Nonkan82 skrev 2011-02-02 21:55:32 följande:
Jag kommer ha gulliga klänningar och rosa mm om jag får en tös, men även mer neutrala kläder ibland också såklart. Skäms inte det minsta över att jag tycker det är gulligt med flickor som har rosetter i håret och söta klänningar ibland. Själv gillade jag det som barn.
Alla har vi våra egna åsikter och värderingar, hur vore det om alla tyckte lika? :) Jag kan också tycka att sockersöta töser som har rosetter i håret är gulligt, vad jag dock inte tycker är lika sockersött är att många gånger så är det inte barnets eget val.
Själv så a-v-s-k-y-d-d-e jag allt vad klänningar och rosa var, när jag var liten. Kastade in klänningarna i garderoben och drog på mig hängselbyxor istället

kantarellkisse skrev 2011-02-02 21:59:45 följande:
Ni får sammanlagt 390 dagar med SGI-ersättning, dessutom 90 dagar med lägstanivå (180kr/dag innan skatt). Jag hade nog inte sett det som ett problem att vara hemma 6 månader och låta en partner vara hemma sedan - längre än 6 månader brukar väl inte så många helamma? Nu har jag förstås ingen att dela med så det är ju inte en så stor fråga här.
Könsroller ja... Jag kan nog upplevas som lite rabiat ibland jag också. Men också praktisk. Väninnan, som fick tvillingar för tre månader sedan har redan börjat dumpa barnkläder på mig, det mesta i sin tur ärvt från deras storasyster. Och det är en himla massa rosa. Vilket liksom inte känns så viktigt för mig ändå. Men jag fick helt våldsamma reaktioner från kollegor vid kaffebordet - tydligen är det känsligt att klä en son i rosa (för mig känns det mer besvärligt att cementera en dotter med allt detta rosa men...) Jag vet inte riktigt vad de tror det ska göra?
Intressant det där med hur många dagar som är ersättningsberättigade. Jag är ju en riktigt gröngöling på det här, första grav å allt :)
På något sätt så är det mer accepterat av samhället om flickor springer runt i tuffa kläder, för då tar dom tydligen för sig och det ska ju vara bra? Men om en pojke svassar runt i klänning, då blir det ett sjujäkla ramaskri, för då är det något fel? Huh?
Jag blir mörkrädd varje gång jag tänker på vad som förväntas av respektive kön, hur man borde klä sig, prata, agera m.m. Huahua!