• Renni

BF september 2011

Hejsan!

Är det någon mer än jag som väntar barn i september 2011?

Jag plussade idag, detta blir vårt andra barn.
    Men tredje graviditeten ( förra slutade i missfall)

Skulle vara roligt att följas åt igenom alla graviditetskrämpor & funderingar =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 12:53
    {#emotions_dlg.flower}BF LISTA SEPTEMBER{#emotions_dlg.flower}

1 sep Cornellia (första barnet)
    3 sep Rozensliv (andra barnet)
    6 Sep Renni (andra barnet)
    6 sep Givinglife (andra barnet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-10 14:14
    Länk till BF- Listan i en egen tråd!

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m56555018.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:45
    Här kommer en tråd för alla våra bebisar som kommit till världen!

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:46
    Bebistråden! (länken ovan fungerade ej)

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september-2011-68/forum/m60428932.html
  • Svar på tråden BF september 2011
  • Syster Bettan

Fick du ersättning för vanlig vårdtid efter förlossningen eller hade det tillkommet komplikationer?

• emma1

Hänger på denna tråd.. Då jag är i vecka 9 + 3 idag, så skall ha i början av september...

Såg att någon äter Lergigan Komp, det gör jag med. dock inte för illamående utan för att jag är allergisk, har dock sluppit mitt illamående en så länge pja att jag äter dom..Helt underbart

• kantarellkisse

Tittar in med goda nyheter. Min egen (privata) gyn stuvade in mig idag istället för min ordinarie tid på måndag eftersom jag haft ordentliga blödningar. Och på skärmen fanns ett embryo i åttonde veckan (någon dag sent men tydligen inom normal felmätning) med ett tickande hjärta. Den liknade mest en lite ojämn puttekula nu, men tog mycket mer plats i fostersäcken än förra veckan och verkade mer sväva omkring i mitten) Han såg ett ställe som såg ut att ha kunnat ha blött tidigare, men livmodern hade inte fyllt på med blod så han trodde faran var över nu. Fick en ny tid 8/3 mest för att hålla mig lugn och harmonisk, då trodde han det skulle se ut som en liten rörlig människovarelse istället. Jag får ju annars inget UL förrän RUL eftersom jag bestämt mig för att inte göra KUB då jag ändå inte skulle abortera för trisomi 21 (möjligen för 13 och definitivt för 18 - men de är mycket mer sällsynta) och då skulle ett evt FVP vid dåliga värden bara innebära större risker för Lillsudd. Dr Gyn tyckte att jag gjorde en helt okej slutsats att inte göra KUB och bokade istället in ett sista VUL i v. 12

• betula
    kantarellkisse skrev 2011-02-10 16:13:30 följande:
    Tittar in med goda nyheter. Min egen (privata) gyn stuvade in mig idag istället för min ordinarie tid på måndag eftersom jag haft ordentliga blödningar. Och på skärmen fanns ett embryo i åttonde veckan (någon dag sent men tydligen inom normal felmätning) med ett tickande hjärta. Den liknade mest en lite ojämn puttekula nu, men tog mycket mer plats i fostersäcken än förra veckan och verkade mer sväva omkring i mitten) Han såg ett ställe som såg ut att ha kunnat ha blött tidigare, men livmodern hade inte fyllt på med blod så han trodde faran var över nu. Fick en ny tid 8/3 mest för att hålla mig lugn och harmonisk, då trodde han det skulle se ut som en liten rörlig människovarelse istället. Jag får ju annars inget UL förrän RUL eftersom jag bestämt mig för att inte göra KUB då jag ändå inte skulle abortera för trisomi 21 (möjligen för 13 och definitivt för 18 - men de är mycket mer sällsynta) och då skulle ett evt FVP vid dåliga värden bara innebära större risker för Lillsudd. Dr Gyn tyckte att jag gjorde en helt okej slutsats att inte göra KUB och bokade istället in ett sista VUL i v. 12
    Vad underbart att höra!! Tusan vad glad jag blev för din skull nu!
  • Nelia82
    Lillywhite skrev 2011-02-10 09:26:29 följande:
    Tack för hjälpen! :)
    Jo det är ju helt klart värt det om det täcker barnets första månader också- ska kika lite mer på det här med försäkringarna!

Nån som äter/ätit LERGIGAN COMP och känt av svår yrsel/blodtrycksfall o hjärtklappning? Ska pröva Postafen enligt BM ist - är hemma och sjukskriven en vecka och då gör det ju inte så mkt att man blir dåsig. :P
    Jag började med Lergigan comp igår och känner mig darrig och får hjärtklappning. Men jag tror det är en helt vanlig biverkning med tanke på att det är både koffein och efedrin i. Jag känner bara väldigt starka symtom om jag tar tabletten på tom mage. Igår kände jag inget alls, tog den i samband med middagen.

För övrigt är jag glad att jag fick Lergigan comp utskrivet för det + sea band trollar bort mitt illamående nästan helt och hållet. Någon mer som har sea band? Kan man ha dem på sig hela tiden? Tog av mig dem igår kväll för jag hade tänkt att sova utan, men illamåendet smög sig på direkt så de åkte på igen. Nu törs jag knappt ta av dem ju...

Får nya matnojjor varje dag, men just nu är det baguette med aioli, räkor, rödlök och pressad citron på. Aaaah, dregglar bara jag tänker på det! Åt det igår och hade gärna ätit ikväll igen, men räkorna är ju svindyra! Köpte 3 hg igår, för 75 spänn!!
    Stay Strong Bönan!
  • betula

Idag har vi varit på inskrivningen m sista prover och grejs. Fick veta att min järndepå är superhög och bra, vilket överraskae lite trots att jag alltidhaft bra hb. Jag äter lite speciellt och just järnrik mat är inte riktigt det som står på min favvolista, men uppenbarligen är min kropp duktig på att ta tillvara på järnet den får iaf. :)

Jag har inte vägt mig på flera år, men har legat ganska så stadigt på 52-54 kg de senaste 10 åren iaf, så när vågen visade 54,7 kg idag beslutade jag mig för att jag nog gått upp lite trots allt. :) Jag har bara vägt över 54 kg en gång i mitt "vuxna" liv och det var en kort period då jag tränade mkt (muskler) och kom upp i en vikt på 56 kg.

Sambon överlevde gynundersökningen på andra sidan av vikväggen. BM visade mig livmoderna, men trots att hon satte mina fingrar precis där den var kunde jag inte känna den :P Så jag gissar att jag kan låte bli att klämma på magen ett tag o vänta tills den är större. :P

• Chasingdreams

Jag har nyss konstaterat att lergigan 25 mg inte hjälper på mig. Kräks två gånger om dagen =(. Jäkla skit. Sea bands har jag också provat men de fungerar inte alls. Man blir bara så less på att inget verkar hjälpa. Jaja, man kanske till sist kan vänja sig vad att kräkas tills tårarna sprutar och inget kommer upp (sorry för detaljerna).

• Grodlår

Tänk att graviditeter kan vara så olika. Detta gör att jag inte kan hjälpa att bli lite orolig. Första och andra gången jag var gravid tog det 9 försök innan jag blev gravid. Från plusset på stickan mådde jag illa mest på morgonen och kräktes ca 10 gånger om dagen fram till v. 18. Denna gången tog det sig på andra försöket. Jag började må illa ca 3 veckor efter plusset och kräks kanske bara 1 gång varannan dag men mår illa hela dagen. Mycket märkligt!

• Flisan79
    kantarellkisse skrev 2011-02-10 16:13:30 följande:
    Guu va skönt! Grattis till det positiva beskedet. Nog ska det allt bli en unge denna gång
  • katzon
    dea skrev 2011-02-10 10:29:14 följande:
    Katzon : Jag undrar lite om du har haft nån i din närhet (mamma,moster, syster,mormor) som har fått propp i lunga lr ben??
    Varför jag undrar det är för att min mamma fick en stroke i sommras och blev halv sides förlamad(läget för henne är fortfarande oförändrat) Gråter. Min Bm trodde jag skulle få göra en utredning ifall jag har lätt för att få proppar men Gyn läkaren sa att jag inte skulle göra nån utredning pga av att ingen i min närhet har fått propp i varken lunga lr ben. Jag tycker det var lite märkligt med tanke på min mammas tillstånd Förvånad.
    Hej!
    Nej, det är ingen som fått en propp i lunga eller ben. Lustigt att dom sagt så till dig för att min läkare hävdade att det var två HELT olika saker, det som din och min mamma drabbats av är artär propp och det andra är propp i en ven. Hon sa att man bara behandlade gravida med de två olika sjukdomshistorierna olika. Den artära med trombyl (blodförtunnande) och den andra med sprutor (fragmil).
    Vår sjukdomshistoria är följande: mormors mor dog av stroke 35 år gammal mitt på gatan, mormor fick proppar i käken, morbror hjärtinfarkt och mamma stroke. Alla i 50-års åldern.

Jag vet hur tufft det är att se sin mamma så svag, det är inte kul. Min mamma blev också halvsidesförlamad och var det ganska länge, hon fick igång sitt ben ganska tidigt och började gångträna inom det första halvåret men armen var helt förlamad i nästan ett år, det är ganska nyligen hon fått kontroll över hand och arm.
    Vilken sida är din mamma förlamad? Får hon bra och mycket rehab? Hur gammal är hon?
    Jag jobbade ju med mamma i ett år som personlig assistent efter stroken så jag har verkligen fått följa hennes fantastiska resa tillbaka.
    Hon är envis som en gnu och har fått oerhört bra rehab som jag tror har hjälpt henne långt.

Tycker du ska kolla upp igen om du inte borde få kolla blodet på dig!!!!
    Kram på dig!
    -Elias 030328- -Bebis BF 110906-
Svar på tråden BF september 2011