• MARIAM71

Min dotter 14-åring "ligger runt"

Min 14-åriga dotter träffade för ungefär ett år sedan en kille (hon var då 13 och han var 17). De blev tillsammans och när vi väl fick reda på det berättade vår dotter även att de hade sex vilket förvånade oss båda pga hennes unga ålder. Vi pratade igenom saken men hon verkade väldigt säker på vad hon ville och vi tyckte att det kändes ok. Men det tog slut ganska fort, efter tre månader ungefär.

Nu, nio månader senare har hon haft över tio killar (!) som oftast är mycket äldre än henne själv. Igår tog det slut igen, valde då att ta mig i kragen och faktiskt lägga mig i hennes sexliv. Frågade rakt ut om hon hade haft sex med alla och hon svarade ogenerat " Öh, ja?" (som om jag vore dum i huvudet ungefär). När jag förklarade för henne att hon skulle få en "stämpel" bland vännerna om det fortsatte såhär blev hon arg och gick in på sitt rum. Min dotter är alltså 14 år och har haft sex med ca 15 killar, det oroar mig enormt mycket...

Så frågan är nu, VAD SKA JAG GÖRA?!

• Svar på tråden Min dotter 14-åring "ligger runt"
  • Jennie med ie

Många exempel på vad man INTE ska göra har kommit upp här...

Att säga att hon ska sluta "ligga runt" för att andra kommer att se henne som dålig annars är liksom fel väg att gå in i det hela, det är inte för att andra är dömande och nedlåtande som ett eventuellt destruktivt beteende är dåligt.

Att hota med att anmäla alla sexpartners som är över 15 år gamla lär knapast leda till att hon avstår från sex med dem, det lär snarare leda till att hon definitivt inte berättar om det för sina föräldrar. Så vill man förstöra dem öppning till kommunikation som trots allt verkar finnas, ja då är det där ett utmärkt sätt. Men det är ju inte det man vill...

• Queenie70

Ta en långhelg på tu man hand med tjejen och prata om egenvärde och hur man tar hand om sig själv, och vad som är bra bekräftelse och dålig bekräftelse. Att ska man ligga så är det för att man vill och njuter av det, och att kunna skilja på det och att man mår bra av att bli bekräftad som sexpartner. Jag tror att det är svårt att få nån som börjat ha sex att sluta med det, det tåget har liksom redan gått. Men att hjälpa henne ha sex av rätt anledningar och att inte sälja sig själv för billigt. Att hon ska börja fundera på hur man blir uppskattad och bekräftad som människa och individ, INNAN man blir det som sexpartner. Hon kommer kanske inte vara sugen på ett slänga bort en helg med morsan, men se till att det blir av ändå. Ta in på hotell eller spa, gå på pedikyr tillsammans, se till att få kvalitetstid, utan att kompisarna lockar eller att hon sitter å smsar hela tiden.

• Queenie70

Pappan eller nån annan manlig förebild skulle kunna göra nåt liknande, där han berättar hur det funkar för killar och hur de tänker i en viss ålder...

• Daeminimon
    Queenie70 skrev 2010-12-19 11:24:00 följande:

Ta en långhelg på tu man hand med tjejen och prata om egenvärde och hur man tar hand om sig själv, och vad som är bra bekräftelse och dålig bekräftelse. Att ska man ligga så är det för att man vill och njuter av det, och att kunna skilja på det och att man mår bra av att bli bekräftad som sexpartner. Jag tror att det är svårt att få nån som börjat ha sex att sluta med det, det tåget har liksom redan gått. Men att hjälpa henne ha sex av rätt anledningar och att inte sälja sig själv för billigt. Att hon ska börja fundera på hur man blir uppskattad och bekräftad som människa och individ, INNAN man blir det som sexpartner. Hon kommer kanske inte vara sugen på ett slänga bort en helg med morsan, men se till att det blir av ändå. Ta in på hotell eller spa, gå på pedikyr tillsammans, se till att få kvalitetstid, utan att kompisarna lockar eller att hon sitter å smsar hela tiden.

Jättebra råd!
  • Plutteli
    woopie skrev 2010-12-19 09:48:08 följande:
    Vart har föräldrarskapet tagit vägen??

Jag blir livrädd när jag läser vissa inlägg.

klart som fan att det inte är olaga frihetsberövande att tvinga sin 14-åring att komma hem direkt efter skolan och sen stanna på sitt rum.

Om inte du som förälder sätter tydliga gränser och bygger upp ett tryggt regelverk runt ditt barn. Ett regelverk med tydliga konsekvenser. Hur ska då ditt barn någonsin lära sig vad som är rätt och fel och vad som är farligt och ofarligt?
    Intressant då att det finns de som dömts för just olaga frihetsberövande när de på regelbunden basis låst in sina barn. Fast dessa var ju främst invandrare så det kanske bara är de som inte får göra så.... Hederskultur kallades det då, bra föräldraskap kallas det nu..märkligt.
  • Queenie70
    Plutteli skrev 2010-12-19 12:07:45 följande:
    Intressant då att det finns de som dömts för just olaga frihetsberövande när de på regelbunden basis låst in sina barn. Fast dessa var ju främst invandrare så det kanske bara är de som inte får göra så.... Hederskultur kallades det då, bra föräldraskap kallas det nu..märkligt.
    Som förälder får man hindra sitt barn att leva ett självdestruktivt liv. Och man får ha regler om när man ska vara hemma eller inte som ska följas. Om jag vet att min son ska ut och knarka eller begå brott så får jag fysiskt hindra honom från att göra det exempelvis.
  • Plutteli
    Lingonflickan skrev 2010-12-19 09:15:30 följande:
    För att hon bara är 14 r!
    Ja?
    Det är liksom skit samma, för det enda mamman kan göra för att förhindra att hon har sex är att följa efter henne dygnet runt och/eller hålla henne inlåst, varav iaf det sista är olagligt!
    Det mamman kan göra är att PRATA och försöka komma underfund med om det ligger något annat bakom dotterns beteende mer än att dottern gillar att ha sex. OM det är så att det inte finns något annat bakom så kan hon inte göra mycket mer än att fortsätta prata med dottern och försöka få henne att inte vilja ligga runt fullt så mycket, ett KK borde ju vara jäkligt mycket bättre än att byta pojkvänner hela tiden tex om det nu bara är sexbiten dottern är ute efter.
    Skulle det vara så att det ligger mer bakom, ett övergrepp eller så som TS inte vet om just nu, då är det ju BUP nästa som gäller!
  • Plutteli
    Queenie70 skrev 2010-12-19 12:12:36 följande:
    Som förälder får man hindra sitt barn att leva ett självdestruktivt liv. Och man får ha regler om när man ska vara hemma eller inte som ska följas. Om jag vet att min son ska ut och knarka eller begå brott så får jag fysiskt hindra honom från att göra det exempelvis.
    Att du "vet" hjälpe inte speciellt långt om du inte har väldigt fasta bevis på att det är det som är planen. Att låsa in en tjej för att hon inte ska ha sex räcker inte långa vägar för att det inte skall klassas som olagligt. Att ha regler om passande tider barnet bör vara hemma är inte samma sak som att varje dag efter skolan låsa in barnet i hemmet. För att ett beteende skall vara tillräckligt självdestruktivt för att föräldrar skall få ta till mer rejäla verktyg så behövs det att Soc kopplas in med LVU, då kan barnet komma att få bo på familjehem eller jourhem en period för att tas ifrån sina vänner och det som gör att h*n har ett destruktiv leverne. Att föräldrarna skall låsa in barnet eller med fysiskt våld förhindra att barnet lämnar hemmet är inte lagligt ens för att förhindra destruktiva beteenden.
  • OnlyOne
    linahelena skrev 2010-12-19 09:52:05 följande:
    tonåringar ligger runt, som förälder har du ingenting att säga till om hennes sexliv förutom å möjligtvis se till så hon äter p-piller å inte blir gravid.
    Skojar du? Har man som färälder ingenting att säga till om? Vem har ska ha den rollen då?

P-piller skyddar knappast mot könssjukdomar vad jag känner till.

Som någon annan har skrivit är det bästa att prata med dottern och få henne att förstå att hon inte måste ha sex för att få killars uppmärksamhet eller respekt.
  • ptq

Äter hon p-piller? annars är väl ett bra första steg att säga till henne, nu ska du och jag på ungdomsmottagningen, sen kan man ju prata med dom där före och berätta, så att dom också pratar med henne. För ska hon ha sex så kan du bestämma att hon ska skydda sig med. Sen kan ni gå dit varje månad och testa henne för sjukdommar, kanske blir pinsamt när dom på mottagningen börjar känna igen henne.
    Svårt det där, har en dotter på 13 så hon är väl snart där antar jag..

Svar på tråden Min dotter 14-åring "ligger runt"