med henne utan att skälla. jag hade även tagit kontakt med en psykolog om det är något hon vill prata med en utomstående om.

det kan gå riktigt illa om ni inte som föräldrar gör något åt saken nu.

lycka till.

• woopie

Hur ska barn/ungdomar någonsin lära sig vad som är rätt/fel, farligt/ofarligt om inte föräldrarna lär dem? Jätteviktigt att ni försöker prata med henne och åtminstonde försöka få henne att förstå att det hon gör är destruktivt ovh skadligt. inte bara fysisk och eller psykiskt utan hon kan ju faktiskt bli med barn... vad gör ni om det händer?

Kommunikation är så himla viktigt i ALLA förhållanden!

Jag hoppas verkliigen att du lyckas nå fram till henne. Och tveka inte att ta hjälp utifrån!
    Lycka till!

Det blir inte roligare än vad man gör det till!!
  • Tekaka

Mm, exakt sådär blir det när man hemifrån får för lite bekräftelse på att man är värdefull.

Rannsaka er själva som föräldrar säger bara jag.

Svar på tråden Min dotter 14-åring "ligger runt"