• Anonym (Jag vill!)

Varför inte donera lite ägg?!

Hej! 
    Jag tycker det finns för lite information om Ägg-donation och jag tror att alldeles för få vet att man faktiskt kan hjälpa barnlösa par att få barn! 
    Själv hade jag ingen aning om att man ens kunde donera ägg innan jag och min sambo själva tråkigt nog råkade ut för barnlösheten. Nu har jag blivit jättepeppad att donera ägg för att hjälpa andra par som har svårt att bli gravida!
    Hos oss ligger inte problemet hos mig, utan hos min sambo, så därför kan jag förhoppningsvis utan problem donera ägg efter att vi själva är färdiga med tillverkningen av våra egna barn (inga än, väntar på behandling). 
    Så nu vill jag slå ett slag för äggdonation och för att ni kvinnor där ute som kan och vill hjälpa kanske tar tag i saken och kollar upp äggdonation lite närmre!
    Vad jag förstått ska man vara fullt frisk (såklart) och ha fött minst ett eget barn själv.
    Kram på er alla där ute! 

• Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!
  • NKmamma
    Anonym (grandwolf) skrev 2010-12-28 00:47:10 följande:
    Siskussionen dyker ju upp lite nu o då i fl. Frågan är inte så enkel som att "sonera lite ägg" ... man skall gå igenom en för många tuff hormonreglering, göra ett äggplockningsingrepp och sedan leva med att man har en eller flera genetiska avkommor som man inte vet något om .... kan jämställas med att adoptera tycker jag och den dag barnet uppdagar att det är fött av "fel" mamma så kommer frågorna som skall besvaras ....
    Här är en som är "fel" mamma och vi har redan (dottern är snart tre år) börjat prata om det hela på en nivå som hon kan förstå. Det vore så grymt att berätta det när barnet är vuxet. Och det blir mer naturligt och det blir inga svårigheter att besvara eventuella frågor för vår del.
  • en glad
    NKmamma skrev 2010-12-28 00:51:40 följande:
    Här är en som är "fel" mamma och vi har redan (dottern är snart tre år) börjat prata om det hela på en nivå som hon kan förstå. Det vore så grymt att berätta det när barnet är vuxet. Och det blir mer naturligt och det blir inga svårigheter att besvara eventuella frågor för vår del.
    Mycket klokt beslut att inte låta flickans bakgrund vara hemlig. Tyvärr visar forskning att väldigt få berättar för barnen att de är resultat av spermie- eller äggdonation - föräldrarna vill int tro att genetiskt ursprung har betydelse för barnet då det uppdagas. Vi som jobbat med frågan vet att det är fel! Kunskap om ursprung är viktigt!
  • Anonym

Jag har fött tre friska barn, och haft kanonlätt för att bli gravid, blivit gravid första försöket alla tre gångerna. Skulle kunna tänka mig donera om jag vet till 100% att det är riskfritt för min egen del. Vill gärna hjälpa andra, men vill inte riskera min egen hälsa... Någon som vet om det finns några risker för donatorn?

• en glad
    Anonym skrev 2010-12-28 01:05:05 följande:
    Jag har fött tre friska barn, och haft kanonlätt för att bli gravid, blivit gravid första försöket alla tre gångerna. Skulle kunna tänka mig donera om jag vet till 100% att det är riskfritt för min egen del. Vill gärna hjälpa andra, men vill inte riskera min egen hälsa... Någon som vet om det finns några risker för donatorn?
    Vet inte - men man utsätter sig ju för en rätt kraftig hormonbehandling och gör ett ingrepp för att plocka ägg. Ingrepp medför ju alltid risk för infektion .... men ngn annan kanske vet bättre.
  • Dr Mupp

Det finns tre anledningar till varför jag inte donerar ägg. jag har bra ägg, blir lätt gravid och får friska barn. Så mina ägg hade säkert varit bra till donation.

1. Om jag donerar ägg så innebär det att det barn som föds av dem är genetiska halvsyskon till mina barn. Att veta att mitt genetiska barn finns där ute skulle kännas olustigt och ännu mer olustigt blir när man tänker på att varken barnet, jag eller det barnets föräldrar vet innan 18 års dagen vem som är donatorn. Rent krasst skulle ju nått av mina barn kunna inleda en relation (och skaffa barn) med sitt halvsyskon utan att veta om det. Skulle ju knappast vara kul om de hade en ettåring ihop när det äggdonerade barnet fyller 18 och får veta sitt ursprung. Av samma anledning vill jag inte att min man donerar sperma.

2. Ersättningen är alldeles för låg. Ska jag utsätta mig för nålar, undersökningar och hormonbehandlingar så vill jag ha en vettig ersättning för det.

3. De flesta barnlösa som jag känner IRL och som jag diskuterat med på nätet är bittra surkärringar. Många med åsikter som att jag inte kan vara en lika bra mamma som de eftersom jag lätt blir gravid och faktiskt även oplanerat blivit gravid. Har man såna åsikter om mig så förtjänar man inte mina ägg. Jag blöder hellre ut dem de närmsta 20 åren än ger dem till bittra surkärringar.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • NKmamma
    en glad skrev 2010-12-28 01:01:53 följande:
    Mycket klokt beslut att inte låta flickans bakgrund vara hemlig. Tyvärr visar forskning att väldigt få berättar för barnen att de är resultat av spermie- eller äggdonation - föräldrarna vill int tro att genetiskt ursprung har betydelse för barnet då det uppdagas. Vi som jobbat med frågan vet att det är fel! Kunskap om ursprung är viktigt!
    Tack
    Ja det är skrämmande att ÄD-föräldrar inte berättar för sina barn hur det ligger till. Väldigt egoistiskt tycker jag personligen. Men som jag skrivit i andra trådar så kommer sanningen fram förr eller senare och då ska dom försöka förklara för ett förvirrat, argt och ledset barn som känner sig sviken och lurad på sitt ursprung. Det blir dessa föräldrars straff för att dom inte berättade.
  • NKmamma
    Dr Mupp skrev 2010-12-28 01:28:03 följande:
    Det finns tre anledningar till varför jag inte donerar ägg. jag har bra ägg, blir lätt gravid och får friska barn. Så mina ägg hade säkert varit bra till donation.

1. Om jag donerar ägg så innebär det att det barn som föds av dem är genetiska halvsyskon till mina barn. Att veta att mitt genetiska barn finns där ute skulle kännas olustigt och ännu mer olustigt blir när man tänker på att varken barnet, jag eller det barnets föräldrar vet innan 18 års dagen vem som är donatorn. Rent krasst skulle ju nått av mina barn kunna inleda en relation (och skaffa barn) med sitt halvsyskon utan att veta om det. Skulle ju knappast vara kul om de hade en ettåring ihop när det äggdonerade barnet fyller 18 och får veta sitt ursprung. Av samma anledning vill jag inte att min man donerar sperma.

2. Ersättningen är alldeles för låg. Ska jag utsätta mig för nålar, undersökningar och hormonbehandlingar så vill jag ha en vettig ersättning för det.

3. De flesta barnlösa som jag känner IRL och som jag diskuterat med på nätet är bittra surkärringar. Många med åsikter som att jag inte kan vara en lika bra mamma som de eftersom jag lätt blir gravid och faktiskt även oplanerat blivit gravid. Har man såna åsikter om mig så förtjänar man inte mina ägg. Jag blöder hellre ut dem de närmsta 20 åren än ger dem till bittra surkärringar.
    Risken att dina barn skulle inleda en relation med som du säger ett halvsyskon är ytterst osannolikt då en donator endast får ge upphov till 6 barn och det är inte säkert att det ens blir 6 barn från samma donator.
  • Dr Mupp
    NKmamma skrev 2010-12-28 01:31:51 följande:
    Risken att dina barn skulle inleda en relation med som du säger ett halvsyskon är ytterst osannolikt då en donator endast får ge upphov till 6 barn och det är inte säkert att det ens blir 6 barn från samma donator.
    Fast risken finns.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Vavavavasaru

Nä tack, vill inte ge bort min arvsmassa bara så där till höger och vänster.  Mina ägg e special...

• NKmamma
    Dr Mupp skrev 2010-12-28 01:35:13 följande:
    Fast risken finns.
    Inte om det är osannolikt.
    Vet du av nån som det har hänt? Undrar av ren nyfikenhet bara.
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!