• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • mclo

Jag skulle absolut kunna donera ägg till någon som inte kan få barn.
    Den dan jag inte längre vill ha mer barn och om jag inte har sjukdomen min son har så skulle jag göra det!
    Skulle kännas skönt att veta att något annat par ute i vida världen som inte kan få barn får den chansen!

• Missimo84

Jag vet ärligt talat för lite. Har ingen aning om hur det går till, vilka riskerna är eller vart man gör det. Men jag tror att mina ägg skulle kunna vara bra. Blir lätt gravid
    När jag fått de barn jag vill ha, så är det absolut ett alternativ. Även om jag nog helst inte gör det innan.

• Anonym (Hej)
    Queenie70 skrev 2010-12-27 23:41:50 följande:
    Surrogatmamma skulle jag aldrig fixa att bli dock, även om det inte var mina gener. Läste nån undersökning här på FL om att så många skulle vilja byta tillbaks barnet om de efter några år fick veta att det skett en förväxling på BB. Har aldrig förstått hur det genetiska kan vara så viktigt. Att man skulle vara beredd att ge upp barnet man älskat i flera månader eller till och med år, för att genuppsättningen visat sig tillhöra nån annan...huvva...
    Jag har också funderat över det dära med om det skulle ske en förväxling mellan barnen efter ha kollat på desperate housewives ;) skulle nog aldrig kunna "lämna" eller byta tilllbaka mitt barn även om den inte hade mina gener. Men samtidigt gärna vilja ha en slags kontakt med det barn jag burit. Svårt att svara på faktiskt. Men barnet jag utvecklat en relation till skulle nog vara mitt barn känner jag.
  • Queenie70
    Anonym (Hej) skrev 2010-12-27 23:48:34 följande:
    Jag har också funderat över det dära med om det skulle ske en förväxling mellan barnen efter ha kollat på desperate housewives ;) skulle nog aldrig kunna "lämna" eller byta tilllbaka mitt barn även om den inte hade mina gener. Men samtidigt gärna vilja ha en slags kontakt med det barn jag burit. Svårt att svara på faktiskt. Men barnet jag utvecklat en relation till skulle nog vara mitt barn känner jag.
    Jag dör om jag tänker på att nån skulle ta min son, även om jag då fick mitt genetiska barn istället. Skulle nog inte ens vilja ta emot den ungen, för jag skulle inte vilja utsätta det barnet för traumat att skiljas från de enda föräldrarna han känner till. Jag tycker verkligen helt ärligt att gener och biologi inte har nån som helst betydelse för vad som gör en förälder/barn relation.
  • Anonym (Hej)
    Queenie70 skrev 2010-12-27 23:51:40 följande:
    Jag dör om jag tänker på att nån skulle ta min son, även om jag då fick mitt genetiska barn istället. Skulle nog inte ens vilja ta emot den ungen, för jag skulle inte vilja utsätta det barnet för traumat att skiljas från de enda föräldrarna han känner till. Jag tycker verkligen helt ärligt att gener och biologi inte har nån som helst betydelse för vad som gör en förälder/barn relation.
    Kommer nog känna samma sak när mitt barn kommer och jag ammat, gullat, bytt bröja, burit och sånt med honom och skapat ett ännu starkare barn med han än nu när han än ligger i magen. Nej gud så hemst för barnen att bli bytt till den biologiska föräldern bara sådär om det skulle ske en växling.
  • Anonym
    maruttan skrev 2010-12-27 23:43:00 följande:
    Så du menar att du tycker att du ger bort ett barn när du donerar ett ägg?? Hur ställer du dig till spermiedonation då?
    Lika hemskt det. Tycker det är så ego av kvinnor att åka till danmark istället för att hitta en far till sitt barn.
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2010-12-28 00:00:29 följande:
    Lika hemskt det. Tycker det är så ego av kvinnor att åka till danmark istället för att hitta en far till sitt barn.
    ett par som tar emot donerade spermier då?
  • Anonym
    Selfish Geene skrev 2010-12-27 23:44:40 följande:
    hoppsan! Det var en ny vinkel!

Du vill alltså inte bara välja för din egen del, du vill dessutom förbjuda alla andra att göra andra val? 

Vågar man fråga varför du vill förbjuda äggdonation? 
    Det är oetiskt, mixtrande med naturen. nån måtta får det vara på hur mkt man ska göra för att få barn.
  • Selfish Geene
    Anonym skrev 2010-12-28 00:03:56 följande:
    Det är oetiskt, mixtrande med naturen. nån måtta får det vara på hur mkt man ska göra för att få barn.
    varför då?
  • NKmamma
    Queenie70 skrev 2010-12-27 22:55:39 följande:
    Skulle absolut kunnat tänka mig att donera ägg. Det är inte genetiken som gör en till förälder, och jag skulle inte se det som "mina" barn, lika lite som jag ser varje mens som ett förlorat barn. För mig är det bara en cell som vilken annan. Mamma har jag blivit under alla dagar och nätter jag älskat, vårdat, matat, bytt på, oroat mig,smekt, gosat med min unge. Vems celler han är är för mig helt irrelevant.
    Tack för ett jättebra inlägg. Du beskriver det på ett så bra sätt

Jag minns när jag väntade min äldsta dotter att det då skrevs otroligt mycket om infertilitet i tidningarna och jag önskade att jag kunna hjälpt dom på nåt vis. Har alltid känt likadant, men 2005 blev jag diagnostiserad klimakteriekossa så då var det kört
    Gener betyder som ni kanske förstått inte ett dugg för mig.
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!