• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • Kicki82

Jag har donerat ägg och hoppas att graviditeten går bra för mottagaren. Anledningen är att inte kunna få barn är det absolut värsta som skulle kunna hända mig. Så om jag nu har lyckats ge några andra chansen till den stora lyckan att få barn så gör det mig glad.

Själva proceduren var inte alls rolig men det är det ändå värt. Ersättning får man för förlorad arbetsinkomst och personligen tycker jag inte att man ska få alltför mkt mer än detta för att undvika att människor gör det för pengarna. Ngt extra hade iofs vart kul ;)

Angående att ens barn träffar och blir ihop med ett halvsyskon så diskuterade jag detta med läkaren och hon sa att statistiska studier visar attt man kan i en stad i storleken av Göteborg ge upphov till 100barn innan det uppstår ngn betydande risk.

• Anonym (Tagit emot...)
    artax skrev 2010-12-28 11:02:59 följande:
    Alltså om jag själv var i behov av någon annans ägg för att få barn hade jag INTE gjort det!
    Jag har en vän som skulle donera ägg hon hade massa sprutor och grejer som hon tog jag vet inte hur det funkar men hon berättade att hon skulle donera och visade lite papper hon fått och visade sprutor med några hormoner i antar jag..
    Nu då varför jag inte skulle ta emot ägg, min vän tog droger under tiden hon tog dessa sprutor för att donera ägg! jag är inte hemma på det planet heller men jag vet att hon gillade att ta extasy (hur man nu stavar det).. Jag var helt förskräkt och jag är värsta moraltanten när det kommer till sånt jag lovar!
    Jag sa till henne att du kan väl för f*n inte knarka samtidigt och hon ba "varför inte?" Om det är ett dåligt ägg så blir det ju ändå missfall...

Jag skulle alltså inte lita på vart dom fått tag i detta ägget jag skulle få, någon som är desperat efter pengar el som min vän som bara "ville hjälpa dom som inte kan" men inte är nog funtade att förstå att droger inte passar ihop med detta!

Till slut så blev det ingen donation iallafall för min vän blev inlaggd på psyk och dom tyckte inte att det var lämpligt och såg till att detta avbröts. Men hon vill göra det igen, nu har hon iofs inte knarkat på kanske 4år men jag tycker inte att man är lämplig om man ens gjort det en gång!

Nu fick jag sagt det. 
     Äggen finns ju redan ifrån scratch och det som sker vid ett äggplock är att man stimulerar fram en ägglossning där flera ägg mognar samtidigt.... så vad hon stoppar i sig under tiden lär ju inte påverka. Fast det känns ju onödigt.
    Att döma allt utifrån en person..? hmm...
    Konstigt att de inte kollade upp din sk vän mer inför donationen? Lite nyfiken blir man ju på vilket sjukhus som hon skullegöra ingreppet..?

Ytterliggare så finns det ju aldirg några garantier att barnet blir friskt... oavsett om äggdonatorn använd droger eller ej...
  • Irma01
    Anonym (Tagit emot...) skrev 2010-12-28 11:01:38 följande:
     .. tänk om man ändå fick skänka bort de redan befruktade äggen i frysen...? :)
    ja, det finns mycket att jobba på när det gäller just lagstiftning i Sverige angående detta. Men nu när Robert Edwards fick nobelpriset så kanske man kommer att prata mer om ÄD och IVF, och förhoppningsvis ska det hjälpa att göra processen enklare.

Vi har 4 embryos i frysen i Spanien, och skulle vi lyckas bli gravida (jag ruvar just nu) så tänker vi diskutera det och förmofligen donera dessa, då det är möjligt där.

Mvh,
  • Irma01
    artax skrev 2010-12-28 11:02:59 följande:
    Alltså om jag själv var i behov av någon annans ägg för att få barn hade jag INTE gjort det!
    Jag har en vän som skulle donera ägg hon hade massa sprutor och grejer som hon tog jag vet inte hur det funkar men hon berättade att hon skulle donera och visade lite papper hon fått och visade sprutor med några hormoner i antar jag..
    Nu då varför jag inte skulle ta emot ägg, min vän tog droger under tiden hon tog dessa sprutor för att donera ägg! jag är inte hemma på det planet heller men jag vet att hon gillade att ta extasy (hur man nu stavar det).. Jag var helt förskräkt och jag är värsta moraltanten när det kommer till sånt jag lovar!
    Jag sa till henne att du kan väl för f*n inte knarka samtidigt och hon ba "varför inte?" Om det är ett dåligt ägg så blir det ju ändå missfall...

Jag skulle alltså inte lita på vart dom fått tag i detta ägget jag skulle få, någon som är desperat efter pengar el som min vän som bara "ville hjälpa dom som inte kan" men inte är nog funtade att förstå att droger inte passar ihop med detta!

Till slut så blev det ingen donation iallafall för min vän blev inlaggd på psyk och dom tyckte inte att det var lämpligt och såg till att detta avbröts. Men hon vill göra det igen, nu har hon iofs inte knarkat på kanske 4år men jag tycker inte att man är lämplig om man ens gjort det en gång!

Nu fick jag sagt det. 
    Du får ursäkta men jag har lite svårt att tro på din historia, då kontroller av donatorn är väldigt seriösa.

Men även om det nu är sant kan man inte döma bara av en erfarenhet.

Mvh,
  • Queenie70

Angående befruktade ägg i frysen så kan det kanske bli möjligt att adoptera bort dem, som man gör i USA ungefär om man vill. Den processen liknar en adoptionsprocess, där mottagarna ska bli godkända som föräldrar och där givarna, går igenom olika par och får välja vilka som ska fp adoptera deras embryon. Kanske känns bättre för många än att de befruktade äggen bara förstörs. Själv skulle jag nog se att det användes till nån nyttig och livgivande stamcellsforskning eller nåt.

• MammaMajs

Jag uppfyller inte kraven för donation pga kronisk sjukdom. Men jag känner mig tveksam till att jag skulle vilja göra det ändå, det som skall bli mina barn hör hemma hos mig jag tror att jag hade haft svårt att släppa barnet som blev med hjälp av mitt ägg. Jag skulle inte heller vilja vara surrogatmamma eller att min man donerade sperma rent spontant. Jag ser själv att det låter jätteegoistiskt och osolidariskt men så känner jag.

Däremot tycker jag att metoden är jättebra och kanske kan det vara en bra idé att ge donatorerna ersättning för att få lite fart på det hela.

• Irma01
    Kicki82 skrev 2010-12-28 11:09:31 följande:
    Jag har donerat ägg och hoppas att graviditeten går bra för mottagaren. Anledningen är att inte kunna få barn är det absolut värsta som skulle kunna hända mig. Så om jag nu har lyckats ge några andra chansen till den stora lyckan att få barn så gör det mig glad.

Själva proceduren var inte alls rolig men det är det ändå värt. Ersättning får man för förlorad arbetsinkomst och personligen tycker jag inte att man ska få alltför mkt mer än detta för att undvika att människor gör det för pengarna. Ngt extra hade iofs vart kul ;)

Angående att ens barn träffar och blir ihop med ett halvsyskon så diskuterade jag detta med läkaren och hon sa att statistiska studier visar attt man kan i en stad i storleken av Göteborg ge upphov till 100barn innan det uppstår ngn betydande risk.
    Tusen tack för din underbara gåva! {#emotions_dlg.flower}
  • Ethi
    Irma01 skrev 2010-12-28 10:52:30 följande:
    Nej, faktiskt inte...

Du kan väl ringa till Huddinge fertilitetsklinik, eller läsa om epigenetics, så får du se. Den genetiska mamman är donatorn, men den biologiska mamman är den som föder och bär barnet i sig, så är det faktiskt. Håller själv med ÄD så jag tror nog att jag har rätt bra koll på det...Flört
    Kvinnan som tar emot ägget adopterar det, eller hur? Alltså blir mamman formellt sett barnets adoptivmamma och inte dess biologiska mamma. Med biologisk syftar jag då på vad man brukar lägga i ordet "biologisk", dvs genetisk. Sen finns det förstås de som hävdar att alla människor är biologiska varelser så ALLA är biologiska barn och biologiska mammor och biologiska pappor, men än så länge är språkbruket fortfarande så att biologisk förälder/barn syftar på genetisk förälder/barn och inget annat.

Jag har läst en del om epigenetik men har en motfråga: om jag blir gravid med min man och bär vårt barn i magen - är jag mer biologisk förälder än han är eftersom jag påverkar vårt barn dels med mina gener och dels under fosterutvecklingen i min mage? Säg att han försvinner ur våra liv innan födseln. Är han då alls biologisk förälder till vårt barn eftersom han "bara" bidrar med halva arvsmassan?
  • MammaMajs
    Irma01 skrev 2010-12-28 10:52:30 följande:
    Nej, faktiskt inte...

Du kan väl ringa till Huddinge fertilitetsklinik, eller läsa om epigenetics, så får du se. Den genetiska mamman är donatorn, men den biologiska mamman är den som föder och bär barnet i sig, så är det faktiskt. Håller själv med ÄD så jag tror nog att jag har rätt bra koll på det...Flört
    Fast det tycker jag är en lite märklig definition, det innebär i så fall att en surrogatmamma blir barnets biologiska mamma och kvinnan som det inplanterade ägget kommer ifrån endast genetisk mamma?
  • Anonym (Tagit emot...)
    Queenie70 skrev 2010-12-28 11:17:38 följande:
    Angående befruktade ägg i frysen så kan det kanske bli möjligt att adoptera bort dem, som man gör i USA ungefär om man vill. Den processen liknar en adoptionsprocess, där mottagarna ska bli godkända som föräldrar och där givarna, går igenom olika par och får välja vilka som ska fp adoptera deras embryon. Kanske känns bättre för många än att de befruktade äggen bara förstörs. Själv skulle jag nog se att det användes till nån nyttig och livgivande stamcellsforskning eller nåt.
    Idag avänds de ju redan till forskning om de inte kastas...
    Tror inte riktigt på att det kommer bli som i USA där man typ får "välja o vraka" bland mottagare/givare.
    Snarare kommer det nog bli som med ägg o spermiedonation att läkarna utifrån mottagarens/givarens längd/vikt och hårfärg väljer ut lämplig givare till lämplig mottagare....
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!