• Renni

BF september 2011

Hejsan!

Är det någon mer än jag som väntar barn i september 2011?

Jag plussade idag, detta blir vårt andra barn.
    Men tredje graviditeten ( förra slutade i missfall)

Skulle vara roligt att följas åt igenom alla graviditetskrämpor & funderingar =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 12:53
    {#emotions_dlg.flower}BF LISTA SEPTEMBER{#emotions_dlg.flower}

1 sep Cornellia (första barnet)
    3 sep Rozensliv (andra barnet)
    6 Sep Renni (andra barnet)
    6 sep Givinglife (andra barnet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-10 14:14
    Länk till BF- Listan i en egen tråd!

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m56555018.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:45
    Här kommer en tråd för alla våra bebisar som kommit till världen!

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:46
    Bebistråden! (länken ovan fungerade ej)

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september-2011-68/forum/m60428932.html
  • Svar på tråden BF september 2011
  • nasj
    Flisan79 skrev 2011-01-27 16:36:44 följande:
    Har inte erfarenhet men är personligen väldigt anti dessa vagnar där det känns som att man skuffar undan ett barn. Har dessutom hört att barn som sitter där nere klämt fingarana i hjulen trots att det är skydd över dem.
    Jag förstår smidigheten storleksmässigt men för mig kommer barnens bekvämlighet före. Vi har en babytravel Dublin syskonvagn. Otroligt nöjd med den Fungerar fortfarande för stora tösen som snart är 4 och det är också något som är negativt med phil & ted för den kan man inte använda lika länge.
    Jag kände samma sak som du,tyckte tom att det såg taskigt ut att det ena barnet ska ligga under det andra,men alla verkar ha den,nackdelen med tvillingvagnarna är att de tar så mkt plats,lider alltid med de stackars mammorna som har dem och aldrig får plats på bussen.Googla på din vagn,den var snygg,hur funkar det för dig på buss/tunnelbana,brukar du få plats?Vet du om den går in i bilen? Vi har ingen kombi..
  • Nonkan82

Kl 7.40 imorn ska jag på VUL... spännande! Går in i v 9 (8+0) då.

Är otroligt trött och helt slut efter jobbet (och på jobbet också dessutom). Alla kollegor har vetat om graviditeten redan från början eftersom jag jobbar som kemist på ett labb och inte kan jobba lika avslappnat med en del lösningsmedel och kemikalier längre. Det är pga mitt yrke jag ska göra VUL. Är orolig för att nåt ska ha skadat bebben pga de fosterskadande ämnena jag hanterar. Får hoppas på det bästa!

• skomakarfrun
    Nonkan82 skrev 2011-01-27 20:28:31 följande:
    Kl 7.40 imorn ska jag på VUL... spännande! Går in i v 9 (8+0) då.

Är otroligt trött och helt slut efter jobbet (och på jobbet också dessutom). Alla kollegor har vetat om graviditeten redan från början eftersom jag jobbar som kemist på ett labb och inte kan jobba lika avslappnat med en del lösningsmedel och kemikalier längre. Det är pga mitt yrke jag ska göra VUL. Är orolig för att nåt ska ha skadat bebben pga de fosterskadande ämnena jag hanterar. Får hoppas på det bästa!
    oj jag studerar kemi och ska börja en ny kurs på måndag, i utbildningen ingår laborativt arbete och jag oroar mig lite för hur det ska bli. Men förhoppningsvis är handledarna så kunniga att de kan avgöra om labarna är riskfria eller inte. Får läsa på riskfraserna ordentligt innan jag börjar så jag vet...
    lilla ärtan, stanna där du är
  • Nonkan82
    skomakarfrun skrev 2011-01-27 21:05:12 följande:
    oj jag studerar kemi och ska börja en ny kurs på måndag, i utbildningen ingår laborativt arbete och jag oroar mig lite för hur det ska bli. Men förhoppningsvis är handledarna så kunniga att de kan avgöra om labarna är riskfria eller inte. Får läsa på riskfraserna ordentligt innan jag börjar så jag vet...
    Under min utbildning (blev klar i somras) fick man inte labba alls om man var gravid, så hör med handledarna på måndag. Ofta stöter man ju på fler skadliga kemikalier under utbildningstiden (eftersom man måste utföra en hel del olika typer av labbar) än vi arbete.
  • katzon

Jag tror att jag vill ha en emmaljunga city. Min syster hade den fast tvillingvagn och den var sjukt smidig!
    En sak som bekymrar mig dock med emmaljunga är om man får ett magsovande barn (jag vet att barn inte ska sova på magen men ibland gör dom det ändå) då får dom inte plats eftersom emmaljungan har som en "metallbåge" runt huvudet på sittdelen. Så var det på vagnen min kille hade så jag fick byta vagn efter knappt ett halvår till en teutonia istället!

Mannen tycker det ska bli skitkul o välja vagn. Män och kärror vet ni

• skomakarfrun
    Nonkan82 skrev 2011-01-27 21:13:03 följande:
    Under min utbildning (blev klar i somras) fick man inte labba alls om man var gravid, så hör med handledarna på måndag. Ofta stöter man ju på fler skadliga kemikalier under utbildningstiden (eftersom man måste utföra en hel del olika typer av labbar) än vi arbete.
    jag vet att man får göra vissa labbar, har haft kursare som är gravida som ändå laborerar.
    Man får väl se till att labpartnern handhar de giftiga ämnena. Men jag ska fråga på måndag så jag inte gör något tokigt. Det jobbiga är att laborationerna är obligatoriska och det kommer bli jobbigt för mig att göra dem någon annan gång, förhoppningsvis kan de anpassa dem så att jag kan vara med ändå.

Jag kommer läsa farmaceutisk fysikalisk kemi och galenisk farmaci så har jag tur är det inte några terratogena eller embryotoxiska ämnen inblandade...
    lilla ärtan, stanna där du är
  • Lilja Forever
    rubin skrev 2011-01-27 10:38:55 följande:
    När jag skall tillbaka till bm i v10 skall jag få höra hjärtljudet och då får man ju reda på om det lever eller inte trots att man inte ser det. Detta är väl ändå något som alla kan bli erbjudna, vet inte vad för utrustning de använder men tror inte att det är något slags UL.

Idag har jag fått bruna flytningar, vet att det är vanligt men jag vill ändå inte ha det.
    Tror du!? Ja men det lät ju bra i alla fall.. Ett litet tecken på liv, det är ju ändå allt som behövs.. :)
  • N e m i
    DaniellaG skrev 2011-01-27 18:40:27 följande:
    Har ni någon koll på hur många som drabbas av att fostret dör i magen tidigt, och sen ligger kvar i några veckor? Typ om det händer var och varannan som får missfall, eller att det är mycket ovanligt?
    Det hände mig två ggr. Började blöda efter 12 veckor, enl vul sa läkaren att forstret var 9+2. Alltså dött nästan 3 veckor tidigare. Andra gången började jag blöda efter 8 veckor och läkaren trodde det var ca 5 veckor, den lilla klumpen som hon plockade ut. Ca 3 veckor där också. Min kompis var med om liknande. Tror hon åkte in i v 13-14 och dem sa att det var 10 veckor till storlek (fostret). Jag frågade läkaren första gången det hände mig och ofta tar det ett par veckor innan det stöts ut, om det dött av typ kromosomfel eller nått sånt.
    ♥ (¯`°?.¸ Vincent 08 09 04 ♥ Bebis BF 11 09 04 ¸.?°´¯) ♥
  • Nonkan82
    skomakarfrun skrev 2011-01-27 21:29:11 följande:
    jag vet att man får göra vissa labbar, har haft kursare som är gravida som ändå laborerar.
    Man får väl se till att labpartnern handhar de giftiga ämnena. Men jag ska fråga på måndag så jag inte gör något tokigt. Det jobbiga är att laborationerna är obligatoriska och det kommer bli jobbigt för mig att göra dem någon annan gång, förhoppningsvis kan de anpassa dem så att jag kan vara med ändå.

Jag kommer läsa farmaceutisk fysikalisk kemi och galenisk farmaci så har jag tur är det inte några terratogena eller embryotoxiska ämnen inblandade...
    OK, jag läste till kemist så det var en hel del skadliga ämnen man kom i kontakt med. Var orolig att jag hunnit bli steril under alla åren :) men det hade jag ju tydligen inte ;)
    Det kommer nog vara ok för dig att labba om gravida får göra det under er utbildning. Annars hade de ju förbjudit det.
  • betula
    Renni skrev 2011-01-27 19:21:20 följande:
    Det där med vagn alltså.... Vilken djungel...

Vår dotter kommer vara 22 månader när lillebror/lillasyster kommer. Jag funderar på om vi ska köpa en syskonvagn, för hon kommer ju absolut inte orka gå en promenad när hon inte ens är 2 år... vet inte om ståbräda skulle funka heller? Någon som vet en bra syskonvagn?
    Nu har vi en emmaljunga citycross.... Vi har varit nöjda med den.. Stadig & enkel.
    Vad kompletterade ni citycrossen m det första halvåret?
Svar på tråden BF september 2011