• MARIAM71

Min dotter 14-åring "ligger runt"

Min 14-åriga dotter träffade för ungefär ett år sedan en kille (hon var då 13 och han var 17). De blev tillsammans och när vi väl fick reda på det berättade vår dotter även att de hade sex vilket förvånade oss båda pga hennes unga ålder. Vi pratade igenom saken men hon verkade väldigt säker på vad hon ville och vi tyckte att det kändes ok. Men det tog slut ganska fort, efter tre månader ungefär.

Nu, nio månader senare har hon haft över tio killar (!) som oftast är mycket äldre än henne själv. Igår tog det slut igen, valde då att ta mig i kragen och faktiskt lägga mig i hennes sexliv. Frågade rakt ut om hon hade haft sex med alla och hon svarade ogenerat " Öh, ja?" (som om jag vore dum i huvudet ungefär). När jag förklarade för henne att hon skulle få en "stämpel" bland vännerna om det fortsatte såhär blev hon arg och gick in på sitt rum. Min dotter är alltså 14 år och har haft sex med ca 15 killar, det oroar mig enormt mycket...

Så frågan är nu, VAD SKA JAG GÖRA?!

• Svar på tråden Min dotter 14-åring "ligger runt"
  • woopie
    Plutteli skrev 2010-12-19 12:07:45 följande:
    Intressant då att det finns de som dömts för just olaga frihetsberövande när de på regelbunden basis låst in sina barn. Fast dessa var ju främst invandrare så det kanske bara är de som inte får göra så.... Hederskultur kallades det då, bra föräldraskap kallas det nu..märkligt.
    skillnad på låst in och stanna inom hemmets väggar under en period som en konsekvens av att man brutit mot föräldrarnas regler. till skolan och sen hem!

man behöver inte överdriva!
    Queenie70 skrev 2010-12-19 11:24:00 följande:

Ta en långhelg på tu man hand med tjejen och prata om egenvärde och hur man tar hand om sig själv, och vad som är bra bekräftelse och dålig bekräftelse. Att ska man ligga så är det för att man vill och njuter av det, och att kunna skilja på det och att man mår bra av att bli bekräftad som sexpartner. Jag tror att det är svårt att få nån som börjat ha sex att sluta med det, det tåget har liksom redan gått. Men att hjälpa henne ha sex av rätt anledningar och att inte sälja sig själv för billigt. Att hon ska börja fundera på hur man blir uppskattad och bekräftad som människa och individ, INNAN man blir det som sexpartner. Hon kommer kanske inte vara sugen på ett slänga bort en helg med morsan, men se till att det blir av ändå. Ta in på hotell eller spa, gå på pedikyr tillsammans, se till att få kvalitetstid, utan att kompisarna lockar eller att hon sitter å smsar hela tiden.

kommunikation är nykeln!! lj
    Det blir inte roligare än vad man gör det till!!
  • Plutteli
    woopie skrev 2010-12-19 13:51:23 följande:
    skillnad på låst in och stanna inom hemmets väggar under en period som en konsekvens av att man brutit mot föräldrarnas regler. till skolan och sen hem!

man behöver inte överdriva!
    Javisst, alla barn stannar ju frivilligt hemma för att föräldrarna anser att de har för mycket sex. TS dotter kan ju knappast få utegångsförbud för att ha brutit mot en regel när det inte FUNNITS någon regel! Dessutom krävs ju att föräldern låser in barnet eller med fysiskt våld förhindrar barnet från att gå hemmifrån för att ett utegångsförbud skall ha verkan ifall barnet inte av egen fri vilja väljer att efterfölja förälderns krav.
  • Malin8903

Fråga henne varför hon ligger runt och om hon avfärdar dig så säg "om du är tillräcklig "vuxen" till att ha sex så är du tillräckligt vuxen att prata om det.

Sätt er ner och prata om det, det är nog det ända du kan göra sen se till att hon skyddar sig och testa sig för könssjukdomar.

Försöka att få henne förstå innebörden att ha sex, fråga henne om hon kommer vara stolt över att berätta att hon har varit med si och så många killar när hon blir äldre och träffar mannen i sitt liv, om hon tänker på framtiden så kommer hon nog tänka till.

• Lingonflickan
    Malin8903 skrev 2010-12-19 17:28:24 följande:
    Fråga henne varför hon ligger runt och om hon avfärdar dig så säg "om du är tillräcklig "vuxen" till att ha sex så är du tillräckligt vuxen att prata om det.

Sätt er ner och prata om det, det är nog det ända du kan göra sen se till att hon skyddar sig och testa sig för könssjukdomar.

Försöka att få henne förstå innebörden att ha sex, fråga henne om hon kommer vara stolt över att berätta att hon har varit med si och så många killar när hon blir äldre och träffar mannen i sitt liv, om hon tänker på framtiden så kommer hon nog tänka till.
    Bra råd!
    Bara döda fiskar flyter medströms
  • Tekaka
    Queenie70 skrev 2010-12-19 11:24:00 följande:

Ta en långhelg på tu man hand med tjejen och prata om egenvärde och hur man tar hand om sig själv, och vad som är bra bekräftelse och dålig bekräftelse. Att ska man ligga så är det för att man vill och njuter av det, och att kunna skilja på det och att man mår bra av att bli bekräftad som sexpartner. Jag tror att det är svårt att få nån som börjat ha sex att sluta med det, det tåget har liksom redan gått. Men att hjälpa henne ha sex av rätt anledningar och att inte sälja sig själv för billigt. Att hon ska börja fundera på hur man blir uppskattad och bekräftad som människa och individ, INNAN man blir det som sexpartner. Hon kommer kanske inte vara sugen på ett slänga bort en helg med morsan, men se till att det blir av ändå. Ta in på hotell eller spa, gå på pedikyr tillsammans, se till att få kvalitetstid, utan att kompisarna lockar eller att hon sitter å smsar hela tiden.

Bra råd.

Kommunikation och äkta omtanke i ett.
  • Tekaka
    Daeminimon skrev 2010-12-18 16:50:27 följande:
    Jag hade en superbra uppväxt, kände att jag var älskad och värdefull, men jag hade också sex från 14 års ålder, och hade ganska många partners (20+) tills jag träffade min man vid 18 års ålder.

TS, det behöver inte alls vara så att du är en dålig mamma. Lyssna inte på moraltanter som verkar leva för att andra ska må dåligt.

Prata med tjejen när ni båda är lugna, fråga hur hon mår, lyssna även på ledtrådar hur hon har det med tjejkompisar (vilket var min grej, var mobbad av tjejerna, så såg till att jag fick uppmärksamhet av killarna istället). Funkar ingenting, så se iallafall till att hon skyddar sig och är säker.
    Visst men något måste ju ändå fått dig att söka efter den där bekräftelsen som du fick av alla dessa killar.

En lycklig och trygg tjej har inte ett behov av sådan bekräftelse i så tidigt ålder och då får du tro vad du vill.
  • Filoso Fisken

Att nämna för henne att hon får en stämpel tycker jag är väldigt onödigt. Varför lära ungarna att bry sig så mycket om omgivningens åsikter? Bättre är väl då att lyssna till sig själv.

Jag tycker du kan berätta för henne att det inte är bråttom med sex. Hon kommer leva i många många många år så hon har all tid i världen! Sedan kan du väl säga att det är viktigt att hon är rädd om sig själv. Många naiva och osäkra tonåringar blir väldigt lätt utnyttjade för ja.. bara ett syfte. Hon kan lätt hamna i fel persons händer, smittas av sjukdomar, bli gravid och liknande.

Så jag tycker du ska ha ett riktigt pedagogiskt sex-talk med henne. Men också uppmuntra henne att sätta sig själv på en pidestal och inte "ge bort sig" till vilken brunstig tonårspåg som helst!

• Daeminimon
    Tekaka skrev 2010-12-19 17:50:30 följande:
    Visst men något måste ju ändå fått dig att söka efter den där bekräftelsen som du fick av alla dessa killar.

En lycklig och trygg tjej har inte ett behov av sådan bekräftelse i så tidigt ålder och då får du tro vad du vill.
    Japp, detta något skrev jag lite längre ner. Hade problem med tjejkompisar.

Tycker det är lite orättvist att skylla på föräldrarna, de kan vara världens bästa, det kan gå fel ändå.
  • vittra
    Filoso Fisken skrev 2010-12-19 17:54:03 följande:
    Att nämna för henne att hon får en stämpel tycker jag är väldigt onödigt. Varför lära ungarna att bry sig så mycket om omgivningens åsikter? Bättre är väl då att lyssna till sig själv.

Jag tycker du kan berätta för henne att det inte är bråttom med sex. Hon kommer leva i många många många år så hon har all tid i världen! Sedan kan du väl säga att det är viktigt att hon är rädd om sig själv. Många naiva och osäkra tonåringar blir väldigt lätt utnyttjade för ja.. bara ett syfte. Hon kan lätt hamna i fel persons händer, smittas av sjukdomar, bli gravid och liknande.

Så jag tycker du ska ha ett riktigt pedagogiskt sex-talk med henne. Men också uppmuntra henne att sätta sig själv på en pidestal och inte "ge bort sig" till vilken brunstig tonårspåg som helst!
    Håller med.
    Hon ska inte förändra beteendet pga vad andra kan komma att tycka om henne, hon skaq göra det för att hon vill, för sin egen skull.
    Malin8903 skrev 2010-12-19 17:28:24 följande:

Därför är detta usla råd enligt min åsikt. Som att förmaningar och "tal" någonsin har hjälpt ungdomar?!
    Drottningen1970 hade en bra poäng, kvalitetstid och att berätta skillnaden mellan bra och dålig bekräftelse och vilka anledningar till sex som kan tänkas finnas, utan att dömma och utan att förmana eller kränka.
    Tycker dock fortfarande att det viktigaste är att få henne att själv prata och berätta hur hon känner, först då kan man säga "rätt" saker.
  • Lingonflickan
    Filoso Fisken skrev 2010-12-19 17:54:03 följande:

Kan ju vara så att man i den åldern bryr sig mer om vad kompisarna tycker än föräldrarna.Och varför inte berätta en sån sak?
    Bara döda fiskar flyter medströms
Svar på tråden Min dotter 14-åring "ligger runt"