• MARIAM71

Min dotter 14-åring "ligger runt"

Min 14-åriga dotter träffade för ungefär ett år sedan en kille (hon var då 13 och han var 17). De blev tillsammans och när vi väl fick reda på det berättade vår dotter även att de hade sex vilket förvånade oss båda pga hennes unga ålder. Vi pratade igenom saken men hon verkade väldigt säker på vad hon ville och vi tyckte att det kändes ok. Men det tog slut ganska fort, efter tre månader ungefär.

Nu, nio månader senare har hon haft över tio killar (!) som oftast är mycket äldre än henne själv. Igår tog det slut igen, valde då att ta mig i kragen och faktiskt lägga mig i hennes sexliv. Frågade rakt ut om hon hade haft sex med alla och hon svarade ogenerat " Öh, ja?" (som om jag vore dum i huvudet ungefär). När jag förklarade för henne att hon skulle få en "stämpel" bland vännerna om det fortsatte såhär blev hon arg och gick in på sitt rum. Min dotter är alltså 14 år och har haft sex med ca 15 killar, det oroar mig enormt mycket...

Så frågan är nu, VAD SKA JAG GÖRA?!

• Svar på tråden Min dotter 14-åring "ligger runt"
  • MammaPlutt

Saken är väl mer här att se till att hon inte blir gravid när hon är såpass ung?

En sak att hon verkar tycka om sex. Kul för henne.
    Men att få könssjukdomar eller ett oplanerat barn är väl det man ska prata om och försöka undvika.

Skit i vilken "stämpel" man får. Ska andra inte bry sig om ändå.
    Men att hon vet vad konsekvenserna kring sex är måste hon veta.

Uppmuntra mer genom att köpa kondomer och/eller P-piller.
    Till slut kanske hon tröttnar eller "lugnar" ner sig.

• vittra
    Lingonflickan skrev 2010-12-19 19:00:32 följande:
    Kan ju vara så att man i den åldern bryr sig mer om vad kompisarna tycker än föräldrarna.Och varför inte berätta en sån sak?
    Därför att en tonåring aldrig kommer vara mottaglig när man pratar på det sättet och kommer förmodligen påstå eller tänka att mamma ljuger, mamma vet ingenting, osv.
  • Lingonflickan
    MammaPlutt skrev 2010-12-19 19:11:43 följande:
    Saken är väl mer här att se till att hon inte blir gravid när hon är såpass ung?

En sak att hon verkar tycka om sex. Kul för henne.
    Men att få könssjukdomar eller ett oplanerat barn är väl det man ska prata om och försöka undvika.

Skit i vilken "stämpel" man får. Ska andra inte bry sig om ändå.
    Men att hon vet vad konsekvenserna kring sex är måste hon veta.

Uppmuntra mer genom att köpa kondomer och/eller P-piller.
    Till slut kanske hon tröttnar eller "lugnar" ner sig.
    Jag har så svårt att förstå hur man kan försöka normalisera att en minderårig ligger runt. Att lösaktigheten är stor bland unga tjejer har jag börjat förstå men här pratar vi dessutom om en minderårig.
    Bara döda fiskar flyter medströms
  • vittra

Man måste ju inse att de flesta tonåringar hamnar i försvarsställning direkt om man attackerar deras beteende och talar om hur fel de gör...

• vittra
    Lingonflickan skrev 2010-12-19 19:22:48 följande:
    Jag har så svårt att förstå hur man kan försöka normalisera att en minderårig ligger runt. Att lösaktigheten är stor bland unga tjejer har jag börjat förstå men här pratar vi dessutom om en minderårig.
    Det handlar inte om att normalisera, det handlar om att du inte kan göra ett jävla skit åt saken! Vad ska du göra, omskära henne?!
  • Lingonflickan

Bland annat inläggét jag citerade gick ju ut på att det är bra för henne och att hon ska uppmuntras att bete sig som hon gör.

Kan säga att jag fasar för min lilla flickas kommande tonårstid. Funderar på när man bör börja prata med barn om självrespekt och att inte ligga runt.

• enny signatur

Du är orolig över vilken stämpel hon får just? Varför inte försöka bidra till att få bort det synsättet istället?

• MammaPlutt
    Lingonflickan skrev 2010-12-19 19:34:03 följande:
    Bland annat inläggét jag citerade gick ju ut på att det är bra för henne och att hon ska uppmuntras att bete sig som hon gör.

Kan säga att jag fasar för min lilla flickas kommande tonårstid. Funderar på när man bör börja prata med barn om självrespekt och att inte ligga runt.
    ...bättre att veta om farorna och lära ut ansvar vid sex än att inget veta alls och "knulla runt" för att sedan stå där HIV-smittad och med 2 barn. 
  • Lingonflickan
    enny signatur skrev 2010-12-19 19:35:26 följande:
    Du är orolig över vilken stämpel hon får just? Varför inte försöka bidra till att få bort det synsättet istället?
    Jag tycker faktiskt den är korrekt tyvärr, därför vill jag arbeta för att min dotter inte ska ligga runt för det är i mina ögon lösaktigt och inget jag på något sätt tycker är positivt att göra.
Svar på tråden Min dotter 14-åring "ligger runt"