• Renni

BF september 2011

Hejsan!

Är det någon mer än jag som väntar barn i september 2011?

Jag plussade idag, detta blir vårt andra barn.
    Men tredje graviditeten ( förra slutade i missfall)

Skulle vara roligt att följas åt igenom alla graviditetskrämpor & funderingar =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 12:53
    {#emotions_dlg.flower}BF LISTA SEPTEMBER{#emotions_dlg.flower}

1 sep Cornellia (första barnet)
    3 sep Rozensliv (andra barnet)
    6 Sep Renni (andra barnet)
    6 sep Givinglife (andra barnet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-10 14:14
    Länk till BF- Listan i en egen tråd!

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m56555018.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:45
    Här kommer en tråd för alla våra bebisar som kommit till världen!

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:46
    Bebistråden! (länken ovan fungerade ej)

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september-2011-68/forum/m60428932.html
  • Svar på tråden BF september 2011
  • SannaM
    NornaB skrev 2011-02-02 14:38:12 följande:
    Att det inte skadar fostret vet jag om. Men om  man har fel dos kan det påverka grav och foster. . Vet ej exakt hur jag är väldigt dåligt insatt i min sjukdom. Jag litar på läkaren som har hand prover och så.  Jag tar prover var fjärde vecka och har gjort det i 2 år. 1 år sen operationen nu Klarar mig utmärkt utan sköldkörtel tack vare levaxin. 
    Hmm, usch ja, jag har förstås grubblat över det där med dosen - särskilt som läkarna som haft hand om mig i huddinge inte alltid verkar ha full koll. De följer aldrig upp mig med blodprover, jag fick tjata mig till ett blodprov i december efter att ha gått på samma dos sedan augusti, sedan ringde de och sa "Ja, det ser bra ut, men höj till 50!" "Eh, jag har tagit 50 sedan i augusti..." "Jahaaaa, men okej, ta 75 då".

..och varje gång jag frågar exakt VAD som är felet med mina värden har de svarat lite olika. "Nej, det är INTE TSH:t!" "Jooo, TSH:t är det" osv.

Men, nåväl, jag får väl bara hålla tummarna för att det är okej. Nu ska MVC ta hand om mig och ska ta prover nästa torsdag!
  • SannaM

På tal om kön... så är jag inte ett dugg nyfiken. Hmm, faktiskt, har inte tänkt en enda sekund på det och tror inte jag kommer göra det heller. Är så upptagen med att längta efter bebisen, liksom, med eller utan kön

• NornaB
    SannaMac skrev 2011-02-02 19:27:54 följande:
    Hmm, usch ja, jag har förstås grubblat över det där med dosen - särskilt som läkarna som haft hand om mig i huddinge inte alltid verkar ha full koll. De följer aldrig upp mig med blodprover, jag fick tjata mig till ett blodprov i december efter att ha gått på samma dos sedan augusti, sedan ringde de och sa "Ja, det ser bra ut, men höj till 50!" "Eh, jag har tagit 50 sedan i augusti..." "Jahaaaa, men okej, ta 75 då".

..och varje gång jag frågar exakt VAD som är felet med mina värden har de svarat lite olika. "Nej, det är INTE TSH:t!" "Jooo, TSH:t är det" osv.

Men, nåväl, jag får väl bara hålla tummarna för att det är okej. Nu ska MVC ta hand om mig och ska ta prover nästa torsdag!
    Åhh, vad jobbigt att dom verkar vara så nonchalanta! Jag har alltid remisser till provtagning hemma.  Man vill ju veta vad som är galet om nåt är galet. Jag äter 150 4 dagar i veckan och 175 3 dagar. Jag har höjt och sänkt många gånger, men det har också varit bra flera månader i sträck och sen får jag ändra dosen igen... har aldrig förståt varför. Jag har verkligen en jättebra läkare som kommer att hålla koll på mig under hela graviditeten. 

Hoppas dina värden ser ok ut jag ska också ta prover nästa torsdag, passar på då jag ändå ska till sjukhuset med min minsting  
    Rasmus 010318 Isac 040224 Max 060106
  • SannaM
    dea skrev 2011-02-02 11:33:55 följande:
    Hejsan alla !!!

Jag är så lycklig idag Glad. Idag har jag och min sambo fått se på lilla knodden som växer så fint i min mage. Är i v  10+2 så jag fick en tid nu för att ta blodprov för att se hur stor risken är om barnet har kromosmförändringar. Det provet tar  man ju inte  förrän i v 14. Lilla knodden är iaf 3,5 cm lång och ville först inte röra på sig men rätt som det var så sprätte den till och slog några kullerbyttor,då hann vi med och se hela knodden med huvud, 2 armar.2 ben och så det underbara lilla hjärtat som bultade så fint Hjärta fick faktiskt en liten tår i ögat när jag såg det Glad Annars så mår jag oförskämt bra,har kommit till spök veckorna nuFlört.

Ha d gott alla {#emotions_dlg.flower}
    Åh vad fint! Och shit, 3,5 cm? Då måste den växa massor just nu, eller hur? I 7+5 var min lilla 1,3 cm, nu är jag i 9+0... undrar hur stor den är nu?

Härligt med spökveckor (även om det nog kommer kännas otäckt...). Jag är lååångt ifrån spökvecka, illamående, sjuk trötthet, känner mig äcklig och plufsig och har ett uselt, deppigt humör Var en hemsk lärare mot min klass idag, en sån där som ler hela tiden men med onda ögon och med spydiga kommentarer...
  • SannaM
    NornaB skrev 2011-02-02 19:37:30 följande:
    Åhh, vad jobbigt att dom verkar vara så nonchalanta! Jag har alltid remisser till provtagning hemma.  Man vill ju veta vad som är galet om nåt är galet. Jag äter 150 4 dagar i veckan och 175 3 dagar. Jag har höjt och sänkt många gånger, men det har också varit bra flera månader i sträck och sen får jag ändra dosen igen... har aldrig förståt varför. Jag har verkligen en jättebra läkare som kommer att hålla koll på mig under hela graviditeten. 

Hoppas dina värden ser ok ut jag ska också ta prover nästa torsdag, passar på då jag ändå ska till sjukhuset med min minsting  
    Vad skönt! Och det är klart att du tar mycket högre dos som inte har någon sköldkörtel. Säkert ännu viktigare då också att ha koll på dosen. Tja, jag hoppas att MVC är bättre och att allt ser okej ut på torsdag... tänker ju ändå att OM det i mitt fall fanns en jätterisk för att graviditeten skulle påverkas, så borde de ju ha sagt nåt. En läkare sa en gång att värdena är ganska okej, men att det är bra att "ligga lite pressad", vad det nu betyder... well well. Hoppas dina ser bra ut också
  • NornaB
    SannaMac skrev 2011-02-02 19:44:28 följande:
    Vad skönt! Och det är klart att du tar mycket högre dos som inte har någon sköldkörtel. Säkert ännu viktigare då också att ha koll på dosen. Tja, jag hoppas att MVC är bättre och att allt ser okej ut på torsdag... tänker ju ändå att OM det i mitt fall fanns en jätterisk för att graviditeten skulle påverkas, så borde de ju ha sagt nåt. En läkare sa en gång att värdena är ganska okej, men att det är bra att "ligga lite pressad", vad det nu betyder... well well. Hoppas dina ser bra ut också
    Ja, så tänker jag också. Att om värdena va jättedåliga så skulle det kollas mer noga... Man kan ju inte mer än lita på läkaren, det är ju därför vi har dom!  

Rasmus 010318 Isac 040224 Max 060106
  • Eveliina11

Appropå ultraljud så får ni jätte gärna läsa mig blogg om hur annorlunda det är här i Finland (i alla fall där jag bor) där dom uppmuntrar till "tidiga ultraljud" (v10-14) och tydligen erbjuder alla som vill göra det att göra det. 
    Där skrev jag det som stod i mina papper jag fått från BM

Finns på fruevelina.blogg.se

• SannaM
    NornaB skrev 2011-02-02 19:48:23 följande:
    Ja, så tänker jag också. Att om värdena va jättedåliga så skulle det kollas mer noga... Man kan ju inte mer än lita på läkaren, det är ju därför vi har dom!  

Fast nu blir jag ändå orolig, när jag läser på sköldkörtelsidan och ser att jag definitivt borde ha blivit kollad för flera veckor sen. Har haft TSH på 3-4 nånting och låg på 1,5 i början av december... men nu, tänk om jag höjts skitmycket?? Hur snabbt kan sånt gå? Står ju att risken för missfall ökar. Och, gulp, läste att högt TPO-ak ökar risken för moderkaksavlossning. Det haqr ju jag, och det hjälper inte levaxin för heller... jag har typ 400% förhöjt. Fan, man ska inte läsa så mkt...
  • kantarellkisse
    SannaMac skrev 2011-02-02 19:44:28 följande:
    Ligga pressad betyder att man ligger under vad som är normalreferens när man tar blodprov på någon som är omedicinerad. Och det är alltså helt ok att ligga "pressad" när man medicinerar, ooh alldeles särskilt om man försöker bli gravid em just sköldkörtelproblem är en rätt vanlig orsak till ofriv. barnlöshet (och skrämmande nog blir man ofta bedömd som "oförklarlig" för att ingen kollat)
  • kantarellkisse
    SannaMac skrev 2011-02-02 20:35:29 följande:
    Fast nu blir jag ändå orolig, när jag läser på sköldkörtelsidan och ser att jag definitivt borde ha blivit kollad för flera veckor sen. Har haft TSH på 3-4 nånting och låg på 1,5 i början av december... men nu, tänk om jag höjts skitmycket?? Hur snabbt kan sånt gå? Står ju att risken för missfall ökar. Och, gulp, läste att högt TPO-ak ökar risken för moderkaksavlossning. Det haqr ju jag, och det hjälper inte levaxin för heller... jag har typ 400% förhöjt. Fan, man ska inte läsa så mkt...
    När ska du ta ditt prov? Försök få det gjort så snart som möjligt, svaret borde du ha samma dag och då kunna justera upp dosen (man kan göra det innan iom att just detta att ligga pressad inte är farligt, men det blir så struligt med provvärdet som dr då tror är resultatet av den medicinering du borde ha haft och inte ditt eget mixtrande)
Svar på tråden BF september 2011