• Renni

BF september 2011

Hejsan!

Är det någon mer än jag som väntar barn i september 2011?

Jag plussade idag, detta blir vårt andra barn.
    Men tredje graviditeten ( förra slutade i missfall)

Skulle vara roligt att följas åt igenom alla graviditetskrämpor & funderingar =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 12:53
    {#emotions_dlg.flower}BF LISTA SEPTEMBER{#emotions_dlg.flower}

1 sep Cornellia (första barnet)
    3 sep Rozensliv (andra barnet)
    6 Sep Renni (andra barnet)
    6 sep Givinglife (andra barnet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-10 14:14
    Länk till BF- Listan i en egen tråd!

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m56555018.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:45
    Här kommer en tråd för alla våra bebisar som kommit till världen!

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:46
    Bebistråden! (länken ovan fungerade ej)

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september-2011-68/forum/m60428932.html
  • Svar på tråden BF september 2011
  • SannaM
    kantarellkisse skrev 2011-02-02 20:39:09 följande:
    När ska du ta ditt prov? Försök få det gjort så snart som möjligt, svaret borde du ha samma dag och då kunna justera upp dosen (man kan göra det innan iom att just detta att ligga pressad inte är farligt, men det blir så struligt med provvärdet som dr då tror är resultatet av den medicinering du borde ha haft och inte ditt eget mixtrande)
    Nästa torsdag, den 10:e, men jag ringde min BM nu och pratade in på hennes telefonsvarare. Jag vill kolla redan den här veckan, för nu tycker jag det känns otäckt. Står ju att man OFTAST måste höja dosen när man blir gravid, så förstår inte att mina läkare ens inte ville kolla mina värden så fort som möjligt... Usch Men om allt var bra i början av december och omkring tiden för när jag blev gravid... hur illa kan det ha blivit nu, 7 veckor senare??
  • knorrig

Här hemma poppar vi musik så det står härliga till just nu, grannarnas porslin hoppar nog i skåpen.  Haha!Längtar tills lilla pyret kan höra musiken i magen Skrattande

En sak jag funderat lite över: Vad har alla ni andra här på tråden för syn på genus? Kan vara intressant att höra hur ni ställer er.

• Cornellia
    knorrig skrev 2011-02-02 20:52:45 följande:

Här hemma poppar vi musik så det står härliga till just nu, grannarnas porslin hoppar nog i skåpen.  Haha!Längtar tills lilla pyret kan höra musiken i magen Skrattande

En sak jag funderat lite över: Vad har alla ni andra här på tråden för syn på genus? Kan vara intressant att höra hur ni ställer er.

Jag är en såndär som som är lite rabiat när det gäller genus frågor, en såndär som "normala" människor suckar lite åt.

Tex så kommer vi vara föräldralediga halvtid båda två från start, vilket såklart är en del i att få till en jämställd situation här hemma

Jag är dock lite orolig för hur man ska lyckas uppfosta barn utan att trycka på dem könsroller.
  • NornaB
    SannaMac skrev 2011-02-02 20:35:29 följande:
    Fast nu blir jag ändå orolig, när jag läser på sköldkörtelsidan och ser att jag definitivt borde ha blivit kollad för flera veckor sen. Har haft TSH på 3-4 nånting och låg på 1,5 i början av december... men nu, tänk om jag höjts skitmycket?? Hur snabbt kan sånt gå? Står ju att risken för missfall ökar. Och, gulp, läste att högt TPO-ak ökar risken för moderkaksavlossning. Det haqr ju jag, och det hjälper inte levaxin för heller... jag har typ 400% förhöjt. Fan, man ska inte läsa så mkt...
    SannaMac skrev 2011-02-02 20:43:46 följande:
    Nästa torsdag, den 10:e, men jag ringde min BM nu och pratade in på hennes telefonsvarare. Jag vill kolla redan den här veckan, för nu tycker jag det känns otäckt. Står ju att man OFTAST måste höja dosen när man blir gravid, så förstår inte att mina läkare ens inte ville kolla mina värden så fort som möjligt... Usch Men om allt var bra i början av december och omkring tiden för när jag blev gravid... hur illa kan det ha blivit nu, 7 veckor senare??
    Du gör rätt i att få det kollat! Min dos höjdes rätt mycket när jag blev gravid. Men du ska se att allt kommer att gå jättebra!!!  
    Rasmus 010318 Isac 040224 Max 060106
  • knorrig
    Cornellia skrev 2011-02-02 21:02:14 följande:
    Jag är en såndär som som är lite rabiat när det gäller genus frågor, en såndär som "normala" människor suckar lite åt.

Tex så kommer vi vara föräldralediga halvtid båda två från start, vilket såklart är en del i att få till en jämställd situation här hemma

Jag är dock lite orolig för hur man ska lyckas uppfosta barn utan att trycka på dem könsroller.
    Vi har inte diskuterat föräldraledighet än,  men det kommer såsmåningom och resulterar nog i att det blir väldigt jämnlikt fördelat :)

På tal om att uppfostra för att undvika könsroller och hur man "borde" vara enligt samhället, så är jag också osäker på hur man går tillväga för att vara så neutral som möjligt gentemot barnet.

Våga vägra könsroller !  :)
  • Cornellia
    knorrig skrev 2011-02-02 21:14:33 följande:
    Vi har inte diskuterat föräldraledighet än,  men det kommer såsmåningom och resulterar nog i att det blir väldigt jämnlikt fördelat :)

På tal om att uppfostra för att undvika könsroller och hur man "borde" vara enligt samhället, så är jag också osäker på hur man går tillväga för att vara så neutral som möjligt gentemot barnet.

Våga vägra könsroller !  :)
    Jag vet inte heller hur man gör, och det gjorde mig lite orolig när vi diskuterade vagn och jag insåg att jag ville ha en rosa vagn, men inte "vågade" köpa det eftersom det kan bli en kille....
    Min man är mer obrydd, han skulle lätt kunna kuta runt med en rosa vagn till vår evetuella lilla son.

Men man inser hur mycket bagage man har, och hur mycket man måste "tänka till".

Hur var det? Visst var din sambo oxå en tjej?
    Jag har fått för mig att det kanske blir lättare för er att dela på föräldraledigheten, alla som jag har berättat för att vi tänker dela lika från början har typ tittat på mig som om jag är galen, och sen frågat typ vad min man ska göra hemma då!
    Den enda som tycker att det verkar vettigt är min mamma, det känns skönt iaf att ha stöd därifrån.
  • knorrig
    Cornellia skrev 2011-02-02 21:28:44 följande:
    Jag vet inte heller hur man gör, och det gjorde mig lite orolig när vi diskuterade vagn och jag insåg att jag ville ha en rosa vagn, men inte "vågade" köpa det eftersom det kan bli en kille....
    Min man är mer obrydd, han skulle lätt kunna kuta runt med en rosa vagn till vår evetuella lilla son.

Men man inser hur mycket bagage man har, och hur mycket man måste "tänka till".

Hur var det? Visst var din sambo oxå en tjej?
    Jag har fått för mig att det kanske blir lättare för er att dela på föräldraledigheten, alla som jag har berättat för att vi tänker dela lika från början har typ tittat på mig som om jag är galen, och sen frågat typ vad min man ska göra hemma då!
    Den enda som tycker att det verkar vettigt är min mamma, det känns skönt iaf att ha stöd därifrån.
    Vad väntar du på kvinna? Köp en rosa vagn. Vad andra lägger vikt vid är oväsentligt, det är ju ändå ni som ska se vagnen varje dag :)   Själv så är jag en sucker för naturfärger, så det blir nog en väldigt neutral, typ beige vagn eller något i den stilen :)
    Har iofs inte språkat med min sambo (som är precis som du anade, en tjej), men hoppas att få min vilja igenom.

Men av rent praktiska skäl om jag helammar, så kanske det är enklare om jag är hemma längre? Eller hur många dagar är det man har per förälder?
  • Cornellia
    knorrig skrev 2011-02-02 21:45:21 följande:
    Vad väntar du på kvinna? Köp en rosa vagn. Vad andra lägger vikt vid är oväsentligt, det är ju ändå ni som ska se vagnen varje dag :)   Själv så är jag en sucker för naturfärger, så det blir nog en väldigt neutral, typ beige vagn eller något i den stilen :)
    Har iofs inte språkat med min sambo (som är precis som du anade, en tjej), men hoppas att få min vilja igenom.

Men av rent praktiska skäl om jag helammar, så kanske det är enklare om jag är hemma längre? Eller hur många dagar är det man har per förälder?
    Man har väl 480 dagar per barn?

Jo, det är det där med ammningen så är problemet, men det måste helt enkelt lösa sig, jag vill inte vara hemma heltid ett år, vilket jag isf måste. Vi får helt enkelt lösa det med att pumpa, eller så får maken komma med ungen till mig

Jo jag vet att jag är fånig när det gäller det där rosa, men som det är nu så finns inte ens vagnen vi vill ha i rosa. Det var mer ett exempel på hur styrd man är av konstiga könsroller. Det är som sagt var tur att jag har en man som inte alls har fattat det där med könsroller, jag måste intervjua hans föräldrar, för nått rätt har dom gjort!
  • Nonkan82

Jag kommer ha gulliga klänningar och rosa mm om jag får en tös, men även mer neutrala kläder ibland också såklart. Skäms inte det minsta över att jag tycker det är gulligt med flickor som har rosetter i håret och söta klänningar ibland.  Själv gillade jag det som barn.

• kantarellkisse

Ni får sammanlagt 390 dagar med SGI-ersättning, dessutom 90 dagar med lägstanivå (180kr/dag innan skatt). Jag hade nog inte sett det som ett problem att vara hemma 6 månader och låta en partner vara hemma sedan - längre än 6 månader brukar väl inte så många helamma? Nu har jag förstås ingen att dela med så det är ju inte en så stor fråga här.

Könsroller ja... Jag kan nog upplevas som lite rabiat ibland jag också. Men också praktisk. Väninnan, som fick tvillingar för tre månader sedan har redan börjat dumpa barnkläder på mig, det mesta i sin tur ärvt från deras storasyster. Och det är en himla massa rosa. Vilket liksom inte känns så viktigt för mig ändå. Men jag fick helt våldsamma  reaktioner från kollegor vid kaffebordet - tydligen är det känsligt att klä en son i rosa (för mig känns det mer besvärligt att cementera en dotter med allt detta rosa men...) Jag vet inte riktigt vad de tror det ska göra?

Svar på tråden BF september 2011