• MARIAM71

Min dotter 14-åring "ligger runt"

Min 14-åriga dotter träffade för ungefär ett år sedan en kille (hon var då 13 och han var 17). De blev tillsammans och när vi väl fick reda på det berättade vår dotter även att de hade sex vilket förvånade oss båda pga hennes unga ålder. Vi pratade igenom saken men hon verkade väldigt säker på vad hon ville och vi tyckte att det kändes ok. Men det tog slut ganska fort, efter tre månader ungefär.

Nu, nio månader senare har hon haft över tio killar (!) som oftast är mycket äldre än henne själv. Igår tog det slut igen, valde då att ta mig i kragen och faktiskt lägga mig i hennes sexliv. Frågade rakt ut om hon hade haft sex med alla och hon svarade ogenerat " Öh, ja?" (som om jag vore dum i huvudet ungefär). När jag förklarade för henne att hon skulle få en "stämpel" bland vännerna om det fortsatte såhär blev hon arg och gick in på sitt rum. Min dotter är alltså 14 år och har haft sex med ca 15 killar, det oroar mig enormt mycket...

Så frågan är nu, VAD SKA JAG GÖRA?!

• Svar på tråden Min dotter 14-åring "ligger runt"
  • Fuskmamma

Faktum är att du kan inte göra ett skit för hon  lär inte lyssna ändå. Låt henne lära sig av sina misstag (Hon kommer ångra sig).

Be om hjälp av skolsyster eller BUP lär inte hjälpa, Kan däremot förvärra.

Lycka till !

• enny signatur
    Lingonflickan skrev 2010-12-19 19:38:53 följande:
    Jag tycker faktiskt den är korrekt tyvärr, därför vill jag arbeta för att min dotter inte ska ligga runt för det är i mina ögon lösaktigt och inget jag på något sätt tycker är positivt att göra.
    Och jag hoppas hon har en motbild från någon med.
  • Pellinell

Spelar ingen roll om det är en tjej eller kille som knullar runt - är man fjorton år skall man inte hålla på så. Punkt. Handlar inte ett skit om frikyrklighet, handlar om självrespekt. En fjortonåring är ett barn och har rätt att få vara det. 
    Och ni som har missat det - det är förbjudet i lag. Varför?  Just för att en fjortonåring fortfarande är ett barn.  

• Pellinell
    Fuskmamma skrev 2010-12-19 21:01:17 följande:
    Faktum är att du kan inte göra ett skit för hon  lär inte lyssna ändå. Låt henne lära sig av sina misstag (Hon kommer ångra sig).

Be om hjälp av skolsyster eller BUP lär inte hjälpa, Kan däremot förvärra.

Lycka till !
    Med den inställningen kan man helt abdikera och låta bli att visa sina barn vad som är rätt och fel. "De lär ju inte lyssna ändå." Fan vad jag hatar det äckligt fega 00-talsföräldraskapet. Räddhågade karriärister som inte vågar eller orkar sätta ner foten för det kan bli obehagligt, bättre att låta ungarna göra som de vill . 
  • Fuskmamma
    Pellinell skrev 2010-12-19 21:05:29 följande:
    Med den inställningen kan man helt abdikera och låta bli att visa sina barn vad som är rätt och fel. "De lär ju inte lyssna ändå." Fan vad jag hatar det äckligt fega 00-talsföräldraskapet. Räddhågade karriärister som inte vågar eller orkar sätta ner foten för det kan bli obehagligt, bättre att låta ungarna göra som de vill . 
    Haha. Så du tror att mina barn får göra vad dom vill? Nej.

Jag tycker däremot att dom ska lära sig av sina egna misstag för är man 14 år är det dax att börja ta hand om sig själv och inte ha en gammal morsa som sopar rent efter en hela tiden.

Man ska givetvis prata och försöka få henne att ändra sig men hon lär knulla om hon vill.

Fan sätt ett kyshetsbälte på ungen så blir det nog bra.

P.s jag är ingen 00-tals föräldrer, Äldre än så !
  • Ellinor Doolittle

(Har inte läst tråden)

Vilka umgås hon med? Är dom likadana? Har hon få eller inga vänner? Är hon ensam?

Sex när man är 14 handlar inte om kåthet. Snarare har flickan ett bekräftelsebehov. Pratar ni om känslor hemma. Får man sätta ord på hur man känner eller sopas det under mattan?

Det är inte lätt att vara 14 och passa in i skolan och hemma. Somliga självsvälter, andra skär sig och några ställer upp som sexuella kontakter. Stackars flicka, krama om henne och tala om för henne att hon är fantastisk och högt älskad precis som hon är. Även om hon visa "alla taggarna utåt" så kanske det är precis vad hon behöver höra...

Dra dig inte för att söka hjälp!

• Pellinell
    Ellinor Doolittle skrev 2010-12-19 21:09:13 följande:
    (Har inte läst tråden)

Vilka umgås hon med? Är dom likadana? Har hon få eller inga vänner? Är hon ensam?

Sex när man är 14 handlar inte om kåthet. Snarare har flickan ett bekräftelsebehov. Pratar ni om känslor hemma. Får man sätta ord på hur man känner eller sopas det under mattan?

Det är inte lätt att vara 14 och passa in i skolan och hemma. Somliga självsvälter, andra skär sig och några ställer upp som sexuella kontakter. Stackars flicka, krama om henne och tala om för henne att hon är fantastisk och högt älskad precis som hon är. Även om hon visa "alla taggarna utåt" så kanske det är precis vad hon behöver höra...

Dra dig inte för att söka hjälp!
    Instämmer med varje ord!
  • skelett
    Pellinell skrev 2010-12-19 20:59:31 följande:
    ??? Hon är 14 år. FJORTON. Detta var ett av de dummaste inlägg jag läst på FL och då har jag ändå läst en hel del dumt härinne, vill jag lova. 

TS: be om hjälp. Skolsyster, en lärare, BUP, en älskad moster, en kamrats mamma eller pappa, en omtyckt farbror - kanske finns det någon som kan hjälpa dig att prata med dottern. Hon har naturligtvis dålig självkänsla och tror att den kan stärkas så här. Hon behöver trygga vuxna omkring sig som kan prata med henne och kan visa rätt väg. Tycker synd om henne och dig och hoppas ni hittar hjälp snart. Stå på dig!
    För dina råd var ju något att eftersträva.

Ja hon är 14 år. Betyder det att hon inte kan känna lust? Läs en biologibok för i helvete. "Naturligtvis dålig självkänsla" Hur kan du avgöra det med information du fått på ett internetforum?
    Du kanske förespråkar kyskhetsbälte? Det kommer säkerligen göra TS dotter gott.
  • skelett
    Lingonflickan skrev 2010-12-19 21:00:24 följande:
    "Ni"???

Nej jag hoppas fostra min dotter till så pass hög självrespekt att hon inte kommer missbruka sin kropp hur som helst och oavsett kommer jag alltid älska henne. Man behöver inte tycka om allt någon gör för att älska dem.
    Missbruka sin kropp. Lilla du, jag har "legar runt". Jag har lärt känna min kropp och vad jag tycker om resp. inte tycker om. Inte en enda gång har jag missbrukat min kropp. Jag har mycket stor respekt för mig själv och min egna person. Det är sex vi diskuterar, inte dödligt gift.
  • skelett
    Ellinor Doolittle skrev 2010-12-19 21:09:13 följande:
    (Har inte läst tråden) Vilka umgås hon med? Är dom likadana? Har hon få eller inga vänner? Är hon ensam? Sex när man är 14 handlar inte om kåthet. Snarare har flickan ett bekräftelsebehov. Pratar ni om känslor hemma. Får man sätta ord på hur man känner eller sopas det under mattan? Det är inte lätt att vara 14 och passa in i skolan och hemma. Somliga självsvälter, andra skär sig och några ställer upp som sexuella kontakter. Stackars flicka, krama om henne och tala om för henne att hon är fantastisk och högt älskad precis som hon är. Även om hon visa "alla taggarna utåt" så kanske det är precis vad hon behöver höra... Dra dig inte för att söka hjälp!

Det är sådana som dig och dina påhejare i tråden som försvårar och sätter krokben för dagens unga tjejer genom er moralpanik. Sex när man är 14 år kan visst handla om kåthet eller tror du att det är något som kommer automatiskt på 15-års dagen?
Svar på tråden Min dotter 14-åring "ligger runt"