• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • Anonym
    mclo skrev 2010-12-28 11:57:59 följande:
    Här i Sverige kan man få 4000kr för äggdonation.
    Bara för förlorad arbetsinkomst
  • lokisse

jag vill gärna donera men har ingen aning om hur det funkar här (bor i tyskland) om jag har fattat saken rätt är det inte tillatet alls .

Nej det tror jag inte!
  • Anonym
    Irma01 skrev 2010-12-28 12:05:24 följande:
    Visst kan det vara så. Men då menar du att ingen borde adoptera barn eftersom det finns risk att de vill söka sina rötter när de är stora?

Mvh,
    Det är lite skillnad tycker jag. En känsla av att ha blivit bortvald / bortlämnad som barn kan leda till en önskan att söka svar och är helt förståligt. Men att ha blivit bortdonerad eller vad man ska säga som liten cell tror jag inte är en så stark känsla. Man blev ju inte övergiven som donatorbarn direkt
  • Ethi
    Irma01 skrev 2010-12-28 11:26:16 följande:
    Nej, jag har under hela processen inte sett en enda gång  ordet adopterar. Så, nej jag har inte adopterat någonting.
    Det är märkligt... Jag finner det inte heller nu, men jag är helt säker på att jag för några år sen läste på en finsk sida om äggdonation att en betydande utredning gjordes av föräldrarna, bl a för att se så att de verkligen förstod att det skulle bli mammans adopterade barn. Det är faktiskt rätt märkligt att det inte är så (nu)... Och andra sidan har det väl aldrig varit så att man behövt adoptera donerad sperma, så varför ska man då adoptera ägg? Och andra sidan är det ju att lura omgivningen och säga att man är barnets biologiska förälder, när man faktiskt genetiskt inte alls är det!
    Kvinnan som tar emot ägget adopterar det, eller hur? Alltså blir mamman formellt sett barnets adoptivmamma och inte dess biologiska mamma. Med biologisk syftar jag då på vad man brukar lägga i ordet "biologisk", dvs genetisk. Sen finns det förstås de som hävdar att alla människor är biologiska varelser så ALLA är biologiska barn och biologiska mammor och biologiska pappor, men än så länge är språkbruket fortfarande så att biologisk förälder/barn syftar på genetisk förälder/barn och inget annat.

Jag har läst en del om epigenetik men har en motfråga: om jag blir gravid med min man och bär vårt barn i magen - är jag mer biologisk förälder än han är eftersom jag påverkar vårt barn dels med mina gener och dels under fosterutvecklingen i min mage? Säg att han försvinner ur våra liv innan födseln. Är han då alls biologisk förälder till vårt barn eftersom han "bara" bidrar med halva arvsmassan?
    men om en man pga dåliga spermier får ett barn tack vare sperdonation, så är han den biologiske pappa också men inte dne genetiska. Iaf är det vad jag har läst och hört av experter och läkare.
    Hahaha, det här är ju helt snurrigt Så en pappa som blivit pappa genom donatorinsemination är biologisk pappa men en pappa som blivit pappa genom adoption är inte biologisk pappa. *duh*
    Kvinnan som tar emot ägget adopterar det, eller hur? Alltså blir mamman formellt sett barnets adoptivmamma och inte dess biologiska mamma. Med biologisk syftar jag då på vad man brukar lägga i ordet "biologisk", dvs genetisk. Sen finns det förstås de som hävdar att alla människor är biologiska varelser så ALLA är biologiska barn och biologiska mammor och biologiska pappor, men än så länge är språkbruket fortfarande så att biologisk förälder/barn syftar på genetisk förälder/barn och inget annat.

Jag har läst en del om epigenetik men har en motfråga: om jag blir gravid med min man och bär vårt barn i magen - är jag mer biologisk förälder än han är eftersom jag påverkar vårt barn dels med mina gener och dels under fosterutvecklingen i min mage? Säg att han försvinner ur våra liv innan födseln. Är han då alls biologisk förälder till vårt barn eftersom han "bara" bidrar med halva arvsmassan?
     vid surrogat så räknas tro det eller ej den födande kvinnan (surrogatet) som biologisk mamma även om det är en annans ägg som satts in. Detta är dock enbart i Sverige. Kan tänka mig det är samma som med ÄD då att den födande kvinnan den som ligger på sjukhuset och faktist krystar ut bebisen som biologisk mamma eftersom man icke gör gentest på nyfödda. Lagarna har inte hunnit med tekniken på detta område är min teroi på att det är så....
    Nä, lagarna kan inte ha hunnit med där... Det är ju inte klokt. Tragiskt faktiskt.
  • Irma01
    Ethi skrev 2010-12-28 12:07:23 följande:
    Det är märkligt... Jag finner det inte heller nu, men jag är helt säker på att jag för några år sen läste på en finsk sida om äggdonation att en betydande utredning gjordes av föräldrarna, bl a för att se så att de verkligen förstod att det skulle bli mammans adopterade barn. Det är faktiskt rätt märkligt att det inte är så (nu)... Och andra sidan har det väl aldrig varit så att man behövt adoptera donerad sperma, så varför ska man då adoptera ägg? Och andra sidan är det ju att lura omgivningen och säga att man är barnets biologiska förälder, när man faktiskt genetiskt inte alls är det!
    men om en man pga dåliga spermier får ett barn tack vare sperdonation, så är han den biologiske pappa också men inte dne genetiska. Iaf är det vad jag har läst och hört av experter och läkare.
    Hahaha, det här är ju helt snurrigt Så en pappa som blivit pappa genom donatorinsemination är biologisk pappa men en pappa som blivit pappa genom adoption är inte biologisk pappa. *duh*Nä, lagarna kan inte ha hunnit med där... Det är ju inte klokt. Tragiskt faktiskt.
    Visst är det snurrigt!Flört Men i slutändan är väl det viktigaste att barnet kommer till en kärleksfull hem eller hur?

Men som sagt jag tror på att mycket beror på de olika regler i de länder där ÄD är tillåtet för privata aktorer (I sverige är det bara universitetsjukhus som får göra det)

Du kan kolla på AVA s hemsida kanske, men iaf när jag chattar med andra tjejer som gör ÄD så har ordet adoptera aldrig kommit fram...

Mvh,
  • Moderator
    Tråden kommer att flyttas till Allmänna- KR.
    Tänk på att det inte är tillåtet med personangrepp och att reglerna är hårdare i Känsliga Rummet.
    /Moderator
    Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
  • Irma01

Förresten Ehti, en sak till: det är nog därför det finns två ord, biologiska mamman och genetiska mamman.

Den som donerar ägget är ju bara den genetiska mamman om man nu ska använda det ordet. Pappan är både biologiske och genetisk pappa och kvinnan som föder barnet och som bär den i sin kropp är ju biologiska mamman.

Iaf har det varit så när jag har pratat med läkarna.

Allt är väl en definitionsfråga ju...

• Lavish
    Irma01 skrev 2010-12-28 10:49:09 följande:
    Jag har aldrig sagt att det är din skyldighet???? Var får du det ifrån??? Jag tycker bara att det är rätt magstark att påsta att man leker gud, eller att det finns en mening med att man är ofrivilligt barnlös. Och vad jag menade är att jag inte förstår varför just ÄD verkar störa dig mest. Det var allt.

Skulle aldrig i mitt liv tvinga folk att göra något de inte vill! Är bara trött på att människor som inte har en ANING om hur det är att stå iför det faktum att man aldrig kommer att kunna få barn kommer med sina besserwisser sätt och dömer en för att man, enligt dem leker gud. Lite ödmjukhet inför känslor man inte förstår om man inte upplever dem skulle inte skada....
    Du började skriva en massa om att det är synd om män som inte får bli pappor som ett svar på mitt inlägg att JAG PERSONLIGEN inte vill donera ägg men inte bryr mig hur andra gör. Så hur ska jag annars tolka det än att du anser det vara min personliga skyldighet?

Var fick du intrycket ifrån att ÄD "stör mig mest"? Stör mig mest av vad? Jag har väl inte skrivit att ÄD stör mig överhuvudtaget? Jag vill bara inte personligen ta del av det eftersom jag uppfattar det som etiskt tvivelaktigt. Hur  andra gör lägger jag mig inte i.

Jag förstår inte heller hur du fick mitt inlägg till att jag dömer ofrivilligt barnlösa.
  • Anonym

Jag skulle aldrig donera ägg eller vilja se min man donera sperma, det är befängt när det finns så många barn  i världen som faktiskt behöver en mamma och pappa. Varför inte adoptera? 

• Lavish
    Irma01 skrev 2010-12-28 10:46:01 följande:
    Jag har aldrig ställt krav eller sagt att folk är egoistiska! Sätt inte ord i min mun som jag inte har skrivit. Jag är djup tacksam för de som gör det. Om du läser mitt första inlägg så ser du det. Och jag respekterar att många människor väljer att inte göra det.

Det jag inte accepterar är när Lavish skriver att det är att leka gud eller att det finns en mening med det som blir eller inte blir. För nej, när en tragedi inträffar i livet så finns det ingen mening.

Mvh,
    Givetvis, det var mitt biologiska barn jag menade med "mitt barn". Sjävklart blir det inte mitt barn i någon annan mening om jag inte tar hand om det och tar ansvar gentemot det.

Du behöver inte tycka att det finns en mening i tillvaron. Men jag gör det.
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!